homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 16-10-2017, 18:32
Junior Member

Reputatie: jonathan is op goeie weg
Standaard Multikabel male jack naar female jack?

Hallo,

Heeft iemand een idee of oplossing voor het volgende:

Ik heb patchbay aan mijn studiodesk en een geartafel met 8 synths die 7 m hiervandaan staat.
Aangezien er veel van synths gewisseld wordt had ik het idee om een multikabel via jack op mijn patchbay aan te sluiten en aan de kant van de geartafel een female aansluiting te voorzien zodat ik van elke synth een korte jack kon inpluggen.
In feite dit: https://www.bax-shop.be/nl/stagebloc...8-weg-10-meter

MAAR dan met enkel jack aansluiting. Ik heb al Tomann en Bax gemaild en dit blijkt niet te bestaan.
Hoe kan ik dit dan wel het beste doen? Enkel een multi-jack male-male is geen oplossing want dan kan ik niet alles inpluggen want die stukjes los zijn te kort.

Een ander idee was nog een patchbay aan kant geartafel maar dat vind ik dan misschien wat omslachtig.

Als iemand een idee heeft hoe dit wordt gedaan in ander studio's hoor ik het graag
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 16-10-2017, 20:42
Carels's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Multikabel male jack naar female jack?

Kan je niet gewoon een extra patchbay kopen die je bij je synths zet
en deze gewoon met de andere patchbay verbinden via male jack multi-core?
Die multicores vind je in verschillende afmetingen 8m zal ook wel bestaan

Of begrijp ik het niet helemaal goed?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 16-10-2017, 20:53
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Laten solderen of zelf omsolderen?

Enige waar ik direct aan moet denken is of het signaal gebalanceerd is. De meeste oude synths zijn vaak ongebalanceerd en dan kan je beter niet te lange kabels gebruiken en ook beter niet in een multikabel gebruiken, maar het kan ook prima werken, maar als er toch storing of extra ruis ontstaat is het moeilijk om nog dingen te veranderen.

Wat is de reden dat er 7 meter tussen de 2 ruimtes is?

Misschien eens een schetsje maken, want ik ben zelf ook nog niet helemaal mee.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 16-10-2017, 21:41
Junior Member

De reden dat er 7 meter tussen zit omdat ik een studio heb gebouwd waar ik een tafel heb om op live te jammen( en ook op te nemen) met wat hardware synths en aparatuur. Omdat ik het wat proper wou houden heb ik kabelgoten geplaatst tegen de muur. In rechte lijn is het misschien maar 2 meter, maar via de kabelgoten is het -+ 7 meter.
Omdat we regelmatig ander gear op te tafel zetten is het gemakkelijk daar een aansluiting te hebben voor audio. Maar dit blijk alleen te vinden in xlr.
Dus een patchbay + multicore kabel zou idd een mogelijkheid zijn, maar ik hoop op een simpele oplossing.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 17-10-2017, 09:20
dolfje's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Hoe heb je nu de synths aangesloten?

Een patchbay bij de synth tafel is handig maar dan moet je idd een multi met jacks aan beide zijde kopen. Andere optie is zelf maken door bv een 19" plaat met daarin jack ingangen en daaraan een multikabel.

Zelf zou ik 7 microfoonkabels nemen en aan beide zijde een dubbele mono-jack eraan zetten. Dit is niet al te moeilijk als je kan solderen en met krimpkous kan werken.

Of dit soort kabels kopen:
https://www.thomann.de/nl/cordial_cfu_6_pp.htm

of dit soort kabel los kopen en de jacks eraan solderen.

Dolf
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 17-10-2017, 14:33
Ithinque's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Ithinque wordt hier goed onthaald

Citaat:
In feite dit: https://www.bax-shop.be/nl/stagebloc...8-weg-10-meter

MAAR dan met enkel jack aansluiting.
Je kunt zo'n stageblok wel aanpassen naar jack door de XLR te vervangen voor jack https://www.bax-shop.be/nl/jack-plug...ck-chassisdeel
Je moet dan wel kunnen solderen.
Anders is de meest voor de hand liggende oplossing toch om ook een patchbay bij je synths neer te leggen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 18-10-2017, 08:09
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Wat voor studiodesk heb je? Ik bedoel interface of mengtafel? Hoeveel inputs? Indien je er 16 hebt zou je het ook kunnen omdraaien. Een patchbay aan je geartafel en de multisnake gewoon rechtstreeks in je mengtafel of interface pluggen.

Naar gelang je budget zal je anders iets custom made moeten laten maken of koppelstukken kopen kan ook, maar denk dat je dan al snel duurder uitkomt dan gewone patchbay extra te kopen.

Maar met synths is het vaak een kabelnest, ik zie ook vaak nog op het podium een spaghetti van kabels lopen.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 20-10-2017, 15:30
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
Wat voor studiodesk heb je? Ik bedoel interface of mengtafel? Hoeveel inputs? Indien je er 16 hebt zou je het ook kunnen omdraaien. Een patchbay aan je geartafel en de multisnake gewoon rechtstreeks in je mengtafel of interface pluggen.

Naar gelang je budget zal je anders iets custom made moeten laten maken of koppelstukken kopen kan ook, maar denk dat je dan al snel duurder uitkomt dan gewone patchbay extra te kopen.

Maar met synths is het vaak een kabelnest, ik zie ook vaak nog op het podium een spaghetti van kabels lopen.
Aan deze optie had ik ook al gedacht, maar dan verlies ik functies zoals het patchen naar mijn sherman filterbank die aan mij desk staat. Ook is het handig dat er daar direct gitaren enzo kunnen ingeplugd worden.
Ik denk dat ik dan maar gewoon een extra patchbay ga installeren en een multisnake kopen. Bedankt al voor de reacties
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-10-2017, 16:48
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Kabels over het plafond?
Leg ze gewoon op de grond. Eventueel met een rubber matje er over. Heb je meteen ook niet zo'n lange (dure) kabels meer nodig.
Als ik een uitgebreidere opname maak met diverse instrumenten en mics ligt ook alles vol met kabels, en dan heb ik maar 1 keyboard.

Die keyboard krijgt dan overigens wel een opstelling dicht bij de apparatuur, waar de andere instrumenten en mic's in een volgende laag opgesteld worden. Bij midi-keyboard is zijn positie toch al geheel niet belangrijk.

Laatst gewijzigd door bsp; 23-10-2017 om 16:50
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten