homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-11-2017, 16:32
Active Member

Reputatie: tatsa wordt hier goed onthaaldtatsa wordt hier goed onthaald
Standaard synthesizer als midi-keyboard

Ik speel vooral gitaar en bas, maar gebruik voor het ogenblik de ESI KeyControl49 om wat strijkers en piano enz. in te spelen.
Nu zou ik graag wat meer toetsen tot mijn beschikking hebben (61 of meer). Wat ik me afvraag: kun je een synthesizer gebruiken als volwaardige vervanging van een midi-keyboard? Dit omdat ik dan ook wat op de toetsen zou kunnen oefenen zonder daarom mijn pc op te starten.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 04-11-2017, 19:16
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Re: synthesizer als midi-keyboard

Als je geen drawbars enz. wil gaan gebruiken, kan je de oudste synth gebruiken als die maar midi heeft. Let wel op, je moet dan de midipoort gebruiken, want vaak zullen die geen usb hebben.
Als je geen midi op je geluidskaart hebt, heb je een midi-interface nodig. Zo eentje b.v.: https://www.bax-shop.be/nl/midi-inte...midi-interface
  #3 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 01:45
Senior Member

Reputatie: gino wordt hier goed onthaaldgino wordt hier goed onthaald

Idd, zelfs de instap casio's met midi out kunnen hiervoor gebruikt worden.

Als je er belang aan hecht kan je wel even nakijken of hij velocity en/of aftertouch uitzendt.

Soms kan het ook leuk zijn als je synth arpeggio's en /of sequences in midi noten kan verzenden.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 08:53
Active Member

Ik had zoiets als de Yamaha PSR-E443 in gedachten. Zo'n recent model heeft "usb to host" en "usb to device", dus dat zal wel goed zitten. Wat die arpeggio's, sequences en drawbars betreft, ik vrees dat ik daarin een leek ben. Ik ben gitarist, en gebruik synth-geluiden eigenlijk gewoon om mijn liedjes wat "bij te kleuren", al zou ik wel wat meer op piano willen oefenen.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 08:57
Active Member

in dezelfde prijsklasse heb je ook de Kurzweil KP110, kan er mij iemand uitleggen wat de voor- of nadelen zijn ten opzichte van de Yamaha PSR-E443 ?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 12:38
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Beide zullen geen gewogen klavier hebben, dwz de zware toetsaanslag zoals bij een piano. Maar aan zo'n feature hangt ook een prijs.

De verschillen tussen beide zitten vooral in het gebruik als standalone keyboard. Als Midi controller zijn ze -zo lijkt het- gelijk. Zelf zou ik een keyboard nemen met een control wiel, zodat je daar via Midi een filter aan kunt koppelen. Yamaha heeft 2 control draaiknoppen, maar die zijn dacht ik alleen voor standalone gebruik, en werken niet via Midi.
Ook 'aftertouch' ontbreekt bij beide, hiermee kun je een extra effect koppelen na de toetsaanslag. De Yamaha kun je met batterijen voeden, mocht je dat wensen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 13:33
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Die control wheels werken heus wel hoor. Ik heb vorige maand nog zo'n instapmodel van 25 jaar oud gebruikt in afwachting van een nieuw masterklavier.

Gewogen toetsen speelt een rol bij piano, maar is een nadeel bij synthklanken en orgel, want dat speelt trager/minder soepel. Het is maar wat je nodig hebt. Ik heb semi-gewogen om er tussenin te zitten en dat loopt prima. https://www.bax-shop.be/nl/midi-keyb...SABEgLCJPD_BwE

Ik speelde vroeger o.a. op een vleugel en buiten Kawai vond ik weinig klavieren die een goede feel hebben, maar dat is subjectief.
  #8 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 17:09
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Ik doe het niet anders. Keyboard met midi via interface op pc en dan lekker van alles samplen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Als je geen midi op je geluidskaart hebt, heb je een midi-interface nodig. Zo eentje b.v.: https://www.bax-shop.be/nl/midi-inte...midi-interface
Er zijn bij bax ook stukken simpelere leuker interfacejes te koop voor een bak geld minder die ook leuk werken voor instappen of voor wat minder intensief gebruik.
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 19:10
Active Member

Bedankt voor alle goede raad. Ik had die Nektar LX88 ook al bekeken. Het is een interessant keyboard, ook al omdat je hem als controller kunt gebruiken, maar dan heb ik natuurlijk weer mijn pc nodig om te spelen... al is dat natuurlijk niet echt zo'n groot probleem. En het voordeel is dan dat mijn studiomonitors beter klinken dan de ingebouwde luidsprekers van een synthesizer. Ik zal er nog eens over nadenken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 05-11-2017, 21:41
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tatsa Bekijk bericht
En het voordeel is dan dat mijn studiomonitors beter klinken dan de ingebouwde luidsprekers van een synthesizer. Ik zal er nog eens over nadenken.
Klopt.
Een voordeel van een keyboard is bijvoorbeeld weer dat je bijvoorbeeld het keyboard hammond geluid kunt mic'en waardoor het best echt klinkt.
Ikzelf ben blij met mijn keyboard. Daar kun je toch weer wat dingen mee die je met een controller dan weer net niet kunt, terwijl je met de keyboard ook genoeg kunt wat met de controller kan.
En wat je zegt hoeft voor wat spelen/jammen die pc niet altijd aan. Hier gebruiken we de keyboard bv naast gitaren als rythmbox voor de beat.

Voor een beter geluid kun je het keyboard ook nog in een gitaar amp pluggen (wel een stereo naar mono kabeltje nodig dan).
Of gewoon gemonitored over je pc.

Het is uiteindelijk een keuze inderdaad. Waar voor mij als spelend muzikant de keyboard voorkeur heeft met midi als nevengebruik.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten