homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-10-2017, 13:52
Junior Member

Reputatie: lauwers.pieter@telenet.be is op goeie weg
Standaard Versterker van draailier, vier kanalen

Ik heb veel gezocht maar niet gevonden. Ik ben trouwens een muzikant en dus de facto een leek in elektronica.

Ik speel op een electro akoestische draailier van Mousnier (Olive voor de kenners).
De draailier komt “ buiten “ op vier xlr’s, 2 voor de melodiesnaren, 1 voor de bourdonsnaar, 1 voor de ritmesnaar. Voor het ogenblik versterk ik over een mengpaneel naar de PA of naar mijn oude trouwe Twin Red Knobs.

Het gebruik van een mengpaneel en eventuele effectenlus is een boel gedoe. Mijn vriend/collega draailierspeler is een rolstoelgebruiker en voor hem is het nog veel meer een gedoe.
Werken over een audio box is ook een oplossing, maar die (toch de mijne) komen buiten op weeral vier kanalen en dan ben ik weer even ver.

Wat zoek ik:
- een degelijke voorversterker/mixer met minstens vier kanalen, regelbaar per kanaal, met eventueel de mogelijkheid tot het plaatsen van een effectenlus (per kanaal?), aansluitbaar op PA of powered speaker
Ik heb de jaren 70 meegemaakt, lampen mogen absoluut.
Het geheel zou zo klein mogelijk moeten zijn en zo “plug en play” mogelijk.
Opzetten en spelen is het motto! Indien iemand ze “custom” bouwt, graag!
Bovendien zou het budgetvriendelijk moeten zijn, instrumenten (en ik heb er wel een paar) kosten al meer dan genoeg. ( en ik zou getrouwd willen blijven &#128514

Laat jullie gaan,

Pieter
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 11-10-2017, 14:23
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Versterker van draailier, vier kanalen

Effectenlus zal in mijn tip niet gaan, maar ik heb net een Shure mixertje bijgekocht (bijna voor niets) en die werkt prima met 4 tracks. (effectenlus ... mixbus?? zit er ook op).

Toen ik naar informatie googlede vond ik ook een topic van dit forum van iemand die zei dat hij nog een paar shure mixers had liggen. En die member is nu ook nog actief. Misschien kan hij nog wat meer zeggen over de geschikheid?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-10-2017, 08:07
Junior Member

Het Shure mixertje is 1 van mijn denkpistes.
Ik heb trouwens via Tweedehands.be een bod op zo’n mixertje uitgebracht maar de persoon in kwestie reageert niet.
Ik zal hier eens moeten rondneuzen.
Bedankt!
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 12-10-2017, 09:02
Junior Member

Ik vind het bewuste topic over de Shure voorversterker/mixer niet. Zal wel aan mij liggen. Kan je mij de weg wijzen!

Pieter
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 12-10-2017, 11:32
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Ik kan hem zo snel ook niet meer terug vinden.

Het vreemde is ook dat als ik naar site:homerecording.be zoek ik amper resultaten krijg. Dat lijkt wel geblokkeerd. En de zoekfunctie hier werkt ook al niet meer (ook niet met google).
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 12-10-2017, 17:00
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik heb geen flauw benul wat je precies nodig hebt en Mousnier lijkt onbekend...

Maar als ik dat zo lees, klinkt het alsof je gewoon 4 naar één moet mixen, met een volume instelling per kanaal.

Vrijwel iedere mixer doet dat.

Het is me echter niet duidelijk op welk niveau de draailier uit komt. Microfoon niveau? Instrument niveau, als een gitaar? Lijn niveau?

Een mixer met vier instrument ingangen is al wat moeilijker te vinden. Microfoon- en lijn ingangen hebben ze allemaal. Instrument ingangen vaak maar één of twee.

Er zijn er. Ik zag laatst nog iets met 8 instrument ingangen. Maar ik weet niet meer wat dat was. En 't was niet goedkoop, want 't was high-end vintage.

DIY is dit heel simpel. 4 FET buffertjes, 4 knoppen, 4 weerstanden en een balanceer trapje voor de ene uitgang.

Ik heb enkele van die Shure mixers. Nogal ruisend, eerlijk gezegd. En geen instrument inputs, tenzij ik er een paar mis. Dat kan best, want Shure heeft over de jaren veel vreemd spul gemaakt.

DBX heeft een zeer geschikt kastje voor 115 euro:

https://www.thomann.de/nl/dbx_di4.htm

Gaat wel naar een consumer level line out. Maar dat zal wel niet hét probleem zijn.

Volgens DBX zelf is deze nog "coming":

https://dbxpro.com/en/products/di4

Maar dat is dan weer ongebalanceerd in, met "maar" 320 kOhm impedantie. Een instrument input hoort 1 MOhm te zijn. Maar dat zal wel werken.

Een pro interface van Apogee of RME kan dit ook naadloos, natuurlijk. Maar alleen de Apogee heeft 4 instrument inputs. Ik weet niet zo direct of de RME FF800 4 instrument inputs heeft. En de RME kan dat zonder de computer, maar de Apogee niet, dacht ik.

En nog zo'n vraag is of dit puur voor thuisgebruik is, of de apparatuur mee moet on the road.
  #7 (permalink)  
Oud 13-10-2017, 06:11
Junior Member

Ter info: Accueil « Philippe Mousnier. Lijkt misschien onbekend maar is wereldberoemd en trendsettend in het piepkleine draailierwereldje.

De draailier heeft vier magnetische pickups, te vergelijken met de magneten uit een Rhodes piano. Het microfoon niveau ken ik niet, zoals gezegd: muzikant, geen geluidstechnicus. Op een Behringer 1222 usb mengpaneel staan de gain knoppen iets meer dan half open voor het clipping ledje begint te flikkeren.
Misschien dat hieruit iets af te leiden is.
DIY is een mogelijkheid maar dan zal ik ergens een electronisch begaafder persoon moeten vinden.

DBX kende ik niet, ik leer weer bij.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 13-10-2017, 09:40
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik vind niet meteen een antwoord bij Philippe Mousnier.

Wel "prise XLR 5 broches". Dat betekent dus ongebalanceerd.

Fender Rhodes zegt ook niet veel. Er zijn enkele versies van. Met of zonder ingebouwde fet voorsterker.

Hoe klinkt dat aan de Behringer?

Elektrische pick-ups zoals die van gitaren, hebben nogal een wild impedantie verloop. Ze klinken dus een beetje anders op andere versterkers.

Maar als de klank van de Behringer bevalt, is een instrument input misschien niet nodig?

En dan kan in principe elke 4 kanaals mixer gebruikt worden.
  #9 (permalink)  
Oud 13-10-2017, 19:30
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Het is me echter niet duidelijk op welk niveau de draailier uit komt. Microfoon niveau? Instrument niveau, als een gitaar? Lijn niveau?

Een mixer met vier instrument ingangen is al wat moeilijker te vinden. Microfoon- en lijn ingangen hebben ze allemaal. Instrument ingangen vaak maar één of twee.
Ach helemaal niet bij stil gestaan. Sorry.

Ik ben bij zijn vermelding van XLR ook uit gegaan van microfoon levels. Misschien te voorbarig, maar wel de reden dat ik dat dacht.

Bij instrument ingangen kan het nog wel eens wisselen. Op mijn mixerboard heb ik twee ingangen voor versterkte instrumenten (bv gitaar amps) maar op alle andere kanalen sluit ik toch ook regelmatig instrumenten aan (instelbare impendantie per kanaal).
Maar inderdaad wel wat anders dan de shure mixer. Vintage semi-pro mixerboard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Ik heb enkele van die Shure mixers. Nogal ruisend, eerlijk gezegd. En geen instrument inputs, tenzij ik er een paar mis. Dat kan best, want Shure heeft over de jaren veel vreemd spul gemaakt.
Die ruis valt best wel mee hoor. Is met een simpel ruis filtertje snel weg te werken. Als je er al zo veel last van hebt want lager dan -50db.
Ik heb er eentje voor buiten de studio. Voor spontane jam sessietjes in de huiskamer (en meteen ook opnamemogelijkheid), en daarvoor werkt hij best goed.

Nee klopt, mijn 'echte' opnames doe ik in de studio. Al heb ik toch ook mijn terughoudendheid bij de kwaliteit van de eur 60 digi mixertjes.

Laatst gewijzigd door bsp; 13-10-2017 om 19:32
Met citaat reageren
Reageren

Labels
voorversterker

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten