homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 17:14
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Microfoon aansluitingen

Ik speel met wat vraagjes over dynamische microfoons en het aansluiten er van.
  • Kun je dynamische microfoons aansluiten op de XLR aansluitingen op mixers? Dus XLR 2 XLR?
  • Geeft het aansluiten met gebalanceerde XLR 2 XLR een betere kwaliteit dan een semi-gebalanceerde XLR 2 Jack bij een dynamische mic? Of maakt dat weinig uit?

(ja ja ik weet dat jack altijd ongebalanceerd is, maar toch kun je connectors op de kabel intern nog semi-gebalanceert verbonden hebben, of niet)
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 17:51
Ithinque's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Microfoon aansluitingen

Jazeker, XLR ingangen op een mixer zijn nagenoeg altijd bedoeld als microfoon ingang en sowieso geschikt voor dynamische microfoons.
De term semi-gebalanceerd ken ik niet.
Het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd zegt niets over kwaliteit, alleen over storingsgevoeligheid. Meestal wordt dat pas een issue bij lengtes van meer dan 10 15 meter.

In consumentenelectronica of bij bijvoorbeeld DJ-mixers zie je nog vaak een jack-ingang als microfoon ingang, maar mixers die zijn bedoeld voor meerdere microfoonsignalen hebben altijd gebalanceerde ingangen op XLR.

Het is trouwens niet juist dat jack altijd ongebalanceerd is, google maar eens naar het verschil tussen TS en TRS jacks.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 19:16
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Ik speel met wat vraagjes over dynamische microfoons en het aansluiten er van.
  • Kun je dynamische microfoons aansluiten op de XLR aansluitingen op mixers? Dus XLR 2 XLR?
  • Ja.

Citaat:
  • Geeft het aansluiten met gebalanceerde XLR 2 XLR een betere kwaliteit dan een semi-gebalanceerde XLR 2 Jack bij een dynamische mic? Of maakt dat weinig uit?
Nee. Puur in theorie, geeft ongebalanceerd de beste kwaliteit. Bij langere kabels is gebalanceerd in 't voordeel vanwege het feit dat dat minder storing oppikt.

Wat je met "semi-gebalanceerd" bedoelt, weet ik niet. Een ingang kan trafo gebalanceerd zijn, servo gebalanceerd of "gewoon" gebalanceerd.

Citaat:
(ja ja ik weet dat jack altijd ongebalanceerd is, maar toch kun je connectors op de kabel intern nog semi-gebalanceert verbonden hebben, of niet)
Jack kan net zo goed gebalanceerd zijn (TRS). Een TR jack is altijd ongebalanceerd. 3 pennen = gebalanceerd. 2 pennen = ongebalanceerd.
  #4 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 21:25
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Ook @cyrano

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ithinque Bekijk bericht
Het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd zegt niets over kwaliteit, alleen over storingsgevoeligheid. Meestal wordt dat pas een issue bij lengtes van meer dan 10 15 meter.
Dat had ik ook begrepen. Dus met mijn kabels van max 5 meter zal het weinig uit maken dan?
Ik dacht altijd dat dynamische mics toch al ongebalanceerd zijn, dus dat dan de kabel ook niet veel meer uit maakt. En merkte ook al niet echt verschil.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ithinque Bekijk bericht
De term semi-gebalanceerd ken ik niet.
Die term semi-gebalanceerd heb ik er ook zelf maar aan gehangen.
Wat ik bedoel is dat je gebalanceerde kabels hebt, voor XLR inderdaad. En ook ongebalanceerde kabels, met mono jack.

Maar daarnaast kun je (een dubbelkernige) kabel met jack in de XLR bruggen waardoor de kabel ook echt ongebalanceerd blijft.
Maar je kunt ook de xlr pas in de jack bruggen waardoor de mantel met extra verbinding wat beter blijkt te isoleren (want betere verbindingen).
Iets meer gebalanceerd (ontstoort) dan, maar niet echt, dus semi-.

Wat ik me dan ook af vraag is waar dan precies kwaliteitsverschillen gevonden worden in (dynamische) mics.
De betere mics zijn namelijk allemaal toch wel wat beter van geluid en relatief laag in storing en bijgeluiden. De ene mic heeft een wat ander klankbeeld dan de andere maar A/ dat is het spel van de variatie door mic keuze, omdat B/ elk project/instrument/stem toch weer net wat ander geluidsbeeld kan behoeven, waar C/ de EQ op de mixer en later in de DAW ook nog wonderen kan doen in de klank.
Zit het echte verschil dan ook puur de bredere frequenties? Of mis ik toch nog details?

Laatst gewijzigd door bsp; 05-11-2017 om 21:35
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 07:49
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Als ik het goed begrijp vraag je of er een verschil zit als je de microfoon aansluit via jack of via XLR op je mengtafel?

Mijn antwoord is ja. Wat is het verschil? Je hebt minder signaal als je via een gewoon jack (asymetrisch) aansluit omdat je via XLR kabel (symetrisch) +6decibel signaal krijgt.

Ik zelf het het onlangs ondervonden. Had mijn microfoon aangesloten op mijn Korg piano, maar wou dan veranderen naar de UR44 en plugde gewoon in via jack. Toen ik daarna de kabel veranderde naar een XLR hoorde ik duidelijk een luider signaal en moest ik de gain terug draaien.

Minder of meer gain zal altijd een verandering van signaal-ruis hebben. Of het veel verschil zal zijn betreffende klank en gevoeligheid dat is moeilijk te zeggen, maar ik vind persoonlijk dat er wel een verschil is.

Als ik de vraag mag omdraaien. Waarom wil je een microfoon (XLR) aansluiten via een jack? Is hetzelfde alsof je gitaar of keyboard zou aansluiten via XLR.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 16:30
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
Mijn antwoord is ja. Wat is het verschil? Je hebt minder signaal als je via een gewoon jack (asymetrisch) aansluit omdat je via XLR kabel (symetrisch) +6decibel signaal krijgt.

Ik zelf het het onlangs ondervonden. Had mijn microfoon aangesloten op mijn Korg piano, maar wou dan veranderen naar de UR44 en plugde gewoon in via jack. Toen ik daarna de kabel veranderde naar een XLR hoorde ik duidelijk een luider signaal en moest ik de gain terug draaien.

Minder of meer gain zal altijd een verandering van signaal-ruis hebben. Of het veel verschil zal zijn betreffende klank en gevoeligheid dat is moeilijk te zeggen, maar ik vind persoonlijk dat er wel een verschil is.
Scheelt dat dan veel? Is die +6db nodig?
Vooralsnog kan ik mijn mic's goed aansturen op mijn mixer. Het volume gaat gewoon netjes mee op met de slides en de slides hoeven ook niet voluit om een goede db in de DAW te behalen. Op zich zitten die volumes netjes op elkaar afgestemd. 6db er bij zou alleen maar betekenen dat ik veel lager in de schuiven moet gaan zitten, terwijl deze nu staan op het punt waar ze technisch ook het beste presteren.

Waar ga ik dan winst behalen met XLR?

Citaat:
Als ik de vraag mag omdraaien. Waarom wil je een microfoon (XLR) aansluiten via een jack? Is hetzelfde alsof je gitaar of keyboard zou aansluiten via XLR.
Vier redenen.
Omdat ik meer jack kanalen ter beschikking heb dan xlr.
En omdat mijn mic's vooral een jack kabel hadden dus is dat er eigenlijk een beetje ingeslopen als gewoonte.
Omdat ik eigenlijk altijd dacht dat dat voor dynamische mics geen nut heeft omdat deze toch niet de signalen van XLR omvat (phantoom en hoogwaardig geluid).
En omdat ik op zich gewoon naar wens goede en zuivere resultaten behaal.

Laatst gewijzigd door bsp; 06-11-2017 om 16:36
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 16:36
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Je hebt minder signaal als je via een gewoon jack (asymetrisch) aansluit omdat je via XLR kabel (symetrisch) +6decibel signaal krijgt.
Dat hangt van de apparatuur af. Bij een trafo- of servo-gebalanceerde ingang hoort het niveau net hetzelfde te zijn.

Citaat:
Dan is dat omdat de jack ingang simpel gemaakt is. Een van de zijden van het gebalanceerde signaal ligt dan kortgesloten naar massa. Je verliest dus exact de helft, ergo -6 dB.

Citaat:
Dat is bij goede apparatuur vaak niet merkbaar.

In de praktijk vaak wel, want een mic die je asymetrisch kan aansluiten, is meestal dynamisch. Die heeft al een veel lagere output en dan krijg je ruis, want je gooit nog eens de helft van je signaal weg...

De betere interfaces zijn allemaal servo-gebalanceerd en hebben dat nadeel niet. Oudere mixers zijn soms niet servo-gebalanceerd en ruisen dan wel hoorbaar meer via jack. Toen ging men ervan uit dat de gebruiker van die mixer dat hoorde te weten.

Het enige grote verschil is dat phantom power via jack niet gaat omdat een jack bij insteken en uittrekken een kortsluiting maakt. Niet goed voor de phantom, wel goed om statische lading te verwijderen. En dat kan in een droog klimaat met kristal microfoons wel eens een ingang opblazen. Maar vandaag zijn kristal microfoons uitgestorven...
  #8 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 18:48
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Het enige grote verschil is dat phantom power via jack niet gaat omdat een jack bij insteken en uittrekken een kortsluiting maakt. Niet goed voor de phantom, wel goed om statische lading te verwijderen. En dat kan in een droog klimaat met kristal microfoons wel eens een ingang opblazen. Maar vandaag zijn kristal microfoons uitgestorven...
Kijk, dat wist ik niet, thanks Wim!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 21:00
Pierke's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Pierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstralingPierke heeft een prima uitstraling

Wist ik ook niet. Interesting.
RME Fireface 800 & Quadmic | Steinberg UR22 | Apogee Duet | FMR RNP & RNC | Shure SM57 & SM58 & 520DX & Beta 52A | AKG C414 B-ULS & D112 & D12 & D224 | Sennheiser MD421HN | Oktava MK319 PEO & MK012 | ADK S7 | ElectroVoice PL20 | Logic | Beyerdynamic DT-770 | Alesis M1 Active MK2
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-11-2017, 21:58
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Dat hangt van de apparatuur af. Bij een trafo- of servo-gebalanceerde ingang hoort het niveau net hetzelfde te zijn.

Dat is bij goede apparatuur vaak niet merkbaar.

In de praktijk vaak wel, want een mic die je asymetrisch kan aansluiten, is meestal dynamisch. Die heeft al een veel lagere output en dan krijg je ruis, want je gooit nog eens de helft van je signaal weg...
Kan dus twee kanten op?
Als een dynamische mic op jack op de slide gewoon prima functioneert op stand 3-9 (van 10) met een goed duidelijk signaal, kan dan ruis toch meer spelen als over xlr?
Bij mij is altijd wel wt sprake van zwakke witte ruis vanwege vintage analoge mixers (ik ben gek op vintage en analoog). Maar die witte ruis is eigenlijk verwaarloosbaar (goede tafel).
Zou dan XLR een toegevoegde waarde zijn?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten