homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-08-2017, 14:27
Junior Member

Reputatie: Ruperto is op goeie weg
Standaard Welke digitale piano

Hallo,

Eventjes gezocht naar oude discussies die over hetzelfde onderwerp gaan, maar dit heeft me niet verder geholpen. Ik ben ook al eens naar een winkel gegaan voor wat meer uitleg, maar daar ook niet wijzer uit geworden.

Ik zou graag beginnen met piano, voornamelijk deze zaken zijn belangrijk voor mij:
- Goed klavier, liefst weighted/graded hammer action.
- Goede akoustische piano klanken.
- Elektrische piano klanken (Rhodes bijvoorbeeld).
- Orgel vind ik ook wel leuk, maar hier hecht ik iets minder belang aan.
- Effecten, vooral in combinatie met de elektrische piano klanken vind ik het wel leuk om een paar effecten te hebben (reverb, delayn chorus, vibrato, distortion).

Wat ik niet nodig heb: ik ben niet geïnteresseerd in drum, gitaar, bass, trompet... geluiden.

Ik vind de Kawai MP7 wel nog interessant, maar die is dan weer heel uitgebreid en duur een in aankoop. De yamaha P115 word ook vaak de hemel in geprezen, maar ik vind het moeilijk te achterhalen of je daar nog veel kan wijzigen aan de klanken? De Nord's zien er ook leuk uit, maar wederom heel duur en uitgebreid.

De Yamaha CP vond ik ook interessant, leuke effecten, goede elektrische piano's, maar het klavier... die heeft dan ook weer geen akoestische piano klanken.

Misschien dat jullie iets weten dat wat meer tussen de Kawai MP7 en de yamaha CP ligt?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-08-2017, 03:39
Senior Member

Reputatie: sapca wordt hier goed onthaald
Stuur een bericht via Skype™ naar sapca
Standaard Re: Welke digitale piano

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ruperto Bekijk bericht
De Yamaha CP vond ik ook interessant, leuke effecten, goede elektrische piano's, maar het klavier... die heeft dan ook weer geen akoestische piano klanken.

Ik denk dat je verkeerd geinformeerd bent.
Het clavier van de CP4 is zowat het beste wat er momenteel op de markt is, en de acc pianoklanken zijn gewoon supper.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-08-2017, 07:04
Junior Member

Ik had het over de Yamaha Reface CP.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-08-2017, 13:45
dolfje's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Volgens mij kan je de klanken van de P115 niet veranderen. Zelf zou ik vooral naar een lekker klavier kijken omdat je er altijd wel een module aan kan hangen. Ik zelf heb toen gekozen voor de casio PX160 omdat ik deze lekker vond voor wat betreft klavier (en in mijn prijsklasse viel). Via mijn DAW bespeel ik een sampled kawai vleugel en dat is erg mooi.

Dolf
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-08-2017, 13:48
Junior Member

Reputatie: koenraad is op goeie weg

Nord Stage Piano, excellente klanken! Kijk zeker eens twwedehands, deze heeft alles in huis wat je wilde.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 22-08-2017, 05:28
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke is op goeie weg

Als grootte minder van belang is zeker ook eens kijken naar de Roland RD64. Vergeet niet, smaken verschillen. Zo vind ik de klanken van een Roland goed maar het klavier van men Korg weer beter. Misschien handig om te weten wat je budget is.

Enja, het is wel moeilijk om een stage piano te vinden binnen een smal budget met nog eens meer dan de normale 5 klanken, zeker als je dan nog delay, reverb en distortion erbij zit. Ikzelf heb nu een KORG KROSS 88 en deze is wel zeer gemakkelijk in gebruik (ook al is hij vrij complex als je dat zou willen)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 22-08-2017, 10:36
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg

Zelf ben ik een grote Roland fan, en ik denk dat alles wat je opsomde terug te vinden is in een stagepiano uit de RD-reeks. Ik heb zelf nog een oudje in gebruik, de RD700sx, die het nog heel goed doet, maar voor de pianolessen ben ik toch overgestapt op een Roland LX-7, omdat die nog een beter klavier heeft, en toch stabieler staat dan eender welk keyboardstatief dat ik tot nu toe gebruikte.

Afhankelijk van je budget zou ik toch eens snuisteren tussen de 2de hands stagepiano's, of de nieuwere, maar de RD-64 lijkt me niet zo goed omdat je geen 88-toetsen klavier ter beschikking hebt.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-08-2017, 21:29
dolfje's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: dolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstralingdolfje heeft een prima uitstraling

Budget en toepassing is idd handig om te weten. TS heeft niet aangegeven dat het een stagepiano moet zijn. TS heeft echter ook niet meer gereageerd.

Dolf
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-08-2017, 07:12
Exoterrestrial's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

Als klassiek opgeleid pianist huiver ik steeds een beetje bij het lezen van de openingspost...
Piano leer je nog steeds het best spelen op een echte piano.
Geen enkel ander klavier biedt je dezelfde "touché" die je door de tijd sterke vingers zal doen krijgen en vingervlugheid zal verplichten te leren.
Tromet leer je toch ook niet op een plastieken speelgoedding gewonnen in het schietkraam van de kermis?
Er bestaan verschillende soorten van aanslag op piano's, hoe kan een klaviermaker die allemaal samengieten in één toestel?.... niet dus.
Ok, dit gezegd (geschreven) zijnde neem je het best eentje met stroeve (harde) aanslag.
Zo leer je met sterkte spelen. Kom je later een zachter klavier tegen, kan je je nog altijd aanpassen.
Omgekeerd heb je anders na 5 min. al pijn in je vingers, handen, polsen.

Cheers,
Exo. .
  #10 (permalink)  
Oud 23-08-2017, 07:12
Junior Member

Goeiemorgen,

Bedankt voor de informatie! Ik heb de opties eens bekeken, zaten interessante dingen bij. Die Korg Cross was ik nog niet tegenkomen!

Mijn budget was laag, dus ik moest zowiezo voor een tweedehands piano kijken. Er stond een tweedehands Kawai MP7 te koop voor een mooie prijs. Ben gisteren avond eens gaan kijken en hij zag er heel goed uit. Voldoet ook perfect aan hetgene ik wilde. Dus heb ik de MP7 gekocht.

De Nords waren zelfs 2de hands te duur, maar voor een nieuwe betaal je dan ook astronomisch hoge prijzen. Een roland RD300 ging ook nog lukken 2de hands, maar ik vond de MP7 interessanter.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten