homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 23-07-2017, 13:57
Member

Reputatie: Stilles is op goeie weg
Standaard Interface upgraden

Goedemiddag,

Momenteel gebruik ik de Roland Quad-Capture als interface.
Ook heb ik de Neumann TLM 103 en de preamp ART Voicechannel.

Nu weet ik dat je altijd begint bij je interface qua kwaliteit en dat je daarna pas moet uitbouwen naar meer analoge kastjes.
Het is bij mij een beetje andersom gegaan, maar goed.

Ik ben dus op zoek naar een iets betere interface. Ook is een monitor controller handig als dit incl zou zitten, alleen weet ik ook dat een passieve monitor controller weer beter is ter voorkoming van kleuring dan een actieve.

Nu zag ik de nieuwe Mackie Big Knob Studio+ voorbij komen.
Ga ik hiermee vooruit of maakt het niets uit qua mic preamps? Ik weet dat ik hier ook naar kan zoeken, alleen ben ik dus op zoek naar nieuwe ervaringen van mensen en niet van 5 jaar geleden van bestaande interfaces.

Mijn budget ligt tussen de 300-600 euro. Verder heb ik een iMac en gebruik ik Cubase 8. Wel streef ik naar 192khz en gebalanceerde uitgangen. Alvast bedankt!
  #2 (permalink)  
Oud 23-07-2017, 14:40
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Interface upgraden

Voor dat budget zie ik geen significante verbetering tov de Roland.

Ik ben zelf nogal gek van RME, maar die zijn wat duurder. De kleinste, de Babyface Pro, kost een kleine 800 €.

Het grootste voordeel van RME zijn de drivers, maar ook de kwaliteit is zonder gelijke. Elke RME interface uit het verleden werkt met de drivers van vandaag. Geen enkel ander merk kan dat bieden. Apogee was ook in dat kamp, omdat ze geen drivers nodig hadden. Apogee gebruikte de drivers in OSX, maar in al z'n wijsheid heeft Apple de Firewire driver verwijderd in El Capital....

USB class compliant drivers zijn er nog wel. Maar dat laat dan weer niet alle features van RME's TotalMix toe. En ook die zijn zonder weerga.

En persoonlijk gebruik ik DigiCheck, het meetprogramma nog 't meeste.
  #3 (permalink)  
Oud 23-07-2017, 15:16
Member

Reputatie: Stilles is op goeie weg

Bedankt voor je reactie!

RME is inderdaad een vaak gehoorde optie voor een goede interface rond die prijsklasse. Ik was al van mening dat mijn Quad-Capture voor zijn prijs (200,- toen) redelijke goede preamps heeft!

Die nieuwe variant van de Big Knob kan ik daarom ook beter niet kiezen. Je gaat er niet op vooruit neem ik aan plus je hebt ook geen passieve monitor controller meer aangezien alles in 1 zit.

Ook denk ik dat bijvoorbeeld een Steinberg UR824 (600,- prijsklasse) je wel meer opties geeft, alleen niet qua betere preamps. Volgens mij gaat dat wel ongeveer gelijk op aan die Roland. Ik heb hier geen ervaring mee, dus correct me if i'm wrong!
  #4 (permalink)  
Oud 23-07-2017, 17:44
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Die Mackie is geen vooruitgang. Wat ze bij Mackie de "boutique style" preamps noemen, is nog altijd 't zelfde. Beter dan de Roland? Volgens mij niet.

De Yamaha/Steinberg is zeker een optie. Iedereen die er één heeft in mijn buurt, is zeer tevreden over 't geluid. Drivers wat minder, zoals altijd bij Yamaha. Great hardware, maar niet lang bruikbaar door 't uitblijven van updates.

Ook Audient ID14 en ID22 zijn een optie. Zeer goed geluid en weinig driver problemen. En zit binnen je budget.
  #5 (permalink)  
Oud 25-07-2017, 01:56
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

+1 voor Audient, die dingen worden echt nog veel over het hoofd gezien.
  #6 (permalink)  
Oud 25-07-2017, 20:56
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Audient ID, Steinberg UR824 of Apogee Duet 2.
Op alle vlakken een vooruitgang, zowel prés als AD/DA. En 't is geen klein vooruitgang'ske.
  #7 (permalink)  
Oud 03-08-2017, 17:34
Junior Member

Reputatie: rudieman is op goeie weg

Ik heb onlangs mijn versleten motu vervangen door een rme babyface en dat is een echte verbetering. Op marktplaats voor 370,-.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 04-08-2017, 09:00
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

+1 voor Steinberg.
Ik vind mijn mr816x nog steeds een stap vooruit tov de RME Multiface die ik voordien had. Rme was ook goed, maar iets scherper volgens mij. Wel tof aan die RME: midi. Altijd handig als je een poort uitspaart...

Steinberg geeft gewoon veel mee voor het geld. Meer XLR-inputs, afzonderlijke pad en 48v knopjes, enz om maar iets te noemen.
  #9 (permalink)  
Oud 04-08-2017, 11:31
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
+1 voor Steinberg.
Ik vind mijn mr816x nog steeds een stap vooruit tov de RME Multiface die ik voordien had. Rme was ook goed, maar iets scherper volgens mij. Wel tof aan die RME: midi. Altijd handig als je een poort uitspaart...

Steinberg geeft gewoon veel mee voor het geld. Meer XLR-inputs, afzonderlijke pad en 48v knopjes, enz om maar iets te noemen.
Van een mede MR bezitter die naar een Apogee Ensemble TB gegaan is... 't kan dus nog beter. En het is dezelfde structuur als de Duet, meende ik me te herinneren.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten