homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-11-2017, 08:57
d-ter's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie
Standaard libs extern opslaan + backup

Heren,

Advies gevraagd! Momenteel gebruik ik een Imac'17 met 512 ssd.

Graag zou ik mijn sample library's (en andere data) extern willen opslaan en backuppen.

De mac heeft 2x thunderbolt 3/USB-C poorten en 4 USB3 poorten.

Na wat 'coolgeblue' zie ik het bos, door de bomen niet meer.

USB3 Gen1,Gen2, Thunderbolt2/3 (met adapter etc..), USB-C... Veel youtube filmpjes gekeken met blackmagic/Aja write/read-speed resultaten.. Nogal vaag allemaal..

Opslagcapaciteit zal ergens tussen 2 en 4 TB moeten liggen..

De dikke merken bekijken of opteren voor alternatieve witte producten behuizingen en zelf discs installeren?

OWCmacsales/macupgrade.eu/.. optie?

Dan nog volgende vraag: een bepaalde raid opstelling gebruiken of beter 1 beest van een externe HD kopen als actieve schijf en een goedkopere (met dezelfde capaciteit) schijf om elke etmaal te 'CCC'n' ?

Bedankt alvast!

Mvg,

Dtr

Laatst gewijzigd door d-ter; 03-11-2017 om 09:01
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-11-2017, 12:04
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: libs extern opslaan + backup

Voor 2-4 TB schijven neem ik aan dat je geen SSD gaat kopen?

De laatste stand vind je hier:

https://www.backblaze.com/blog/hard-...rates-q3-2017/

Een USB-3 schijf gaat goedkoper zijn.

De Thunderbolt op jouw Mac is TB2. Naar de toekomst toe lijkt dat geen goede investering, vermits alles ooit USB-C wordt.

Een goede USB-C schijf kan ik niet zo meteen vermelden, omdat de ervaring te kort is.

En, troost je. Iedereen loopt verloren in USB-C land. Schijven werken altijd, meestal ook nog via een hub. Audio interfaces via bv. USB-C naar Firewire is zo ongeveer 50% dat werkt.

Met andere woorden: je kan aan een kabel niet meer zien waarvoor hij bruikbaar is. Niet alleen kan er van alles inzitten, of niet. Maar het werkt ook niet altijd, met alles.

Je kan de vooruitgang niet stoppen, vrees ik...
  #3 (permalink)  
Oud 03-11-2017, 15:17
d-ter's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: d-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatied-ter heeft een uitstekende reputatie

Nee, de ssd route is te kostelijk wanneer men van enkele tb’s spreekt.

Als ik everymac.com mag geloven heeft m’n mac toch twee usb-c/thunderbolt3 poorten.

This model has two Thunderbolt 3 ports. These two ports support DisplayPort, Thunderbolt (up to 40 Gbps), and USB 3.1 Generation 2 (up to 10 Gbps). Adapters also are available to use Thunderbolt 2, HDMI, DVI, and VGA.

De usb-c schijven komen meer en meer beschikbaar blijkt...
Dit lijkt me dan een betere optie dan usb3.

https://www.wdc.com/en-ie/products/e...BE0040JBK-EESN => dit is dan weer USB-C maar wel met extra raid backup -opstelling. Iemand ervaring met zulk opslagmedium?

Als je zo'n raid als JBOD (just a bunch of disks) instelt, kan je dan 1 schijf met superduper of CCC gewoon kopiŰren naar de andere?

Thnx

Verder zoeken zal de boodschap zijn..

Laatst gewijzigd door d-ter; 03-11-2017 om 15:37
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 11:33
d-ter's schermafbeelding
Vintage Member

Volgend product gekocht =>
https://www.sharkoon.com/product//16990#desc

Niet zo sexy als een LaCie of WD schijfke maar zeker zo handig.

Heb alvast een oude 1TB WD schijf in gebruik. Met deze schijf haal ik lees/schrijf snelheden van 128MBs. Via de oude behuizing haalde ik slechts 30MB/s. Moest er iemand interesse hebben in een behuizing
M'n 850EVO SSD haalt 450MB/s.

Zonder drivers of gedoe meteen werkend op m'n Sierra Imac.
  #5 (permalink)  
Oud 07-11-2017, 13:53
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik heb er ook zo'n paar. Firewire 800/400. Prima.

Wel niet geschikt voor spielerei...

Zoals booten van een schijf die achter dit ding hangt en door kabelgebrek verwachten dat de dock ook converteert van 800 naar 400. Een paar andere, veel duurdere disk kastjes die ik heb, doen dat wel.

Maar goed om te weten dat de laatste versie ook probleemloos werkt.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten