homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 29-07-2017, 10:25
Junior Member

Reputatie: tijn1311 is op goeie weg
Standaard plafond ontkoppelen

Beste medeformers,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een schitterend nieuwbouw appartement in de omgeving van Arnhem. Dit appartement wordt super netjes gebouwd in luxe stijl en aan alles is gedacht.

Enkel wil ik over de gehele woning het plafond minimaal 10 cm verlagen om inbouw spots in te bouwen en bekabeling weg te werken.
Het werk en de kosten zullen op zich mee vallen. Enkel loop ik tegen het, voor mij, grijze gebied aan van het ontkoppelen.

De woning is voorzien van zwevende dekvloer (met vloerverwarming) waarbij de buitenwanden en constructie vloer ontkoppeld zijn van de dekvloer. De gipswanden zullen (hoogstwaarschijnlijk) op de dekvloer staan en daarmee ook ontkoppeld zijn van de constructievloer.

Ik wil graag dit principe aanhouden, daar ik ook een kleine studio ruimte wil gaan maken in de bij kamer.
Om het plafond te ontkoppelen (ook de kamers los van elkaar ontkoppelen) zal ik een manier moeten vinden om randisolatie te gaan gebruiken.
Het plafond wil ik van rachels gaan maken. Er is bij de bouwmarkt randisolatie te krijgen, wat op zich niet eens de kop kost.
Maar naar mijn inziens is deze erg flexibel (Fermacell) of misschien zelfs niet geschikt.
Daarbij loop ik tegen het probleem aan dat er nog steeds contact is tussen de slaghulzen en de muren, waardoor op deze manier nog steeds trillingen overgebracht kunnen worden naar aangrenzende ruimtes via de muren of de constructie van het gebouw.
Tevens zal ik de vlaggen om het plafond waterpas te stellen ook middels isolatie moeten ontkoppelen.

Mijn vraag luid dus vooral, wat raden jullie aan om hier voor te gebruiken?

Ik heb zelf ook gekeken naar metalstuds maar ook hiervoor is geen eenduidige isolatie oplossing te vinden, behalve dan trillingsdempers voor aan het constructie plafond, a 15,- euro per demper. Dat lijkt mij toch niet echt nodig.

Het gaat hier dus (nog) niet om de studio, maar enkel om de woonruimte waar dus beduidend minder geluid geproduceerd wordt.
De studio is uiteindelijk ook enkel in gebruik door digitale instrumenten welke weer gegeven worden over nearfields, dus geen akoestische drums oid.

Ik hoop dat jullie mij een beetje de goede richting in kunnen sturen.
alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-07-2017, 15:04
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: plafond ontkoppelen

Mij lijkt dat je plafond al is ontkoppeld.
Anders heeft de ontkoppeling van de vloer en wanden ook geen zin.
Of begrijp ik iets niet?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-07-2017, 16:49
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Mij lijkt dat je plafond al is ontkoppeld.
Anders heeft de ontkoppeling van de vloer en wanden ook geen zin.
Of begrijp ik iets niet?
Goede opmerking Bert,

Echter is het feit dat de huidige plafonds uit breedplaat vloer van 26 cm welke op de buitenwanden (kalkzand steen) liggen. Op de breedplaat vloer ligt 2 cm isolatie waarop een zwevende dekvloer van 8 cm is aangebracht.

De plafonds zijn dus in principe de constructievloer van de bovenliggende woningen.
De buitenwanden zijn zowieso niet geisoleerd van binnenuit (kalkzand, isolatie (minerale wol) en baksteen), de wand tussen onze woning en de buren is wel van isolatie voorzien tussen het kalkzand.

Ik hoop dat je wat kan met deze info.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-07-2017, 17:55
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

OK. maar dan snap ik het nog niet.
heb je in iedere ruimte een aparte dekvloer, dan stoot het plafond de wand aan die op de basisvloer staat en heb je een geluidslek naar de benedenburen.
Als de wanden op de dekvloer staan dan heb je een doorlopende dekvloer en hebben de voorzetwanden geen nut (dat hebben ze toch al niet omdat je plafond doorloopt).

En misschien klopt het allemaal wel maar ben ik te dom om het te begrijpen, maar dan creŽer je als je een kierdicht ontkoppeld plafond onder je bestaande plafond hangt een triple leaf die ook wellicht de isolatie om zeep helpt, zeker met muziek- of filmgeluid.

Vragen, vragen....
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-07-2017, 18:39
Junior Member

Citaat:
OK. maar dan snap ik het nog niet.
heb je in iedere ruimte een aparte dekvloer, dan stoot het plafond de wand aan die op de basisvloer staat en heb je een geluidslek naar de benedenburen.
Als de wanden op de dekvloer staan dan heb je een doorlopende dekvloer en hebben de voorzetwanden geen nut (dat hebben ze toch al niet omdat je plafond doorloopt).

En misschien klopt het allemaal wel maar ben ik te dom om het te begrijpen, maar dan creŽer je als je een kierdicht ontkoppeld plafond onder je bestaande plafond hangt een triple leaf die ook wellicht de isolatie om zeep helpt, zeker met muziek- of filmgeluid.

Vragen, vragen....
Ik snap dat je inderdaad heel veel vragen hebt. Ik zal het verduidelijken met foto's waar je duidelijk kan zien hoe de bouw is.

Foto 1: gebouw zoals het nu is (trots!!)
Foto 2: Duidelijke overview van bouw materialen en verbindingen
Foto 3: Duidelijke foto van de isolatie buiten (met type erop)
Foto 4: foto van de isolatie naar de buren toe (binnen in het pand)
Betand: Plattegrond van het volledige appartement van ons (studio komt in kleine slaapkamer en is dus rondom vrij van buren, enkel boven en beneden

Ik hoop dat je hier wat meer duidelijkheid mee krijgt.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  771_1440.jpg
Bekeken: 10
Grootte:  209.0 KB
ID: 18575   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_2474.jpg
Bekeken: 9
Grootte:  155.4 KB
ID: 18576  

Naam:  IMG_3799.jpg
Bekeken: 8
Grootte:  168.8 KB
ID: 18577   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  DSC_0156.jpg
Grootte:  158.3 KB
ID: 18578  

Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: pdf Plattegrond app 9.pdf (816.4 KB, 13x gelezen)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 31-07-2017, 00:42
Emanuel23's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Zo begreep ik het ook.

Lijkt me een goed idee omdat het plafond volgens je beschrijving idd de zwakke akoestische schakel lijkt in de bouw.

Dit soort studs heb je dus overwogen, maar vind je te duur?
https://www.mecanocaucho.com/en-US/p...sylomer-range/

Vond er toevallig een goeie review van:
https://www.akustik.com/en-BR/wooden-structure/

Deze lijken goedkoop/betaalbaar:
Metalstud systeem geluidsdemper voor zwevend plafond. - Easycell

Heb je enige details van hoe de dekvloer zwevend is gemaakt (welke materialen etc?) en hoe precies de gipswanden zijn ontkoppeld?

PS/disclaimer
Ik ben geen pro akoesticus, ik wil gewoon helpen met de weinige knowhow die ik bezit.

Laatst gewijzigd door Emanuel23; 31-07-2017 om 00:46
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 31-07-2017, 11:27
Vintage Member

Blijkbaar is de ontkoppeling tussen de woningen en staan alle wanden inderdaad op de dekvloer.
En daardoor heeft jouw woning een doorlopende vloer en plafond en zijn alle ruimten zo aan elkaar gekoppeld.
Als je jouw ruimten ten opzichte van elkaar wilt ontkoppelen wordt het een moeilijk verhaal met het gevaar dat je door het creŽren van triple leaf constructies de isolatie naar de buren reduceert, wat je niet wilt en wat waarschijnlijk ook niet mag.

Voor zover ik het allemaal begrijp.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 31-07-2017, 11:49
Junior Member

Citaat:
Blijkbaar is de ontkoppeling tussen de woningen en staan alle wanden inderdaad op de dekvloer.
En daardoor heeft jouw woning een doorlopende vloer en plafond en zijn alle ruimten zo aan elkaar gekoppeld.
Als je jouw ruimten ten opzichte van elkaar wilt ontkoppelen wordt het een moeilijk verhaal met het gevaar dat je door het creŽren van triple leaf constructies de isolatie naar de buren reduceert, wat je niet wilt en wat waarschijnlijk ook niet mag.

Voor zover ik het allemaal begrijp.
Bedankt voor jullie reactie!

Zoals Bert beschreef is waarschijnlijk inderdaad de situatie, behalve dan dat ik vermoed dat het ťťn totale dekvloer is en dus niet appart in alle ruimtes.
Opzich vind ik geluids lekkage naar andere ruimtes van ons zelf geen ramp,
Maar het gaat mij meer om de buren. Dus ik wil zoveel mogelijk de lekkage/overdracht naar de boven en beneden buren beperken, zodat ik rustig film kan kijken op een goed niveau (ala bioscoop) zonder dat de buren ons horen.

Het ziet er inderdaad naar uit dat ze met het plafond de fout in zijn gegaan, aangezien deze hard op de constructie wanden ligt, zonder enige vorm van isolatie (zie foto's)
Als wij dus de plafonds verlagen (zwevend) is dit probleem dus verholpen en kunnen de geluidsgolven om geen enkele wijze meer direct over gedragen worden naar de buren. (Enkel hooguit nog via kozijnen in de buitenmuur maar deze lijken mijn toch ook bovenaan ontkoppeld te zijn?)

De metal studs dempers heb ik inderdaad al eerder voorbij zien komen. Voor een klein plafond prima te doen, maar wij moeten (minus studio) minstens 50m2 plafond naar beneden halen, wat neer komt volgens de site die je aangaf op 2,38 (spec volgens site) x 50 = 119 dempers x 4,12 euro = 490,- euro voor enkel de dempers. Dat betekend dat het hele plafond excl. spuiten mij al minstens 1000,- gaat kosten. Dat vind ik idd echt duur rekening houdende dat ik bet met rachelwerk voor 300 max kan doen.

Nu heb ik zelf nog even verder zitten denken, en is eigenlijk de enige optie om nog beter te isoleren, het ontkoppelen van het plafond volgens mij. De rest ga ik niet beter krijgen, tenzij ik ga breken, wat niet de bedoeling gaat zijn.

Daarom heb ik gekeken hoe ik op de goedkoopst mogelijke maar toch meest bruikbare manier het plafond kan ontkoppelen. En dat lijkt mij de situatie zoals in de afbeelding die ik in deze post heb geplaatst.

De isolatie zou ik dan van stroken polypress kunnen doen, welke ik dan aandruk met een schroef + ring ( https://www.dakenshop.nl/drukverdeel...SABEgJYIvD_BwE )

Hiermee vermijd ik ook direct contact van de schroef met de balken / rachels en is het plafond volgens mij rondom helemaal ontkoppeld.

Hebben jullie nog tips voor een bepaald type polypress, of wellicht ander (beter) isolatie materiaal?

Zit ik met dit ontwerp op de goede weg volgens jullie?
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  plafond ontwerp.jpg
Grootte:  35.6 KB
ID: 18580  
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 31-07-2017, 11:55
Vintage Member

Ze zijn niet de fout ingegaan met het plafond.
Jij gaat wel de fout in als je onder je plafond een tweede plafond hangt omdat je dan een triple leaf creŽert. Daarmee heb je een goede kans dat je je laagfrequente isolatie richting buren (en tussen buren en jezelf) reduceert.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 31-07-2017, 12:04
Junior Member

Citaat:
Ze zijn niet de fout ingegaan met het plafond.
Jij gaat wel de fout in als je onder je plafond een tweede plafond hangt omdat je dan een triple leaf creŽert. Daarmee heb je een goede kans dat je je laagfrequente isolatie richting buren (en tussen buren en jezelf) reduceert.
Ah, maar er zit geen isolatie tussen de buitenmuren en het plafond toch? Waardoor het plafond (welke over het hele gebouw doorloopt) geluid overdraagt naar andere woningen in het complex, en daarnaast ook via de constructie wanden omhoog en naar beneden?

Ik zal hoe dan ook mijn plafond moeten verlagen of op zijn minst koven. Hoe kan ik dat dan het best oplossen, zonder reducering van de isolatie te veroorzaken?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten