homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 03-09-2017, 18:03
Member

Reputatie: supergeezer is op goeie weg
Standaard Laptop vs interface: het gevecht

Ik word knettergek van alle mogelijke audio-problemen die drivers, interfaces, softwares en besturingssystemen kunnen geven. Om er mij voor eens en altijd van te ontdoen, ging ik over tot de aankoop van een laptop van 1700 EURO met volgende configuratie.

Dell XPS 15 9510 // 16 GB RAM // 7th Gen Intel® Core™ i7-7700HQ Quad Core Processor // 512 GB Solid state drive. De Focusrite Scarlett 18i20 (1st gen)
had ik al - toch wel een dégelijke interface dacht ik ...

Ik krijg geen lijn in de problematiek. Ableton kickt en flipt. Bij opname
van een simpel audio spoor schiet hij ineens op 109 %, een andere keer
werkt de playback niet en heel vaak schiet hij al vast als ik een audio-spoor
opneem terwijl er een simpel stereo spoor meeloopt. Mijn 24 bit / 44100 settings worden
niet onthouden (staat altijd op 48000). Tijdens opnames klinkt hij ineens als een robot, kortom alles zeer onstabiel en storend. Zeker voor het geld dat ik betaald heb. Heb alles herinstalleerd maar zonder resultaat.

Is er een checklist die ik kan doorlopen? Ligt het aan mijn Realtek Audio
soundcard? Moet ik dingen uit/aan zetten?

Dan kan je eens een laptop van 1700 EURO ...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-09-2017, 18:33
Carels's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Laptop vs interface: het gevecht

Ben je zeker dat je de juiste driver geïnstalleerd hebt?
Ik heb het ook eens voorgehad met zo'n scarlett, hun
website is niet altijd even duidelijk wat dat betreft.
Je moet echt de juiste driver nemen en zien dat je geen
2th gen installeert, want dan doet hij dus vreemd
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-09-2017, 18:40
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: Laptop vs interface: het gevecht

Eerst en vooral, 1 track opnemen terwijl er een stereo-track meeloopt, kunnen pc's van 15 jaar geleden al moeiteloos. Je nieuwe laptop is dus meer dan voldoende krachtig om een serieus veelvoud aan te kunnen.

Je realtek kaart zou in dit geval niks met het geheel te maken mogen hebben, omdat je focusrite dienst doet als je geluidskaart. Die realtek zou dus nergens in je keten moeten voorkomen, behalve dat die in je laptop gemonteerd zit.
Toch maar even nakijken of je ableton wel degelijk hebt ingesteld om de focusrite te gebruiken als soundcard. Zowel voor je input als je output. Dat doe je in de instellingen van Ableton. Waar? Geen idee, ik gebruik de DAW niet, maar google is je vriend hiervoor.

Daarnaast moet je zorgen dat je geluidskaart, de focusrite dus, ingesteld is op dezelfde sample rate als je sessie. Heb je een project in 44.1kHz, zorg dan ook dat je je geluidskaart zo hebt ingesteld. Anders krijg je soms heel rare effecten, zoals vervormde stemmen tot zelfs crashende software. Ik vermoed dat Focusrite hiervoor wel één of ander stukje software heeft dat samen met de driver op je pc werd geïnstalleerd.

Van drivers gesproken, je hebt toch de meest recente driver die geschikt is voor de versie van je besturingssysteem? Kijk eens op de focusrite website of er geen update te vinden is.

Aangezien het een windows bak is, zijn er nog een aantal zaken die je best even nagaat: