homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficinte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is d plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-07-2017, 23:15
Junior Member

Reputatie: 4nti is op goeie weg
Standaard 15m kamer tips? primacoustic london room kit 12a?

Iemand ervaring met de london room kit?

Bvb de primacoustic london 12A kit

Lijkt me niet goedkoop maar de weinige reviews die ik lees/vind zijn niet slecht.

Alternatieven of tips zijn zeker welkom.

Ik heb een kamer van 15m vrij die ik zou willen inrichten, moet qua geluid degelijk zijn maar er ook degelijk uit zien (ben echt geen voorstander van DIY platen)

Het is een rechthoekige kamer (4,55 x 3,30) en ik zat naar de primacoustic london 12A kit hiervoor te kijken (zou eventueel nog later bass traps toevoegen als dat nodig blijkt aangezien ik 8" monitors zou gebruiken en volgens wat ik lees die mogelijks wel wat teveel bass zouden genereren in een daarvoor te kleine kamer)

https://www.i4-muzique.nl/primacoust...n-12a-room-kit

review :https://www.youtube.com/watch?v=y4wlWOumUO4

thanks in advance
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 13:13
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: 15m kamer tips? primacoustic london room kit 12a?

DIY is zo mooi als je het maakt en iets kosteneffectiever dan dit knoeispul.

Zoals het op de tekening staat in je link moet je demping niet gebruiken, je hebt in ieder geval achter en boven de luidsprekers demping nodig.

Verder lijkt de bewering dat je met die set 200 m^2 kunt dempen me nogal optimistisch .

Waarom denk je dat je met een iets grotere woofer teveel bas krijgt?
Dat is namelijk onzin.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 13:18
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Vergeet Internet reviews.

Ik heb een apparaat waar je alleen negatieve ervaringen over vindt. Omdat niemand de manual leest.

En zeker bij akoestiek spullen zijn er wel degelijk fake reviews te vinden.
  #4 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 13:27
Emanuel23's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald

Van de vorige generatie heb ik de Primacoustic London 16 set.
Ook heb ik de optionele Australis bass traps en een grote cloud.
Ben hier heel tevreden van.

Extra bass traps zijn aan te raden.
Maar je kan gewoon beginnen met de basisset, en zien waar je uitkomt.

Een goeie cloud aan je plafond, dat doet ook wonderen.
(Een cloud is gwoon een acoustisch paneel aan je plafond dus)

Let goed op de plaatsing van je monitors.
Rule of thumb hier is dat de woofer zich niet mag bevinden in n van de nodes van de staande golven in je kamer.
Is je kamer bv. 2m30 hoog, dan mag de woofer zich niet op 1m15 (1/2) of 76 cm (1/3) bevinden etc.
Idem voor de lengte- en breedte richtingen; zet de speakers bv. niet op 1/4 van de lengte van de muur.
Speakers helemaal tegen de muur zetten is ook te vermijden omwille van gekleurde bas weergave.
In principe raadt men minimum 1m aan vanaf de muur, wat mogelijk is in jouw ruimte, maar wel opletten terug voor die nodes; bij 4m55 zijn de nodes 114 (1/4) 151 (1/3).

Afin, ik heb die Primacoustic panelen nu 10 jaar en ze hebben steeds goed werk gedaan.

Laatst gewijzigd door Emanuel23; 27-07-2017 om 13:31
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 21:20
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emanuel23 Bekijk bericht
Speakers helemaal tegen de muur zetten is ook te vermijden omwille van gekleurde bas weergave.
In principe raadt men minimum 1m aan vanaf de muur, wat mogelijk is in jouw ruimte, maar wel opletten terug voor die nodes; bij 4m55 zijn de nodes 114 (1/4) 151 (1/3).
Zeg maar eens hoe je hier bij komt. Wie zegt dat speakers een minimum van 1 meter van de muur moeten? Hoe verklaar je dat alle topstudio's hun mains flushmounted hebben gemonteerd? Wat is gekleurde bas weergave volgens jou?
Advies geven is tof, maar wat referenties geven aangaande hoe je bij dat advies komt is ook tof, anders geef je wellicht slecht advies. En jij geeft hier slecht advies waar niemand wat mee opschiet en wat mensen op het verkeerde been zet.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 21:41
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
DIY is zo mooi als je het maakt en iets kosteneffectiever dan dit knoeispul.

Zoals het op de tekening staat in je link moet je demping niet gebruiken, je hebt in ieder geval achter en boven de luidsprekers demping nodig.

Verder lijkt de bewering dat je met die set 200 m^2 kunt dempen me nogal optimistisch .

Waarom denk je dat je met een iets grotere woofer teveel bas krijgt?
Dat is namelijk onzin.
nee die set is voor 15m he... (beschrijving is feet)
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 27-07-2017, 23:32
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Vergeet Internet reviews.

Ik heb een apparaat waar je alleen negatieve ervaringen over vindt. Omdat niemand de manual leest.

En zeker bij akoestiek spullen zijn er wel degelijk fake reviews te vinden.
dat apparaat van jou trekt echt op niks

maar ja, daarom dat ik forums ook zoek/lees/vraag ... behalve dat ze soms stinken zie ik wel positieve reacties
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 28-07-2017, 00:04
Emanuel23's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Emanuel23 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Zeg maar eens hoe je hier bij komt.
Ho maar Bert
Je legt woorden in mijn mond die ik niet vernoemde.

Jouw comment was trouwens rg negatief ("knoeispul" ?) en verrevan gestaafd.
Terwijl ik dagelijks werk met Primacoustic en als directe ervaring kan meegeven dat het goed spul is.
Dus staaf ajb eens jouw mening?
Dat het overgeprijsd is weten we allemaal, en dat een chte studio met degelijke akoestiek beter werkt, is evident.
Maar wat verwacht je dan van € 969 ..
Je kan bovendien meteen beginnen muziek maken met zo een set; niet iedereen is DIY-er of kan hier tijd voor vrijmaken.

Ivm je commentaar op mijn input:
Flushmounting is natuurlijk ideaal, maar dat is niet mogelijk voor de meeste homerecorders.
Ik had het natuurlijk over vrijstaande speakers, want van flushmounts was hier geen sprake.
De 1m regel is kort door de bocht, dat geef ik toe, maar ik heb niet de ganse dag om tips te geven op een forum waar men je afblaft voor de kleinste typo of veralgemening.
Plus het was enigszinds off topic, dus wou er niet teveel woorden aan vuil maken.

Hier is een goed artikel - en dus hopelijk zijn we daar niet teveel mee off topic, 4nti?
Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference

Samengevat (en iets langer door de bocht, maar nog steeds kort)

-----
In general, for two-way speakers you absolutely want to prevent nulls in the 40-80 Hz range, and try your best to avoid them between 80-200 Hz. For your typical studio monitor, that means the recommended speaker-to-wall distances are:

Good: Flush-mounted or as close to wall as possible (see manufacturer recommendations)
Okay: Up to 1 m (3′-3″)
Avoid: 1-2.2 m (3′-3″ to 7′-3″)
Good: Over 2.2 m (7′-3″)

But these are just a general guidelines. The recommended distance for you depends on the low frequency performance of your loudspeakers.

-----

>> aangezien de speaker in het geval van die 2.2 m zo goed als in de meest desastreuse node van een 4.5m kamer komt te liggen - naast het feit dat deze positie niet werkbaar is voor een kleine studio - en aangezien een speaker in mijn ervaring, vlak tegen de wand geplaatst, de bassen met dipjes en piekjes gaat weergeven (door de omnidirectionele aard van bassen in 95% van de monitors en de directe reflectie hiervan op de wand, plus de vaak aanwezige bass reflex poorten achteraan, die het geheel nog ingewikkelder maken), is 1m een goed compromis in dergelijke kleinere studio's - weliswaar STERK AFHANKELIJK van de ruimte, de speaker zelf etc. Sommige speakers daarentegen zijn gebouwd om tegen de wand te zetten, dus testen is de boodschap.

Laatst gewijzigd door Emanuel23; 28-07-2017 om 00:08
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 28-07-2017, 13:13
Vintage Member

Er staat al wel 10 jaar in de gids hier hoe je met akoestiek kunt omgaan.
Een speaker tegen de wand met fatsoenlijke demping er omheen werkt beter dan prutsen met speakers die een meter van de wand staan (zeker in een ruimte van 15 vierkante meter) in verband met kamfiltereffecten, dat is ook al talloze malen beschreven en uitgelegd.
En voor 1000 euro panelen van een paar cm dik zijn knoeiwerk vergeleken met wat je voor 1000 euro zelf kunt maken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 28-07-2017, 15:29
Junior Member

Bedankt voor de tips.

Qua monitor placement had ik inderdaad geen vragen maar ga die link wel eens lezen. Kan gerust laten ook weten wat ik zou doen: flush is inderdaad geen optie en aangezien de westelijke/linkse muur qua indeling meest lijkt aangewezen (zie foto kamer) zal ik vrij dicht bij de muur zitten met de monitors omdat er anders links reflectie tegen venster is.
Da's m'n eerste gedacht althans, ik veronderstel dat linkse muur meest is aangewezen

Qua accoustics:
ik was inderdaad op zoek naar primacoustic ervaringen (of gelijkaardige kits/panelen die kant en klaar kunnen gekocht worden) en niet DIY.

Ik ben allesbehalve een doe-het-zelver en het is voor inkleding van een kamer in ons nieuw huis, behalve functioneel moet het ook HEEL proper afgewerkt zijn. (en als ik ze zelf ga maken gaat dat echt niet in de buurt komen)

Mag dus gerust iets duurder zijn zolang het goed werkt en er deftig uitziet.

Natuurlijk ...als iemand mij zegt dat je die hele set zelf zou kunnen maken voor 20 euro dan ga ik uiteraard iemand vragen of ze die voor mij kunnen maken en de andere piste ook bekijken.Dus mocht je ter vergelijking kunnen aangeven wat het zou kosten, in geld en tijd, als je die volledige set zelf zou maken dan zou dat wel nuttige informatie zijn, "veel te duur" ben ik niet veel mee zonder alternatieven of prijsvergelijkingen...

Bvb: als je daar 30 uur aan moet werken mag het gerust meer dan 300 euro duurder zijn in de vergelijking: ik werk niet aan 10 euro per uur, geld kan je op andere manieren beter en meer terugverdienen, tijd kan je niet terug verdienen...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten