homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 03:33
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Microfoon aansluitingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Zou dan XLR een toegevoegde waarde zijn?
De stekker verandert niks aan de ruis...
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 12:43
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
De stekker verandert niks aan de ruis...
Aan de witte ruis niet nee. Dat leek me ook wel duidelijk.
En de witte ruis is ook gewoon acceptabel verre van storend. En bij echte opnames niet hoorbaar (alleen bij zoekende tests vindt je het).

Maar naar ik nu begrijp gaat XLR ook niet voor ruisvermindering zorgen zolang ik geen 10m+ kabels gebruik? Omdat de jack op zich ook geen verkeerde verbinding is (op een goede mixer)?

Doordenkend. Een homestudio waar 10m+ kabels nodig zijn? Zul je niet snel tegen komen.
Concluderen. XLR is binnen een homestudio dan eigenlijk nutteloos voor dynamische mics, en alleen nuttig voor de betere condensator mics? En kan ik met een gerust hart jack-kabels blijven gebruiken?

Laatst gewijzigd door bsp; 07-11-2017 om 12:46
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 14:09
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

TRS jack is evenwaardig aan XLR bij kortere kabels. Mits de TRS ook in een gebalanceerde ingang gaat.

En daar kan het misgaan.

Bij XLR gaat het nooit mis. Ze zijn ook steviger en meestal beter afgeschermd. Ik gebruik jack alleen voor lijn signalen en korte patch kabels.

Ik heb voor iemand eens 16 patch kabels van 6 meter gemaakt. Nadat ik 'm vruchteloos had proberen uitleggen dat dat geen verbetering ging geven tov van z'n vast bedrade patchbay, heeft hij nog eens dure kabels gekocht. Maar het brom probleem dat hij had, werd alleen erger. Later bleek dat de voeding van de mixer te zijn die na 30 jaar nieuwe elco's nodig had. Hij hoorde wel telkens een verbetering na "investering". Maar al na een maand of zo, werd het weer erger.

Don't be religious. XLR of jack maakt niks uit, als je je apparatuur kent.

De DEQ830 van Alesis wordt op 't internet verguisd, want hij ruist als de beesten. Hij is zo stil als wat, mits je de inputs gebruikt zoals in de manual staat, met alle 3 de pins in gebruik. Als je 1 pin laat los hangen, ruist hij.

RTFM.

En als die niet duidelijk is, vraag.

Een goede reden om jacks NIET te gebruiken is dat er nogal wat types zijn. En sommige zijn niet compatibel. Dan breekt het puntje af en blijft in het apparaat zitten. En dat is ronduit klote, want dan zijn beide kapot.

Laatst gewijzigd door cyrano; 07-11-2017 om 14:14
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 14:24
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Aan de witte ruis niet nee. Dat leek me ook wel duidelijk.
En de witte ruis is ook gewoon acceptabel verre van storend. En bij echte opnames niet hoorbaar (alleen bij zoekende tests vindt je het).
Ik weet wat je bedoelt. Maar storingen in de vorm van ruis, zijn zelden "wit" of "roze" of "bruin". Daarom dat een S/R waarde niet veel zegt zonder het spectrum te kennen. Niet alle frequenties zijn even storend. Daarom is -60 dB S/R soms aanvaardbaar en soms onwerkbaar.

Om dezelfde reden is ruis reductie niet altijd mogelijk.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 16:47
bsp bsp is offline
Senior Member

Bedankt cyrano voor je uitgebreide uitleg. En de rest natuurlijk ook.

Citaat:
Ik weet wat je bedoelt. Maar storingen in de vorm van ruis, zijn zelden "wit" of "roze" of "bruin". Daarom dat een S/R waarde niet veel zegt zonder het spectrum te kennen. Niet alle frequenties zijn even storend. Daarom is -60 dB S/R soms aanvaardbaar en soms onwerkbaar.

Volgens mij is witte ruis vrij niet onkombaar bij analoge apparatuur (weerstanden, halfgeleiders). In elk geval bedoel ik die lichte ruis die analoge apparatuur altijd wat heeft.

Het is ook echt witte ruis. Over de volledige bandbreedte, maar komt niet boven -100db (vooral verder daar voorbij). De mic's blijven ook allemaal ruim onder de -60db, zelfs de paar goedkope die ik ook heb.
Zoals ik al aan gaf dus zwaar verwaarloosbaar en hoor je die vooral alleen als je je er echt op gaat focussen. Je weet wel, volume flink open en dan geen signaal, en dan hoor je wel wat. Maar verdwijnt zodra je ook maar één toontje geluid er over zet.
Ik heb er geen last van want onhoorbaar binnen de opnames, en over stiltes valt het prima te reduceren.
Een goei tafeltje hè.

Misschien dat ik toch maar eens een keer voor de lol met een XLR kabel ga proberen. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Ik vroeg me al af of het nodig zou zijn, en niet de trein zou missen. Je hoort toch vaak wat "het beste" zou zijn, maar aan de andere kant leven er binnen de muziekwereld de nodige bijgeloven waar geen enkele waarheid in zit. Moeilijk inschatten is dat soms.
Maar nu denk ik dat dat inderdaad wel mee zal vallen.

Laatst gewijzigd door bsp; 07-11-2017 om 16:57
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 09-11-2017, 20:24
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:

Mocht je geinteresseerd zijn. Ruisprofiel van mijn bordje. (onhoorbaar tenzij flink opgehaald)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  witte-ruis.jpg
Bekeken: 62
Grootte:  11.7 KB
ID: 18806  
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 09-11-2017, 22:10
Vintage Member

Dat is duidelijk geen witte ruis. Er zit een brom component in, bv.
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 09-11-2017, 22:35
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Dat is duidelijk geen witte ruis. Er zit een brom component in, bv.
Een brom frequentiebreed? Dat zou wel heel ruim zijn. En er is ook geen brom hoorbaar. Wat ik al zei alleen wat verre ruis als je dat op gaat zoeken en er er flink uit gaat lichten. Het is echt een ruisje in de verre verte.

Wat ik wel zat te denken is dat het misschien de kabels van bordje naar pc kan zijn. Misschien daar nog eens iets mee gaan doen, al is er geen echt hoorbare storing dus geen haast. Opnames zijn gewoon behoorlijk zuiver (zeker daar het analoog betreft boven verwachting zuiver).

Laatst gewijzigd door bsp; 09-11-2017 om 22:37
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 10-11-2017, 13:37
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Cyrano bedoelt dat je bij 50 Hz een dB of 15 brom hebt.
Als je de FFT opvoert zul je zien dat de piek smaller en hoger wordt.
Of je er last van hebt is weer een ander verhaal.
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 10-11-2017, 16:42
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Cyrano bedoelt dat je bij 50 Hz een dB of 15 brom hebt.
Als je de FFT opvoert zul je zien dat de piek smaller en hoger wordt.
Of je er last van hebt is weer een ander verhaal.
Ow bedoel je dat oneffenheidje.
Ja nee, dat is 50hz bij -90db. Dat hoor je niet. En als het er op aan komt zet ik er ook een klein ruisfiltertje op.

Ik vraag me ook af of dat een constante brom is en niet een of ander kort storingspiekje (ontladinkje of zo).

Laatst gewijzigd door bsp; 10-11-2017 om 17:00
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten