homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Live zone

Live zone Muziek productie gaat verder dan het opnameproces. Als je wil bespreken hoe je je sound ook op een podium kan laten knallen, hoe je live opnamen het best aanpakt of hoe je je sequencer ook kan gebruiken bij optredens, kan je hier terecht. Dit subforum volgt het ter ziele gegane LiveGeluid forum op.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 19-10-2017, 20:41
Member

Reputatie: martijn3293 is op goeie weg
Standaard Click Track splitsen - orkest

Hallo,

Enkele dagen geleden maakte ik een topic voor het maken van een clicktrack in Logic Pro X. Dit is ondertussen gelukt! Bedankt!

Nu heb ik opnieuw enkele vragen.
Op de click track die ik gemaakt heb, heb ik beelden gemonteerd die ik graag wil laten zien terwijl het orkest speelt.

Nu vraag ik me af hoe alles praktisch geregeld moet worden?
- Zowel ik (dirigent) als de drummer (achteraan in het orkest) zouden de click track willen horen
- Daarnaast moeten synchroon de gemonteerde beelden moeten afspelen via een projector.

Hoe kunnen we dit het best regelen?
We hebben een mixer, projectiescherm en dergelijke. Kan iemand mij tips geven waar ik moet beginnen?

Bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-10-2017, 01:47
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Click Track splitsen - orkest

Ik heb weinig ervaring met Logic, zelf zou ik hier Pro Tools voor gebruiken in combinatie met een dedicated videokaart van Blackmagic of Aja.
Als dat niet tot de mogelijkheden behoort.. Je hebt in ieder geval een audio-interface nodig met meerdere uitgangen, zodat je de clicktrack makkelijk kunt scheiden van het op te nemen signaal. Daarbij zal de drummer een luidere click willen dan jij.
Hiervoor zou je meerdere koptelefoonversterkers kunnen inzetten.
Kwa video raad ik aan om die te converteren naar Apple Pro Res LT. Dat is een codec die veel minder processor-intensief dan een 'normale' H264 codec.
Dat is belangrijk omdat je voor je audioopname een lage latency nodig hebt, en dus veel rekenkracht. Je computer kan het te zwaar krijgen met beide taken, en daar kan de sync de mist van in gaan. Vandaar dat professionals in zulke gevallen voor videoplayback een dedicated videokaart gebruiken, en meestal zelfs een aparte computer.
Ook moet je realiseren dat de video iets vertraagd zal aankomen bij de beamer, hierdoor moet je de clicktrack iets eerder laten beginnen.
Verder moet de clicktrack uiteraard niet hoorbaar zijn in de opname, en heb je dus goed afgesloten koptelefoons of in Ear monitors nodig..
Ingewikkeld, maar een leuk experiment!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-10-2017, 08:18
Member

Dankuwel voor het antwoord!

Er hoeft eigenlijk geen opname gemaakt te worden. We gaan namelijk enkel een concert spelen waarbij bij 1 werk videobeelden bij horen. Om het orkest samen met de beelden te laten spelen, willen de drummer en ik (dirigent) de klik in onze oren horen terwijl het beeldmateriaal afgespeeld wordt op een projectiescherm. Ik heb met een ervaren dirigent gesproken, en hij vertelde dat wanneer enkel de drummer en ik een clicktrack in onze oren hebben, dat het voor de andere muzikanten een kwestie is om ons beiden te volgen. Maar hoe het praktisch in zijn werk ging om alles te kunnen laten afspelen (met speciale programma's?), daar wist hij ook niet zoveel van.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-10-2017, 12:19
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

wat voor audio interface ga je gebruiken.

Als dit er 1 is met meerdere uitgangen kun je click track naar bijv. uitgang 1 en 2 sturen.

desnoods maak je een kopie van het spoor waar de click track opstaat. Als je het op deze manier tenminste doet.

Jan van Duren
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-10-2017, 19:35
Member

Reputatie: pepertje is op goeie weg

Aangezien het een vertoning is met een orkest, ga ik ervan uit dat je de originele audio niet meer nodig hebt voor de film?
Dan zou ik de film opnieuw renderen met de clicktrack eronder in plaats van de film.
Film laten afspelen op laptop/dvd-speler/whatever... Video uitgang naar de projector (HDMI/DVI/VGA/...), audio uitgang naar de mixer. Dan is het een kwestie van dat kanaal naar de juiste monitorlijnen te sturen (voor jezelf en de drummer).

Dit is de simpelste manier denkbaar, geen issues met synchronisatie want dat is al gebeurd in de montage van je film, en alles speelt af van hetzelfde apparaat.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-10-2017, 12:20
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martijn3293 Bekijk bericht
Dankuwel voor het antwoord!

Er hoeft eigenlijk geen opname gemaakt te worden. We gaan namelijk enkel een concert spelen waarbij bij 1 werk videobeelden bij horen. Om het orkest samen met de beelden te laten spelen, willen de drummer en ik (dirigent) de klik in onze oren horen terwijl het beeldmateriaal afgespeeld wordt op een projectiescherm. Ik heb met een ervaren dirigent gesproken, en hij vertelde dat wanneer enkel de drummer en ik een clicktrack in onze oren hebben, dat het voor de andere muzikanten een kwestie is om ons beiden te volgen. Maar hoe het praktisch in zijn werk ging om alles te kunnen laten afspelen (met speciale programma's?), daar wist hij ook niet zoveel van.
Zoals ik het begrijp is dit voor een eenmalig optreden op het podium met vooraf gemaakt beeld dat bij dat optreden afgespeeld wordt?
De zaal ziet alleen het beeld, waarbij alleen de dirigent en drummer de bijbehorende clicktrack nodig hebben?

Dan zou ik niet te moeilijk doen.
Beeld voor de zaal zonder geluid af laten spelen.
Zowel dirigent als drummer een oortje met de clicktrack. Ivm afstand (kabels) zou ik kiezen voor een draadloos oortje.

Dat alles kan met een simpel klein mengpaneeltje (2 kanalen voldoende), maar kan ook al zonder (1 transmitter voor sound out naar beide oortjes, waardoor geluid bij de film meteen al uitgeschakeld wordt (zoals bij elke koptelefoonaansluiting speakers out uitgeschakeld wordt).
Dit kan dus al met simpele audio apparatuur wat op vrijwel elk podium beschikbaar is gerealiseerd worden. Transmitter oortjes kun je goedkoop aanschaffen, of betere kwaliteit huren.

Laatst gewijzigd door bsp; 22-10-2017 om 12:22
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 23-10-2017, 13:57
Member

Dankuwel voor de antwoorden.

Tijdens het spelen is er inderdaad geen geluid nodig. Ik heb momenteel een montage gemaakt van de beelden onder de click-track.
Het is wel zo dat voorafgaande aan het nummer dat door orkest gespeeld gaat worden, dat er een filmpje is waar wel geluid bij aanwezig is. De eerste minuut is er dus wel geluid aanwezig, daarna gaat het filmpje over in de clicktrack.

Ik heb ook bij iemand anders nagevraagd en hij zei dat ik het beste mijn audio kanaal kan splitsen. Ik pan mijn geluiden van het intro filmpje link en de clicktrack rechts. Zo kan ik het rechtse kanaal door mijn oortjes laten komen en het linkse kanaal door de boxen zodat de mensen het desbetreffende geluid horen. Dan heb ik wel geen stereo maar dat maakt in principe weinig uit voor het filmpje.

Dan nog een andere vraag, maar meer bepaald over het beeld. Hoe kan ik via een laptop de beelden afspelen zonder dat de mensen echt zien dat ik het volgende filmpje aanklik?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 23-10-2017, 16:46
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door martijn3293 Bekijk bericht
Dan nog een andere vraag, maar meer bepaald over het beeld. Hoe kan ik via een laptop de beelden afspelen zonder dat de mensen echt zien dat ik het volgende filmpje aanklik?
Zitten er pauzes tussen die filmpjes?
Zo niet dan zou ik gewoon 1 grote film maken met een zwart beeld er tussen of zo.

Zo ja, je kunt de video uit signalen op een laptop aan of uit zetten.
Dus laat je het laptop scherm gewoon aan, en zet je tussen de filmpjes de beamer uit (en aan als nodig, NA AANKLIKKEN zodat ze dat niet zien)

Wat misschien nog handiger is. Stel iemand aan om op jouw signaal het beeld (en geluid ervan) te regelen. Dan dirigeer je alles. (bent niet voor niets dirigent, toch?)
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 25-10-2017, 20:00
Member

Dankuwel voor het antwoord.

Ik ben inderdaad dirigent en dirigeer liefst alles ja

Tussen de filmpjes zitten een pauze met zwart beeld.
Ik heb ondertussen ook een manier gevonden om de filmpjes af te spelen zonder dat de mensen zien wat ik aanklik: ik kan de filmpjes importeren in Logic Pro X. Het scherm wat ik dan krijg waar de beelden op te zien zijn, kan ik als 2e scherm op full screen zetten, dus op het projectiescherm zet ik dit beeld op full screen. Dus ik kan al mijn filmpjes in een Logic Pro X project achter elkaar zetten. Of zijn er addertjes onder het gras op deze manier?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten