homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Overige audio hardware

Overige audio hardware Discussies over audio apparatuur en instrumenten in de homestudio, voor zover ze niet passen in de andere hardware subfora.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 15:58
Onslow's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Coiled kabels/krulkabels

Bedankt voor het voorstel Cyrano. Uw Cube heeft trouwens een ereplaatsje in mijn nieuwe werkkamer

Ik speel ook piano en keyboards. Buiten wat je op de foto ziet heb ik ook nog een 88 toetsen masterkeyboard (dat ondertussen ook aan vervanging toe is)
Mijn eerste synth (Roland D20) en een Theremini. Voor de rest gebruik ik softsynths zowel AU/VST als ipad apps, vandaar dat er ook een iConnectivity iConnectMidi 4+ op mijn desk staat.

Instrumentkabel gebruiken... ik heb altijd gedacht en op verschillende fora gelezen dat dat beter niet gebeurt... kan er iemand hier even dieper op in gaan?

Merci voor het meedenken mannen.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:04
Vintage Member

Reputatie: Onslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatieOnslow heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
hoe ik de kabels en het lelijke zicht kan beperken. (vooral voor mijn vrouw)
Hangt van de setup af, maar verdoe niet te veel tijd aan youtube-filmpjes over cable management... (uren naar gekeken )
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:08
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Een speakerkabel is dik omdat er aardig wat stroom door moet, een instrumentkabel is dun omdat er minder stroom doorgaat. De laatste is afgeschermd omdat storing de kleine stroompjes makkelijk benvloedt, bij een speaker gebeurt dat niet zo snel.

Als je een instrumentsnoer aan een luidspreker gebruikt gaat het snoer wellicht stuk door de te grote stroom.
Als je een luidsprekerkabel aan een instrument gebruikt krijg je storing door de afwezigheid van afscherming.

Als je een actieve luidspreker hebt, dus met een versterker erin, kun je wel een instrumentsnoer gebruiken.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:19
Vintage Member

Maar die afscherming zorgt er ook wel voor dat ik geen brom krijg als ik in contact kom met een electriciteitskabel? Of zie ik dat verkeerd?
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:32
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Als je een instrumentsnoer aan een luidspreker gebruikt gaat het snoer wellicht stuk door de te grote stroom.
Dat zou me heel erg verbazen. Een te dunne kabel heeft weerstand en dat werkt de stroom tegen. De versterker kan daar niks aan doen. En je zit veel sneller tegen het maximum voltage dat de versterker kan leveren.

Een te dun snoer molt wel je dempingsfactor. En dat is, zeker bij een sub, veel erger.

Maar hier spreken we over een paar meter. Zelfs met "maar" 0,75 mm2 (dun lampensnoer) maakt dat niet veel uit.

En er is instrumenten kabel die best dik is. In de verhuur zijn ze er gek van, want dat werkt ook met luidsprekers... Niet over 100 meter, maar de jongens die huren doen dat bijna nooit. En als ze't toch doen, leren ze weer wat
  #16 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:37
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onslow Bekijk bericht
Maar die afscherming zorgt er ook wel voor dat ik geen brom krijg als ik in contact kom met een electriciteitskabel? Of zie ik dat verkeerd?
Yep. Maar maakt niks uit voor een luidspreker aansluiting.

Mic = 1 mV
LS = 10.000 mV

Als je 't puristisch wil doen, alle netkabels in n en aan de andere kant van de tafel alle audio kabels.

Maar ik vermoed dat het allemaal geen verschil geeft. Je zit in een modale woonkamer. Geen lasposten of zware elektrische motorsturingen in de buurt, vermoed ik.

En fijn dat de Cube nog een bestemming heeft. Veel te schoon plexi om te laten verstoffen in een hoekje.
  #17 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 16:46
Vintage Member

Ik heb toch ooit storing gekregen zowel met een minijack naar RCA (airport naar versterker als met een minijack naar 2X jack (iPhone naar actieve monitors), maar dit gebeurde alleen als de kabels in contact kwamen met voedingskabels (elektriciteit)
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 18:15
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Met een buizen gitaaramp en een gitaarkabel als boxsnoer krijg je de kabel wel kapot. Je gaat, omdat de gitaarkabel inderdaad meer weerstand heeft, de versterker veel harder zetten en die amperes moeten toch door dat draadje .
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 18:16
Vintage Member

En een buizenamp heeft geen dempingsfactor
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 11-08-2017, 18:55
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Maar ik duidde dus enkel op het feit dat we wel de juiste kabels moeten zoeken voor hem. Als hij actief gepowerde monitors heeft zal hij geen dikke speakerkabels nodig hebben, maar wel geaarde lijnsignaal kabels.

Is dat geen tafel van de IKEA?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten