homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #71 (permalink)  
Oud 14-01-2018, 11:26
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Microfoon aansluitingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Bij vrijwel alle dynamische microfoons is het kapsel ge´soleerd van de behuizing.
"Vrijwel" is relatief...

Voorbeeld: Sennheiser MD402. Leuke mic, klinkt als een broertje van een MD421. De draad die er uit komt, heeft 1 aansluiting en afscherming. De behuizing is geperst. Kan dus wel open, maar nooit meer dicht. De capsule heeft natuurlijk twee draadjes, waarvan 1 aan de behuizing/afscherming.

Die kan je dus op geen enkele manier symmetrisch maken.

Citaat:
Het maakt qua signaalniveau niets uit of je hem dan asymetrisch of symetrisch aansluit, op een ongebalanceerde of een gebalanceerde ingang.
De MD402 kan je natuurlijk niet vergelijken, want je kan 'm niet eens symmetrisch maken...

Citaat:
Kortom in alle gevallen krijgt de voorversterker het hele signaal.
Als pin 2 of 3 aan massa ligt, verlies je 6 dB.

Bij een trafo ligt noch pin 2, noch pin 3 aan massa en is er geen verlies. Dat is een opstelling met isolatie, "zwevend". Gaat niet met phantom power, dan moet pin 1 aangesloten zijn en verlies je 't voordeel van totale isolatie.

Dat geldt voor ingangen.

Lijn uitgangen van een interface zijn veel kans servo gebalanceerd. Als je 1 poot kortsluit naar massa, regelt de elektronica de andere poot omhoog.
Met citaat reageren
  #72 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 16:31
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Ik heb weer het een en ander opgestoken van dit topic over mics wat mijn kennis verruimd heeft. Erg leerzaam!
Bedankt, bedankt, bedankt! Ben er blij mee en ga dit ook zeker voortaan allemaal mee nemen in de toekomst.

Al blijft ik nog steeds wel (lekker eigenwijs ) ook gewoon dynamische mics gebruiken want mijn ervaringen daarmee zijn (zeker in een homerecording setting) zeker niet slecht.
Met citaat reageren
  #73 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 22:48
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Nogmaals: Een dynamische microfoon wekt een spanning op tussen de twee aansluitingen van het kapsel. Een symetrische versterker versterkt het signaal tussen de twee ingangen. Dat zijn dezelfde contacten. Om 6 dB verlies te krijgen moet je dus een lage weerstand (200 Ω) tussen deze contacten aanbrengen. Een kortsluiting van ÚÚn van deze contacten met aarde heeft weinig invloed op het signaal.
In onderstaande tekeningen is het uitgangssignaal resp. 99 mV, 98 mV en 98 mV. Dat verschil is kleiner dan 0.1 dB
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  aansluiting_sym.png
Bekeken: 16
Grootte:  26.1 KB
ID: 18982   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  aansluiting_asym.png
Bekeken: 16
Grootte:  27.3 KB
ID: 18983  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  aansluiting_simpel.png
Bekeken: 14
Grootte:  26.0 KB
ID: 18984  
Met citaat reageren
  #74 (permalink)  
Oud 15-01-2018, 23:05
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hexdiy Bekijk bericht
...
Maar: ben ik hier nu werkelijk tegen de bierkaai aan het vechten met mijn pleidooi voor gebalanceerde aansluitingen? Nochtans simpel genoeg...
Voor het voorkomen van storing is de symetrische, gebalanceerde ingang verreweg het beste. Voor het maximale signaalniveau ook. Dat is immers 2 keer zo groot binnen het bereik van de voeding. Voor de nauwkeurigheid en de thermische ruis is de asymetrische versterker het beste.
Een condensatormicrofoon is van nature asymetrisch. Zo heeft Neumann bij de KM184 besloten de uitgang asymetrisch te houden, omdat het symetrisch maken van de uitgang een extra versterkertrap vergt, met het bijbehorende verlies van kwaliteit.

Sorry, in de bovenstaande tekeningen zijn de ingangsweerstanden niet correct, maar dat heeft nagenoeg geen invloed op de uitkomst.
Met citaat reageren
  #75 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 00:13
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Dank je, Radix.

De princiepsschema's en je uitleg zijn duidelijk.

Zoals ik zei: nooit te oud om bij te leren!
Met citaat reageren
  #76 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 00:19
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
In onderstaande tekeningen is het uitgangssignaal resp. 99 mV, 98 mV en 98 mV. Dat verschil is kleiner dan 0.1 dB
Simulatie in Spice?
Met citaat reageren
  #77 (permalink)  
Oud 16-01-2018, 09:39
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Simulatie in Spice?
Gewoon even een tekeningetje maken in Pages - nou ja even - en uitrekenen: 2 x 10000 / (200 + 10000 + 10000) of 10000 / ( 100 + 10000) = 0.99 ; 10000 / ( 200 + 10000) = 0.98. Maar eigenlijk moet ik rekenen met bijvoorbeeld 10 kΩ tussen de ingangen en 2 keer 100 kΩ*parallel aan de ingangen. En in geval van fantoomvoeding nog wat weerstanden ( ik geloof 6.8 kΩ ) parallel.
Met citaat reageren
  #78 (permalink)  
Oud 19-01-2018, 20:06
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Hah!

Jullie geheugen is nog slechter dan het mijne. Die mixer is hier al voorbij gekomen.
Ja klopt. Vaker weggehoond want onbekend dus onbemind. Maar ik ben erg blij met dat semi-pro ding.

En niet alleen ik. Moet je lezen hoe blij hij is met een nog minder uitgebreidere uitvoering dan mijn topmodel in deze serie.

Citaat:
GEBRUIK

Configuratie ultraeenvoudig, toegankelijk, sommige elektronica om de beeldhelderheid van geluid te verbeteren.

GELUID

Top! geen breath, geluidskwaliteit volledig transparant, nooit geŰvenaard, de ultramoderne uitrusting tot neutraal foutloos!

ALGEMENE MENING

Gebruikt voor 15 jaar zonder zorgen in 16-kanaals versie (de top), voormalig redacteur van STUDIO-Revox, ik werkte aan zowat elk merk en deze is mijn keuze voor neutraal geluid en extreem hoogwaardige afwerking. Erg duur, maar van goede kwaliteit .... PRO is erg hoog telde € 800 voor 16 kanalen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten