homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 10-11-2017, 21:14
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Microfoon aansluitingen

Hoe heb je dat ding gemeten?
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 11-11-2017, 12:57
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Gewoon met een analizer in de daw.
Kaal het bordje (en aansluitkabels).
Alle kanaalswitches op off, dus geen aangevoerd signaal.

Dan moet dit signaal volgens mij van niets anders dan de koude mixer zelf (electronica) en de kabeltjes zijn.
Op de koptelefoon in de mixer ingeplugd lijkt ook weinig te horen (mixer op zich stil), wat de reden is dat ik denk dat het nog de kabel kan zijn (en dat kan want destijds vlug een wat oudere gepakt).

Analoog (my favorit). Dan kan er wel eens een intern ruisje of wat zijn. Phase correlation (fasecorrelatie?) wat ook in de analizer aangegeven wordt geeft op deze ruis niets weer (dus geen enkel signaal).
Het is niet hoorbaar (zeker met klein ruisfiltertje op -70db) en de resultaten zijn op zich goed, dus niets dringends.
Maar dat wat verbeterd kan, mag natuurlijk altijd beter.

Laatst gewijzigd door bsp; 11-11-2017 om 13:05
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 11-11-2017, 16:10
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

En niks aan de ingang, gok ik...

Daar hoort een afsluit weerstand van 150 ohm. Gewoon een XLR of jack met een stom weerstandje van 150 ohm tussen pen 2 en 3 gesoldeerd.

Anders meet je de "ether'. Dat doe ik ook wel eens, om een idee te krijgen van het HF gedrag.

kabels hebben geen ruis.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 11-11-2017, 17:05
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
kabels hebben geen ruis.
Kabels met slechte verbinding of miniem sluitinkje toch wel?

Citaat:
En niks aan de ingang, gok ik...

Daar hoort een afsluit weerstand van 150 ohm. Gewoon een XLR of jack met een stom weerstandje van 150 ohm tussen pen 2 en 3 gesoldeerd.
Klopt, niets aan de ingangen. Goed gegokt.
Maar wel de kanalen allemaal uit (met de uitschakelaartjes daarvoor).

Hoop dat je een punt hebt want dan is er dus weinig aan de hand.
Al is diezelfde 'ruisanalyse' er ook als er wel iets ingeplugt is.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 11-11-2017, 17:35
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Volgens de A-curve (gehoorgevoeligheid) hoor je 50 Hz 30 dB minder goed als 1 kHz, dus ....
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 11-11-2017, 22:34
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Kabels met slechte verbinding of miniem sluitinkje toch wel?
Nope.
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 14-11-2017, 16:25
bsp bsp is offline
Senior Member

Dat verbaasd me. Ik had eigenlijk wel verwacht dat dat van invloed zou zijn en storinkjes tot gevolg zou hebben. Als bijvoorbeeld een dun los koperdraadje uit een kern van de + tegen de - zou zitten.

Ik heb trouwens ook autotune 'ontdekt'. Op zich was het al niet mijn favoriete toepassing en had het mijn interesse niet, maar in enkele gevallen verwacht ik er toch wel wat betere kwaliteiten en eindresultaten mee te bewerkstelligen. Leuk.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 14-11-2017, 18:36
Vintage Member

"Passieve" onderdelen ruisen niet (kabels, trafo's...) of verwaarloosbaar weinig (weerstanden...).

Al wat "actief" is, lampen, transistoren... produceren wel ruis.

Daartussenin zitten diodes, maar die zitten bijna nooit in het signaalpad.

En in extreme gevallen moet je met weerstanden ook opletten. In een condensator mic zitten doorgaans 1 Giga Ohm weerstanden aan de polarisatie. Dat wordt dan gevolgd door een versterker trap. Dat weerstandje kan wel eens (thermisch) ruisen.

Een slechte soldeer verbinding kan van alles veroorzaken. Maar die hoort er niet te zijn. En meer ruis komt van een slechte impedantie aanpassing...
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 14-11-2017, 18:42
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Een slechte soldeer verbinding kan van alles veroorzaken. Maar die hoort er niet te zijn.
Aah, daar zit ik dan mee in de war. Al valt voor mij ook een slechte soldeerverbinding (van een kabel) onder mijn definitie kabel.

Citaat:
En meer ruis komt van een slechte impedantie aanpassing...
Impendantieproblemen heb ik gelukkig niet zo snel. Dat kan ik prima op maat instellen op mijn bordje.
Alleen slechte out-signalen van gear kan daar nog een probleem zijn, maar ook dat had ik nog nooit echt serieus.
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 16-11-2017, 22:52
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Op het gevaar af pedant te klinken: ik snap dit topic generlei.

Als pro user gebruik ik voor mics steeds XLR3 (Pin 2 HOT, Pin 3 COLD), en dit sinds de jaren '80 van vorige eeuw- toen ik nog een dilettantje was.

In theorie zou een TRS Jack ook moeten kunnen, maar ik heb geen enkele mengtafel die deze aansluiting heeft op mic niveau.

Niet alleen halveert je signaal bij ongebalanceerde aansluiting, zoals hier genoeglijk uitgelegd.
Bovendien vernietig je de Common Mode Rejection ( kijk in de specs van je toestellen: CMRR, zou beter moeten zijn dan 65dB).

CMR d.m.v. de differentiaalversterker in de gain stage van je mengtafel zorgt er voor dat het meeste van de ingestraalde netvoedingsbrom ( 50 Hz hier), en andere magnetische storingen tot quasi onhoorbaar worden herleid door het simpele principe van fase omkering van die stoorgeluiden.

Of om het samen te vatten: gebruik GVD toch symmetrische kabels als je het pro wil aanpakken!

Sorry hoor :-)
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten