homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiënte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dé plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-08-2017, 20:49
Junior Member

Reputatie: KimT is op goeie weg
Standaard Kan ik zonder zwevende vloer?

Nu de verbouwingen aan ons huis bijna achter de rug zijn kan ik eindelijk een ruimte gaan inrichten als homestudio. Het is niet de bedoeling om de ruimte als repetitiekot te gebruiken.
Ik maak me er geen illusies over dat ik ruimte volledig geluidsdicht kan maken, maar ik wil wel de geluidsoverlast naar de rest van het huis en de buren zoveel mogelijk beperken zodat ik 's avonds nog gitaar kan spelen op mn versterker en op een normaal volume kan mixen.

Wat details van de ruimte. Afmetingen: lengte 5m, breedte 3m, hoogte 2,75m. De ruimte bevindt zich op de gelijkvloers. De ruimte wordt bijna volledig ingesloten door ons eigen huis: de korte muren grenzen elk aan een bergruimte, de ene lange muur grenst deels aan onze keuken en in die muur bevindt zich ook de enige toegang tot de ruimte (daar zit al een geluidsisolerende deur in), de andere lange muur grenst deels aan de keuken van de buren, de rest is een buitenmuur. Boven de ruimte bevindt zich een dressing en een badkamer.

De belangrijkste vraag waar ik nu mee zit is of ik een zwevende vloer moet aanbrengen in deze ruimte.
Reden waarom er aan denk af te zien van een zwevende vloer is de hoogte van de ruimte. Die is 2,75 meter. Niet geweldig hoog dus. Mijn vrees is dat de ruimte te laag wordt (met het oog op de weerkaatsingen van het geluid) als ik er én een zwevende vloer én een ontkoppeld plafond in plaats.
Daarom overweeg ik op dit punt een compromis te sluiten en enkel een ontkoppeld plafond te plaatsen. Een ontkoppeld plafond lijkt mij wel noodzakelijk omdat er zich op de eerste verdieping een dressing en badkamer bevind. Een zwevende vloer over de hele ruimte lijkt mij daarentegen geen absolute noodzaak omdat de ruimte zich op het gelijkvloers bevindt en er zich niks onder die ruimte geen andere ruimte zit. Bovendien ga ik de ruimte toch voornamelijk gebruiken om gitaren en zang op te nemen en om te mixen. Als ik er dan toch drums zou willen opnemen of repeteren met drums dan zou ik een drumpodium kunnen gebruiken om de ergste trillingen op te vangen.

Wat denken jullie: kan ik het mij veroorloven om geen zwevende vloer te plaatsen? Of is dat een slecht idee omdat de trillingen dan toch via de muren de rest van het huis en de buren zullen bereiken?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-08-2017, 15:33
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Kan ik zonder zwevende vloer?

Zoals jij het uitlegt heb je helemaal niks aan een zwevende vloer en dat ontkoppelde plafond zou ik ook niet meteen gaan maken.
Ik zou me eerder zorgen maken over die wand die aan de buren grenst.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-08-2017, 17:06
Junior Member

Reputatie: KimT is op goeie weg

Het is zeker ook mijn bedoeling om de muren te ontkoppelen. Dat was voor mij zo'n evidentie dat ik domweg ben vergeten te vermelden. *slaat zich voor het hoofd*
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-08-2017, 17:32
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Je kunt, als je alle bouwkundige details kent, rekenen aan dit soort scenario's.
Maar dat is niet heel eenvoudig.
Je weet dan wel of en hoeveel effect bepaalde maatregelen hebben.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten