homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 16:07
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Platenlabel/rechthebbende vinden

Stel ik wil een cover of remix uitbrengen van een bestaand nl nummer.
En ik wil het netjes aanpakken.
Dus officieel toestemming wil regelen van de nl rechthebbende(n).
Waarvan ik de nl label naam ken maar waarvan ik niets kan terug vinden.

Hoe vind ik een rechthebbende?? Hoe vind ik een (onbekend) label??
En/of waar?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 17:47
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Platenlabel/rechthebbende vinden

Het label is niet per sé de rechtenhouder. Ik zou ten rade gaan bij de auteursrechtenorganisatie en daar je zoektocht starten.
  #3 (permalink)  
Oud 28-09-2017, 18:59
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Het label is niet per sé de rechtenhouder. Ik zou ten rade gaan bij de auteursrechtenorganisatie en daar je zoektocht starten.
En waar vind ik die auteursrechtenorganisatie? Is dat buma stemra voor nl?
En wat vraag je ze dan? Dat nummer van dat album, wie is rechthebbende en wie kan mij toestemming geven?

Laatst gewijzigd door bsp; 28-09-2017 om 19:12
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-09-2017, 16:15
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ja en ja. Afhankelijk van hun antwoord heb je meteen de juiste persoon te pakken of helpen ze je met het volgende puzzelstukje om goed terecht te komen.
  #5 (permalink)  
Oud 29-09-2017, 17:31
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Ok. Bedankt Alexxx. Dan kan ik er mee aan de slag.
Een kijken hoe ver ik ermee kom deze keer.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-10-2017, 09:42
Member

Reputatie: sarband is op goeie weg

Voor dit soort zoektochten naar rechthebbenden werd de ISRC code in het leven geroepen. Vergelijk dit met de ISBN code van een boek, maar nu voor cdtracks, een wereldwijde unieke code voor cdtracks.
De ISRC code kan je in een aantal DAW's uitlezen (ik heb Samplitude ProX3 en daar werkt dit). Via dat nummer kan je de rechthebbende(n) opsporen.

Toegegeven, het klinkt wel wat makkelijker dan het is, maar dit is het principe.
Jammer genoeg maakt nog niet elke producent/label gebruik van de ISRC code, (States wel, Europa véél minder) en niet elk label voegt de info toe op de cd's. Maar it's worth a try.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-10-2017, 14:11
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sarband Bekijk bericht
Voor dit soort zoektochten naar rechthebbenden werd de ISRC code in het leven geroepen. Vergelijk dit met de ISBN code van een boek, maar nu voor cdtracks, een wereldwijde unieke code voor cdtracks.
Bedankt voor deze tip.
Ik loop echter tegen het punt aan dat ik toestemming zoek voor een 30 jaar oude LP (nooit op cd) die in niet al te grote oplage uitgebracht is door een kleine maatschappij die niet meer lijkt te bestaan. Ook aan de LP is een nummer verbonden maar ook dat gaf geen antwoord.

Ook al uitgebreid contact gehad hierover met b-s maar ook zij weten de rechthebbenden niet te vinden.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 09-10-2017, 08:35
Member

Reputatie: sarband is op goeie weg

Met 30 jaar oude LP's wordt het een probleem. Wil je de track bewerken of wil je een cover maken van de song? In het tweede geval moet je op zoek gaan naar de tekstschrijver en componist, dat is doorgaans wat makkelijker.
Wat ik vaker zie is dat men (op cd, Lp's) vermeldt dat men al het mogelijke gedaan heeft om de rechthebbenden op te sporen en mogelijke rechthebbenden zich kunnen richten tot (email-adres). Zo dek je je toch in. Haast steeds blijft dit zonder gevolg. Tenzij je natuurlijk een wereldhit scoort. Wat ik je toewens. Of je Lennon-McCartney, Prince, Michael Jackson of jongens van dat kaliber wil coveren. Die weten je soms wel te vinden hoor. MVG
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 09-10-2017, 11:15
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Met 30 jaar oude LP's wordt het een probleem. Wil je de track bewerken of wil je een cover maken van de song? In het tweede geval moet je op zoek gaan naar de tekstschrijver en componist, dat is doorgaans wat makkelijker.
Track bewerkt.

De tekstschrijver is bekend, maar allang overleden. Dat is dan ook geen oplossing meer. En dan is het waarschijnlijk ook nog iemand die een nog oudere tekst vastgelegd heeft (dus niet zijn eigen tekst).

Citaat:
Tenzij je natuurlijk een wereldhit scoort. Wat ik je toewens.
Geheel niet mijn intentie. Geen commerciele intensties.
Gewoon een ouder track gemoderniseerd naar huidige maatstaven om het weer aantrekkelijker te maken.

Citaat:
Of je Lennon-McCartney, Prince, Michael Jackson of jongens van dat kaliber wil coveren. Die weten je soms wel te vinden hoor. MVG
Nee joh, geen grote artiest. Kleine lp in kleine oplage die nooit de charts gehaald heeft.
Voor mij part blijven de rechten ook gewoon bij de rechthebbende liggen, en strijken de rechthebbenden dan ook gewoon de rechten op. Ik hoef ze in elk geval niet (los dat ik er toch al geen hit uit verwacht)..
Gewoon voor de lol. Hooguit voor de kick ervan als het aan slaat.

Citaat:
Wat ik vaker zie is dat men (op cd, Lp's) vermeldt dat men al het mogelijke gedaan heeft om de rechthebbenden op te sporen en mogelijke rechthebbenden zich kunnen richten tot (email-adres). Zo dek je je toch in. Haast steeds blijft dit zonder gevolg.
Kijk, daar kan ik misschien wat mee. Zat ik zelf ook al aan te denken. Bedankt.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten