homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mixen en masteren Na opnemen is mixen n van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-08-2017, 15:28
Junior Member

Reputatie: remcovdwal is op goeie weg
Standaard Trompet mixen/masteren

Hallo forumleden,

Ik speel zelf trompet en probeer zo nu en dan wat op te nemen. Ik maak daarbij gebruik van een ribbon-microfoon. Tijdens het opnemen is de positie van de microfoon ongeveer zoals hier:
(soms iets dichterbij). Maar het probleem zit hem in het mixen. Ik krijg maar geen mooi resultaat, en het lijkt alsof de orkestband en de opname totaal niet bij elkaar horen. Ik heb geprobeerd wat reverb toe te voegen, de hoge(schelle) tonen in de eq wat verminderd, maar niets lijkt op een goed resultaat. Ik maak gebruik van Cubase.

Het resultaat wat ik eigenlijk wil bereiken is hier te zien:
https://www.youtube.com/watch?v=Xpl0LztaH5w

Kan iemand mij in de goede richting sturen ?

mvg
Remco van der Wal
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-08-2017, 18:07
Emanuel23's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Trompet mixen/masteren

Hi Remco

Welk genre is de orkestband?

In welke ruimte neem je op?

De akoestiek van de opnameruimte speelt een grote rol bij het opnemen van akoestische instrumenten zoals trompet.
  #3 (permalink)  
Oud 03-08-2017, 10:35
frank van dee's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: frank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstralingfrank van dee heeft een prima uitstraling

Heb je mss een voorbeeld van je eigen mix? Mijn ervaring is dat je in de regel fors moet compressen. Afhankelijk van wens reverb en delay toevoegen. De link die je hebt bijgesloten bevat daar een fikse hoeveelheid van.
Frank
Sonar Platinum|Roland V700|RME Octamic,Focusrite Saffire PRO 40|Dynaudio BM5, Behringer C50A, Powerplay P16|Presonus Monitor Station|UAD LA-610 MKII, Lexicon MX200|Neumann, Shure,AKG,Superlux, Rode & SP Mics|UAD-2Duo|Komplete 10U, Trillian Bass
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-08-2017, 11:40
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik lees 2 dingen:
- Orkestband (wat dan een nederlands woord zal zijn voor reeds volledig opgenomen, gemixed en gemasterd instrumentarium, vermoed ik)
- Trompet

Mixen van eigen opnames op een "orkestband" is niet zo eenvoudig. Die band heeft namelijk al effecten die een invloed hebben op de perceptie van ruimte, gevoel en positie. Die dingen zijn gemixed om op zich goed te klinken. M.a.w. er is niet voorzien om ruimte te laten voor het instrument dat je wil toevoegen. Dat kan er voor zorgen dat je inderdaad de trompet en de band niet makkelijk mooi in elkaar kan "lijmen". Door de toevoeging van je trompet verander je mogelijks productionele beslissingen. Aangezien je niet meer kan ingrijpen op balansen van de individuele elementen uit orkestband is dat niet zo evident.

Gelukkig kan je wel aan de slag met de tools die elke mixing engineer voor handen heeft:
- Met EQ kan je voorzichtig ruimte maken voor je trompet op de orkestband
- Met compressie kan je bepaalde pieken in de orkestband proberen opvangen, zodat ze meer in het geheel lijmen van de band. Hierdoor creer je mogelijks wat plek voor je trompet.
- Compressie het geheel van orkestband en trompet kunnen opnieuw zorgen dat het geheel wat meer als een geheel aanvoelt.
- Afhankelijk van je project kan sidechain compressie ook zorgen dat je trompet wat meer ruimte krijgt in de band
- Hardnekkige uitschieters kan je preciezer aanpakken met een multiband compressor.
- VOor je trompet zal je de "ruimte" van de band moeten proberen nabootsen. Reverb, Delay zijn goeie tools om hiermee aan de slag te gaan.
- Heel vaak helpt het om dan een stukje van die reverb/delay ook naar de orkestband te sturen, zodat het iets coherenter wordt

Maar zoals gezegd, helemaal niet zo eenvoudig.
  #5 (permalink)  
Oud 05-08-2017, 07:41
Junior Member

Reputatie: remcovdwal is op goeie weg

Bedankt voor jullie reacties. Het klinkt inderdaad logisch om de trompet te mixen zoals dat bij de orkestband gedaan is. Het is dan wel de truc om te horen wat er met de orkestband gedaan is. Gezien het feit ik weinig ervaring heb met mixen zeggen mij de verschillende manieren van compressie mij niet veel, maar ik heb nu een richting.

In cubase heb ik het volgende reverb-paneeltje.

Kan iemand mij wat meer toelichting geven omtrent de eerste 3 opties. (Pre-delay, Reverb time en Diffusion)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-08-2017, 14:45
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Over de opname opstelling:
Trompet is een erg schel aanwezig geluid. Ik zou dat niet rechtstreeks in de mic blazen. Ik zou het op pakweg een achtste (tot kwart, afhankelijk van accoustiek) vanaf de mic richten en gebruik maken van de accoustiek.

Maar ik moet bekennen dat ik dat niet vaak opgenomen heb.
Met citaat reageren
Reageren

Labels
masteren, mixen, opnemen, trompet

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten