homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mededelingen

Mixen en masteren Na opnemen is mixen één van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 29-09-2017, 10:04
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg
Standaard Re: Bit depth / dithering

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Houd over die Mexicaanse piramide een zak zand, laat die door een gaatje leeglopen en je hebt terug de originele piramide.
En het zand zal nooit in een diagonaal rechte lijn gaan liggen maar met enige welving.

Btw, schitterend simplistische uitleg cyrano. Prachtig.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 29-09-2017, 13:37
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Na downsampling wordt dat een Mexicaanse, getrapte piramide.
Kijk je trouwens wel uit met zulke uitspraken?
Die trapjes bestaan niet volgens vele (alle) homerecorders en toen ik ze noemde kreeg ik een hoop agressie op me af. Blijkbaar is het vernoemen daarvan uiterst zondelijk en ongehoord

Digitaal geluid is gewoon hetzelfde als analoog (zeggen ze).
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 01-10-2017, 11:42
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Kijk je trouwens wel uit met zulke uitspraken?
Die trapjes bestaan niet volgens vele (alle) homerecorders en toen ik ze noemde kreeg ik een hoop agressie op me af. Blijkbaar is het vernoemen daarvan uiterst zondelijk en ongehoord

Digitaal geluid is gewoon hetzelfde als analoog (zeggen ze).
Ben jij zo iemand die gelooft dat een goede D/A-omzetter "trapjes" genereert?

Groetjes,
Gert

(En ja, ik heb dit met opzet gechargeerd geformuleerd. Maar dat heb jij in je laatste post net zo goed gedaan. Het ontgaat me trouwens een beetje waar je op aanstuurt. Ik heb tot dusver nog niemand hier horen ontkennen dat digitale audio gebaseerd is op discrete waarden. Wanneer we het over de de-/reconstructie van een elektrisch signaal op basis van die waarden hebben, durf ik inderdaad te beweren dat de input en de output van een omzetting naar digitaal en weer terug mekaar zeer sterk benaderen en dat de verschillen weinig uitstaans hebben met de beruchte "digitale trap", maar des te meer met de analoge circuits.)

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 01-10-2017 om 11:58
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 01-10-2017, 12:14
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Klopt. Float in 32bit floating is een geinterpreteerde invulling op 24 bits.
Floating point-berekeningen laten je toe het aantal afrondingen in een complexe bewerking sterk te herleiden. En een resolutie van 32 bits levert je inderdaad bijkomende headroom op. Dat lijken me twee aspecten die het hoofd kunnen bieden aan een paar belangrijke "uitdagingen" in digitale audioproductie.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 01-10-2017, 12:34
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Mijn eerste ervaring met dithering komt van de grafische kant. De piramide analogie is wat mij indertijd deed begrijpen hoe dithering werkt.

En ook in de grafische hoek hoor je die discussie "trap of geen trap" wel eens. Het voordeel is dat het daar makkelijk zichtbaar te maken is.

Er zijn wel degelijk trapjes aan de uitgang van de DAC. En die trapjes zijn precies 1 resolutie stap groot. Dat is de definitie van resolutie.

Maar die trapjes komen nooit bij de gebruiker terecht. Zelfs de allerslechtste DAC heeft minstens één analoge transistor nodig om audio analoog naar buiten te brengen. En hoe slechter die transistor, hoe meer die die trapjes verbergt omdat hij niet kan volgen. Goede DAC's hebben analoge filtering. En die haalt die trapjes meteen weg. En daar kunnen verschillen zitten, zoals Gert al opmerkte.

Typisch is dan dat de topklasse DAC een filter heeft dat meeschakelt als je van 48 naar 96 of 192 kHz sample rate gaat. De middenklasse heeft soms alleen een 48 kHz filter. Er komt dus soms niet eens een frequentie boven die halve sample rate uit. De DAC kàn het wel, maar 't filter niet. En de bottom end heeft geen filter. Alweer een paar condensators bespaard

Op het digitale gedeelte van de DAC chip zelf zitten geen voor de mens waarneembare verschillen meer. Zolang je de filters negeert, zijn ze allemaal 't zelfde.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 01-10-2017, 22:55
bsp bsp is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
Ben jij zo iemand die gelooft dat een goede D/A-omzetter "trapjes" genereert?
Nee hoor. Ik geloof ... correctie: weet zeker dat digitaal geluid uit "trapjes" bestaat. Wat inderdaad in de analoge transistoren (tegenwoordig in chips embedded) weer een heel eind gelijk getrokken wordt richting analoog signaal waardoor er door het oor niets van waargenomen wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertvanhoof Bekijk bericht
durf ik inderdaad te beweren dat de input en de output van een omzetting naar digitaal en weer terug mekaar zeer sterk benaderen en dat de verschillen weinig uitstaans hebben met de beruchte "digitale trap", maar des te meer met de analoge circuits.)
Met "zeer sterk benaderen" zeg je dus eigenlijk ook dat het toch net niet helemaal het originele analoge signaal wordt? Je zegt niet "het blijft exact hetzelfde"?
Er is een eindeloze discussie mogelijk over eventuele hoorbaarheid er van (waarbij ik persoonlijk denk dat dat nihil/niets zal zijn, maar de trapjes bestaan in elk geval wel degelijk in een digitaal geluid.

Maar kom Gert en Cyrano. Laten we hier geen discussie en tijd aan verspillen. Het internet staat er al meer dan vol mee.
En ik heb daar eigenlijk helemaal geen zin in en weet er zelf wel genoeg van.

Even terug ontopic dan maar?
De vermeende trapjes en herstel er van zijn slechts achterliggende details over wat dithering doet, en dat is enige aanpassing (precies zoals cyrano het prachtig uitlegde).
En herhaalde aanpassingen op elkaar resulteert uiteindelijk in wel hoorbare aanpassingen, wat wij noemen vervorming. En dat willen we niet, dus niet te veel ditheren tijdens het proces.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 26-10-2017, 21:02
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Ik heb mij vroeger ook nog die vraag gesteld. En bij wijze van test heb ik toen wat van mijn opnames geëxporteerd (uit Cubase) met en zonder dithering en op CD's gezet. Maar ik hoorde toen geen verschil en mijn oren zijn best nog ok.

Ik ben ooit eens vergeten om dithering toe te passen bij het exporteren naar 16bit voor CD. Er werden toen zo'n 200 CD 's verdeeld maar niemand die mij opbelde dat er iets mis was met de CD. Dus vraag ik mij af of dithering passé is met de huidige afspeelapparatuur?

Moet je ook dithering toepassen als je omzet naar mp3 van uit een 24bit file?
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 29-10-2017, 09:17
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PCDJHENK Bekijk bericht
Ik heb mij vroeger ook nog die vraag gesteld. En bij wijze van test heb ik toen wat van mijn opnames geëxporteerd (uit Cubase) met en zonder dithering en op CD's gezet. Maar ik hoorde toen geen verschil en mijn oren zijn best nog ok.

Ik ben ooit eens vergeten om dithering toe te passen bij het exporteren naar 16bit voor CD. Er werden toen zo'n 200 CD 's verdeeld maar niemand die mij opbelde dat er iets mis was met de CD. Dus vraag ik mij af of dithering passé is met de huidige afspeelapparatuur?
Technisch gezien heeft dithering nog niets aan relevantie ingeboet. Je verhaal relativeert wel het belang dat we toeschrijven aan dergelijke technische aspecten – maar daar zijn we per slot van rekening technici voor. Voor hetzelfde geld zit er in de motor van je auto iets niet in de haak waar je zelf tijdens het rijden niets van merkt, ook al zou een mecanicien zich er zorgen over maken. Da's nog geen reden om het af te doen als achterhaald of irrelevant.

Citaat:
Moet je ook dithering toepassen als je omzet naar mp3 van uit een 24bit file?
Neen. Mocht het verschil tussen .wav en .mp3 maar even subtiel zijn als dat tussen dither en geen dither…

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten