homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 07:16
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Ervaring met een 'hackintosh'?

Hoi

Mijn computernerdvrienden adviseren me om te gaan naar een hacintosh. Op die manier stel ik zelf een krachtige PC samen met OSX, maar met op alle mogelijke vlak de beste onderdelen. De PC is dan ook niet samengesteld door kinderarbeid... Bovendien kan ik voor een derde van de prijs een PC bouwen die overeenkomt met de krachtigste Mac Pro.

Heeft iemand ervaringen met een niet-Apple met OSX erop? Ik veronderstel dat er ook geen ondersteuning is, maar ik heb bv Apple ook nog nooit gecontacteerd...
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 07:58
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Ervaring met een 'hackintosh'?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Hoi

Mijn computernerdvrienden adviseren me om te gaan naar een hacintosh. Op die manier stel ik zelf een krachtige PC samen met OSX, maar met op alle mogelijke vlak de beste onderdelen. De PC is dan ook niet samengesteld door kinderarbeid... Bovendien kan ik voor een derde van de prijs een PC bouwen die overeenkomt met de krachtigste Mac Pro.

Heeft iemand ervaringen met een niet-Apple met OSX erop? Ik veronderstel dat er ook geen ondersteuning is, maar ik heb bv Apple ook nog nooit gecontacteerd...
Hoe weet je zo zeker dat je geen kinderarbeid gebruikt? Ik ben blij te horen dat je liever geen software gebruikt van een criminele organisatie, die zelf geen computers maakt.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 08:39
Senior Member

Reputatie: audiocollage wordt hier goed onthaald

hackintosh
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 11:19
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

@audiocollage
Bedankt voor de link. Ik had hem intussen zelf ook.

Ik zoek toch vooral ervaringen hier bij mensen die het effectief gebruiken.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 11:24
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ooit was de Hackintosh scene gevuld met sympathieke mensen die alles wisten van techniek.

Tegenwoordig is dat ook een commerce...

Ik heb verschillende Hackintoshes gebouwd. Ik begin er niet meer aan. Elke upgrade is een gok. En als je 't goed wil doen, kost het even veel.

De meesten die zo'n ding bouwen voor audio beginnen met een server mobo. Duur, maar betrouwbaar. ECC ram, geen onboard audio om in de weg te zitten. Verkrijgbaar in allerlei configuraties, eventueel met dubbele voeding etc. Rack case. Alleen die rack case kost al zoveel als een budget PC.

Als je er wil mee experimenteren, koop een Sony VAIO laptop. De high end modellen zijn bijna Macs, op de SMC na.

Je hoort wel uit de voeten te kunnen met de Terminal...
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 20-06-2017, 18:42
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Ik heb een Hackintosh, gebouwd rond een Gigabyte moederbord. Daarop een Skylake CPU, 32 GB RAM, 2 SSD's, een paar harddisks, een stille videokaart en alles in een goeie kast. Als OS draai ik nu Capitan.
Totaal kostte dit geloof ik 1200 euro, daar heb je dus geen Mac voor, en al helemaal niet het beest dat ik heb..
Dat was dus een belangrijke reden om voor Hackintosh te kiezen, het besturingsysteem de andere reden, omdat (toen ik er mee begon) ik kiezen kon tussen Windows XP en Leopard, en ik het MacOS gewoon veel prettiger, simpeler en beter vind werken dan Windows. Inmiddels heeft Microsoft met nummer 10 wel een goeie inhaalslag gemaakt, maar OSX blijft m'n voorkeur hebben. En een Sony Vaio is natuurlijk geen OSX machine, da's gewoon Windows, alleen wat mooier van buiten.

Of je aan een Hackintosh moet beginnen? Ja, als je van prutsen en uitproberen houdt, of zulke kennissen hebt die je willen helpen. Als je op safe wil spelen: beter van niet. Want inderdaad, het kan goed zijn dat na een update je 'Hack' niet meer start, en dan moet je wel weten wat je moet doen. Daarvoor ga je dan inderdaad naar TonyMac. Beter wacht je sowieso met updaten totdat ze daar zeggen dat het okee is, of dat ze een Clover update hebben. Als je er aan begint zou ik juist een moederbord nemen dat populair is, want daarmee is de kans op hulp uit de community het grootst. Niet als je een weinig gebruikt serverboard neemt. Inderdaad, van Apple hoef je niks te verwachten in geval van problems. Als tip staan er trouwens op Youtube vele Hackintosh-bouw filmpjes. Ga maar eens kijken of dat Chinees voor je is. Tip 2: zorg toch maar dat je een 2e, werkende computer hebt, voor het geval dat..
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 21-06-2017, 11:07
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herriemaker Bekijk bericht
Tip 2: zorg toch maar dat je een 2e, werkende computer hebt, voor het geval dat..
Als ik dit lees, dan is het verhaal voor mij alvast afgelopen.

Als je al zo veel moeite moet steken in de hack, alle risico's die daarmee gepaard gaan nauwkeurig moet monitoren en dan toch nog als tip meekrijgt een 2e systeem ernaast te houden, dan zit je qua eindprijs al weer een stuk hoger.

En dan heb ik het nog niet over de juridische vraagtekens bij een hackintosh.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-06-2017, 09:02
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Ach, bij mij is het dan een Dual boot systeem, zodat ik naar windows kan als ik net een belangrijke opdracht heb als de Mac in de soep loopt. En dat is al een dik jaar niet gebeurt, je wordt er ook steeds beter in, 'Hackintoshen'..
Verder, kwa onderhoud, da's bij een Mac non-excisting. Dat was wel anders bij Windows!
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 22-06-2017, 10:22
Vintage Member

Citaat:
En dan heb ik het nog niet over de juridische vraagtekens bij een hackintosh.
Wij zijn hier wat verderop ook een draadje over namaak mics aan het volgen, hé.

Maar ik ben inderdaad wel bezorgd om het ander aspect. Ik heb nog nooit Apple gecontacteerd met een probleem. Maar ik heb inmiddels zoveel software die al kuren kreeg na een gewone mac-update waarbij het ene het andere niet kon volgen, dat ik toch afgeschrikt ben.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 22-06-2017, 11:38
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Wij zijn hier wat verderop ook een draadje over namaak mics aan het volgen, hé.
Dat "namaak" is hoofdzakelijk een Amerikaans verzinsel. Electronische schema's zijn niet beschermd door copyright. Net als keuken recepten.

En met mics: je moet het maar kunnen. Ik bedoel dan de capsules zelf. Dat is echt niet zomaar niks.

De Chinezen beschouwen "namaak" trouwens als een teken dat je 't goed gedaan hebt.

Citaat:
Maar ik ben inderdaad wel bezorgd om het ander aspect. Ik heb nog nooit Apple gecontacteerd met een probleem. Maar ik heb inmiddels zoveel software die al kuren kreeg na een gewone mac-update waarbij het ene het andere niet kon volgen, dat ik toch afgeschrikt ben.
Het kan prima, maar dan bouw je een "vast" systeem. No updates. Niks "fixen". Natuurlijk, sommigen moeten de evolutie volgen. Als je dus les geeft met zo'n machine, is dat niet makkelijk.

Apple, BTW, doesn't care. Er zijn geen serienummers oid in de installer van OSX. Er is ook niks dat detecteert of de hardware OK is. Al die controles gebeuren op een echte Mac in hardware, in de SMC.

En Apple support is goed als je een (garantie) hardware probleem hebt. Voor de rest kan je meestal beter bij de support van de 3rd party leverancier terecht.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten