homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 15-11-2017, 13:30
Junior Member

Reputatie: Bob23 is op goeie weg
Standaard Geisoleerde ruimte met vloerverwarming

Hallo,

Ik wil in een woning met betonnen wanden en vloeren een onhechte (zwevende) ruimte aanbrengen met tussenwanden en vloerverwarming.

Ik ben op zoek naar de beste manier waarbij de vloerhoogte minimaal is.

De buitenwanden van de ruimte wil ik voorzien van vlokkenschuim (= agglomer of polypress) met daartegenaan 2 lagen gipsplaat en een stuclaag.

Voor de vloer (op het beton) denk ik nu aan deze opbouw:

20mm D240 vlokkenschuim
(evt. PE folie)
20 mm PEX verwarmingsbuis met daartussen stroken gipsvezelplaat van 20mm hoog
10mm gipsvezelplaat
10mm tegels

De tussenwanden wil ik van cellenbeton maken en op de 10mm gipsvezelplaat plaatsen.

1. Wat denken jullie van de gekozen vloeropbouw?
2. Adviseren jullie inderdaad vlokkenschuim te gebruiken als onthechtende laag? Of kan ik net zo goed een paar mm rubber ondertapijt gebruiken. Wat vinden jullie van de gekozen dikte en dichtheid?
3. Zou het voor de warmte geleiding beter zijn om de ruimte tussen buis en vezetplaat, op te vullen met bijvoorbeeld egaline?

Ik ben een beetje bang dat 10mm gipsvezel gaat breken door de tussenwanden icm de zachte isolatie...

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Laatst gewijzigd door Bob23; 15-11-2017 om 13:51
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-11-2017, 15:35
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Geisoleerde ruimte met vloerverwarming

Wat wil je bereiken met deze ruimte?
Geluidsisolatie? En zo ja, voor wat voor geluid?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-11-2017, 16:00
Junior Member

Dank voor je reactie.

De ruimte is op de beganegrond van een tussenwoning en ik wil de buren sparen als ik muziek maak. Dit doe ik natuurlijk grotendeels met de wanden, maar omdat het tunnelbouw is waarbij de betonnenvloer in contact staat met de betonnen wanden, wil ik voorkomen dat geluid via de vloer alsnog door de wanden naar de buren gaat. Ook wil ik voorkomen dat de tussenwanden in de ruimte geluid doorgeven aan de betonnenvloer.

Tenslotte wil ik de ruimte zelf stiller maken voor contact geluiden van mijn buren.

Laatst gewijzigd door Bob23; 15-11-2017 om 16:14
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-11-2017, 20:12
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Zo'n lichte constructie met een heel kleine spouw op een bestaande woningscheidende vloer zal voor contactgeluid een verbetering zijn, maar voor luchtgeluid en zeker als dat wordt gegenereerd door muziek zie ik het als een slechte investering. Je moet dan een zware, zwevende vloer of een lichtere vloer met een grote spouw berekenen, waarbij een lichte vloer het probleem heeft dat bij variabele belasting de berekening vaak niet klopt en de hele vloer niet werkt zoals bedoelt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-11-2017, 23:27
Junior Member

Dan overweeg ik toch vloer met minimaal 5cm zandcement voor meer massa, maar klopt mijn aanname wel dat luchtgeluid tegen de vloer als contact geluid verder gaat? Gaat luchtgeluid naar de (zij)buren niet enkel door de zijmuur?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-12-2017, 13:21
Junior Member

Ik had nog een andere vraag.

Kan ik voor contactgeluid isolatie onder een cementdekvloer (chape) ook harde XPS isolatie gebruiken? of is voor het isoleren van contactgeluid zacht meteriaal vereist?
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 12-12-2017, 14:31
Vintage Member

Nee, die vloer moet op een inverend materiaal worden aangebracht.
Er zijn materialen zoals Agglomer, Sylomer, et cetera die daarvoor geschikt zijn, maar je moet berekenen hoeveel van welk materiaal je nodig hebt, anders klopt er niets van.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-12-2017, 22:38
Junior Member

Goed, dat wil ik berekenen, maar ik weet niet hoe. Ik ga voor een agglomer laag + chape.

Hoe rekening ik voor een ca. 7cm vloer met verwarming het volgende uit:

- beste densiteit agglomer
- beste hoogte agglomer
- resterende hoogte van de chape

Afhankelijk van de dikte van de chape ga ik de vloerverwarming op het agglomer leggen, of infrezen in de chape.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud Gisteren, 11:13
Vintage Member

Dan moet je verstand van dit soort zaken hebben.
Ik kan dat ook niet zomaar uitrekenen, daar ben je even mee bezig. Vaak kun je met trucjes ook materiaal besparen.
Een leverancier adviseert meestal om onder een vloer van 50 m^2 ook 50 m^2 materiaal te gebruiken, maar soms kun je met een hogere densiteit in blokken wel 90 % materiaal besparen EN de isolatie verhogen.
Het is ook niet zeker of wat jij wilt met agglomer kan, het kan makkelijk zijn dat je ander materiaal moet gebruiken.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten