homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 02-07-2017, 16:40
Junior Member

Reputatie: AutonomY is op goeie weg
Standaard Edirol UA 25 groundloop

Beste forumleden,
Op advies uit dit forum heb ik mn Soundblaster weggedaan. Nu heb ik een Edirol UA 25 aangesloten. Dat gaat allemaal binnen 2 minuten en alles werkt. Maar, ik zit nu weer met een aardlus. Bij de Soundblaster had ik het opgelost om via toslink naar binnen te gaan. Geen electrische verbinding dus. Nu dacht ik dat ook te doen met die Edirol UA 25 maar die geeft geen geluid uit de computer als je digitaal opneemt. Het is ook altijd wat,... Ik heb de aarde via een verloopsnoertje ontkoppelt van de PC en toen de Mengtafel en toen de versterker. Niks helpt. Als ik inplug met bv de Solina Stringensemble die niet geaard is, heb ik geen storing. Als ik de Korg MS-10 inplug is er storing, want die is geaard, maar als ik de Korg ontkoppel is de storing weg. Nu heb ik gehoord dat er een USB tussenstukje is om de USB te ontkoppelen. Kost 10 euro bij Alixpress. Iemand ervaring met dit probleem?
Groetjes,
Evert
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 02-07-2017, 21:02
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg
Standaard Re: Edirol UA 25 groundloop

Een DI box na de Korg pluggen misschien, en even de aardbreek schakelaar proberen?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-07-2017, 11:04
Junior Member

Hoi Hexdiy,

(Een late reactie door omstandigheden, zeker niet door gebrek aan respect of enthousiasme!)

Het werkt! ThanX! :-)
Ik heb 2 Millenium DI-s's gekocht. Pletter goedkoop maar werkelijk perfect!
Er komt geen narigheid meer in de opname. Wel nog zacht bij de uitgang van de Edirol. Zou ik voor dat probleem ook 2 DI's moeten gebruiken?

Intussen ook de USB isolator binnen gekomen maar die levert niet voldoende stroom voor de Edirol. Die vraagt 450mA en de USB isolator stort in bij 200mA.

Waarschijnlijk is het zo dat als de USB isolator voldoende stroom kan leveren je de DI boxen helemaal niet nodig hebt,... of?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hexdiy Bekijk bericht
Een DI box na de Korg pluggen misschien, en even de aardbreek schakelaar proberen?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-07-2017, 00:30
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Fijn dat we hier wat opschieten.

In USB isolators geloof ik hier zo niet.
Heeft je Edirol zijn eigen voeding? Gebruik die in elk geval. Sluit hem anders aan op een powered USB HUB met een voeding van minstens 2 A.

Post verder eens je patch. Wat gaat er via traditionele audiokabels van en naar je Edirol? En naar waar? Je mixer neem ik aan?

De conventionele truuk voor analoge audiokabels in studio omgevingen bij toestellen met gebalanceerde in- en uitgangen is namelijk aan 1 kant van je kabel de mantel te onderbreken, zodat je enkel de hot & cold verbindingen overhoudt in je signaalpad.

Let wel: bij microkabels waarbij fantoomvoeding nodig is, gaat die truuk natuurlijk niet op, want daar dient de mantel om de 0 ofte -48 V over te leiden.

Je hebt een klassiek maar interessant probleem; het kan interessant wezen om dat hier verder op te lossen.

Laat dus maar weten!

P.S.:

Ik heb er geen ervaring mee, maar als je Edirol zijn eigen voeding heeft, of gevoed is vanuit een powered hub, kan ik me zeer goed voorstellen dat je zo een USB2 isolator perfect zelf kan maken.

Je hebt voor de USB2 verbinding tussen je computer en je Edirol namelijk slechts 2 verbindingen nodig: Data+ en Data-. En -/ mantel zolang je géén ground loop hebt.

The USB Pinout:
Pin Name Cable color Description
1 VCC Red +5 VDC
2 D- White Data -
3 D+ Green Data +
4 GND Black Ground

Koop eens een USB A male naar USB A female kabeltje (2€ of zo), en:

- onderbreek daarin je 5V voedingslijn pin1 VCC (rood) (die heb je niet nodig bij externe voeding van je USB device),
- onderbreek de mantel van je kabel zo die er al is ( dat lost wellicht eventuele chassis grounding problemen op; chassis ground en audio ground zijn niet in alle toestellen hetzelfde),
- onderbreek daarin je GND pin4 (zwart), maar zet daar een enkelpolig schakelaartje tussen.

Heb je daadwerkelijk een ground loop over USB tussen je computer en je Edirol, laat dat schakelaartje dan AF.
Krijg je geen geluid in je computer van je Edirol, laat dat schakelaartje dan AAN. Je hebt dan die aardverbinding namelijk nodig.

- pin 2 data- (wit) en pin3 data+ (groen) zijn je levenslijn. Laat die onberoerd!

Met dit schema kan je niks beschadigen. Staat je schakelaartje verkeerd, zou het kunnen dat je computer je Edirol niet ziet, maar geen erg: schakelaartje andersom, desnoods je computer herstarten, en je bent weer in business.

Ikzelf ga het hier niet testen, want mijn interfaces zijn FireWire...

Happy diy!

Bron:
http://pinouts.ru/Slots/USB_pinout.shtml

Interessant leesvoer:
http://www.soundonsound.com/search/all/ground%20loop

http://www.soundonsound.com/techniqu...audio-problems

Laatst gewijzigd door hexdiy; 26-07-2017 om 01:15 Reden: USB GRONDLIFT DIY project
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-07-2017, 19:39
Junior Member

Bedankt voor je uitleg! Leuk idee,...
Ik had ook al zitten denken aan een externe voeding op de Edirol. Dus pen 1 en 4 weglaten. En in de Edirol een 7805 met wat ctjes. Ik heb nog een Stekkervoeding liggen van 5V 2A DC maar de 7805 vraagt natuurlijk ook weer wat Volts. Moet ik ff kijken. Is hobbyen weer,... tijd!??! Wat heb je tegen een USB Isolator eigenlijk? Als er een bestaat die de 500mA kan leveren zou je toch bij de bron alles oplossen,...? Of?
Ik laat dit niet los! :-)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-07-2017, 22:10
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Je gaat IMHO niet veel USB isolators vinden die 500 mA kunnen leveren...

Dat zou tegen het principe van zo'n ding zijn, eigenlijk.

USB isolatoren worden vooral gemaakt voor de meetindustrie. Die zijn in 99% van de gevallen al blij met USB 1.1. Maar ze stellen eisen op ander gebied: isolatie. Die dingen garanderen dan 10 of zelfs 20 kV isolatie tussen A en B kant. Voor grote industriële meetinstallaties is dat norm én nodig. Voor de veiligheid, maar ook om storingen op de meetsignalen te vermijden. Zo'n isolator werkt ook met audio, maar is pricey. Vanaf 300 euro.

Er zijn Chinese zonder norm keuring, die functioneel 't zelfde zijn vanaf 100 euro.

En er zijn ook beunhazen die een hubje van 0,25 cent op een printje gooien en dat een "isolator" noemen. In heel zeldzame gevallen lost dat ook wel eens een probleem op, maar nooit voor audio.

Ik vraag me ook af of de differentiële data lijnen nog wel werken zonder massa verbinding?

Ik heb zelf zo'n kabeltje, maar dat onderbreekt alleen de 5V+ lijn, brengt die naar buiten voor een externe voeding. Zonder massa werkte dat bij mij niet. 't is te zeggen, wel voor een muis, maar niet voor alle muizen. En zeker niet voor een harddisk of audio interface.

Zelfs zonder de externe voeding te gebruiken, houdt dat soms storingen tegen. Maar dat is dan bij een computer waarvan de voeding aan vervanging toe is...
  #7 (permalink)  
Oud 08-08-2017, 14:46
Junior Member

'Opgelost':

Ik heb de Edirol UA-25EX gekocht.
Die heeft het probleem veel minder.
Ik ga vanuit mn Mackie SR24-4 via de Millenium DI naar de Edirol en er komt werkelijk helemaal niets aan rottigheid meer binnen (noujah mijn muziek dan). De Edirol UA-25EX heeft niet het probleem op de koptelefoon uitgang. De line-out is bij deze versie gebalanceerd en met groundlift uitgevoerd.
Het is beproeft en werkt erg stabiel. Ik kan makkelijk 12 kanalen audio verwerken zonder gedoe. Werk zelfs een Pentium 4 met XP als OS.
Datalijnen van de usb hebben wel een ground nodig (beetje logisch natuurlijk)
De Millenium DI drops ongeveer 5dB maar dat is te doen.

Bedankt voor het meedenken!
Groetjes,
Evert
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten