homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Mededelingen

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-09-2007, 12:10
Junior Member

Reputatie: erikv is op goeie weg
Standaard Ontwerp homestudio (acoustiek)

Ik ben nieuw hier op dit forum en ben van plan om binnenkort op mijn zolderkamer een studio te gaan bouwen.

Om wat ideeen op te doen heb ik via Bol.com al het boek home recording studio (build it like the pros) van Rod Gervais gekocht.

Het is mijn bedoeling met mijn studio zo min mogelijk overlast te veroorzaken bij mijn buren tijdens het maken van mijn muziek (keyboard / zang), en ook bij eventuele opnames met microfoon, zo min mogelijk omgevingsgeluid op te pikken.

Ik heb daarvoor inmiddels spijkkerregels, isolatiemateriaal en gipsplaten gekocht, zodat ik een goede geluidsisolatie van plafond en muren kan realiseren. Ik ga ook een zwevende vloer maken

Ik zit nu na te denken over de akoestiek in de kamer. Ik maak me wat zorgen over het formaat van de kamer (klein 3 meter diep, 2,9m breed), het aflopende schuine dak (2,60 hoog in de nok, aflopend tot 1 meter) en de zijwanden die parrallel aan elkaar staan.

Om de akoestiek te verbeteren wil ik zelf Basstraps maken (20 cm diep, 40 cm breed) in de hoeken, en ook wat mid/hoog demping toevoegen op de muren om de eerste reflecties te voorkomen.

Ik heb een schematische tekening van mijn ideeen toegevoegd. Ik heb gezien dat er op dit forum behoorlijk wat experts rondlopen. Misschien kunnen jullie er eens naar kijken en wat tips / feedback op mijn ideeen geven.

Alvast bedankt!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  studioontwerp.jpg
Bekeken: 265
Grootte:  10.6 KB
ID: 296  
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 28-09-2007, 13:19
Junior Member

Reputatie: thijsemans is op goeie weg
Standaard Re: Ontwerp homestudio (acoustiek)

Hallo,

Ik denk dat je het beste eens kan kijken op het forum van John Sayers. Hier staat enorm veel informatie over studiodesign en bouw.

De url is:

Recording Studio Design :: Index

groeten,

Mathijs
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-09-2007, 12:24
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Doe de luidsprekers niet zo voor je neus, joh.
Je kunt beter wat naar achteren zitten en de luidsprekers in de hoekken plaatsen zodat het een driehoek is.
Dan krijg je een veel ruimtelijker idee van je geluid.
Als de conussen zo recht voor je oor zitten hoor je te veel midden of schel geluid, als het dichbij moet, koop dan een goede koptelefoon.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 02-10-2007, 16:20
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Hoe stel je je die geluidsisolatie voor?
Je bass traps zijn ook niet al te ruim bemeten, denk ik.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 04-10-2007, 21:24
Junior Member

Reputatie: erikv is op goeie weg

Bedankt voor jullie reacties, ik heb idd eens op dat forum zitten kijken en al wat meer tips gezien waar ik wat mee kan.

Het lijkt me dat bij dit formaat speaker (KRK VXT6) het toch wel mogelijk is er redelijk dichtbij te zitten, ongeveer 1 meter erbij vandaan (het is tenslotte een nearfield). Als je de speakers gewoon netjes in een driehoek zet, moet het met het stereobeeld ook wel goedkomen, en ik heb begrepen dat je ze juist beter niet in de hoeken kan plaatsen.

Wat ik wil doen met betrekking tot de geluidsisolatie is spijkerregels op de muren bevestigen, en daarop een dubbele rij gipsplaten schroeven, en in de open ruimtes gewoon rockwool plaatsen. Dan heb je volgens mij een aardige massa (gipsplaten), en het contactgeluid vermeden dmv de spijkerregels. Dit doe ik op alle vier de wanden en het plafond, en op de vloer komt gewoon een zwevende vloer (matten van schuim van 1 of 2,5 cm, met daarop een vloertje).

De basstraps vond ik ook al wat aan de kleine kant. Maar ik ben nu bezig alles op schaal uit te tekenen in Sketchup, en hoop dan een nog beter beeld te krijgen van mijn studio en de maten van de basstraps wat te kunnen verbeteren. De deur zit in de hoek gewoon te veel in de weg om echt goede basstraps te kunnen maken.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-10-2007, 13:30
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Je kunt het best die vloer ook op spijkrregels leggen.
Anders kan dat het zwakke punt worden.
Ik weet niet hoe de constructie van de basisruimte eruit ziet.
Als je bakstenen wanden hebt en een houten vloer, moet je daarmee eigenlijk rekening houden.
Net als met je deuren etc.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten