homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 11-06-2017, 08:12
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Advies gevraagd: overstap Imac naar Mac Pro?

Hoi

Ik schets mijn situatie. Ik heb een 27" Imac van een jaar of vijf oud. Ik heb hem vorig jaar nog eens laten servicen. Het ding (I5 2012) heeft 16DDR3 enz. en is doorgaans snel genoeg. Maaaaar... hij heeft voor mij te weinig aansluitmogelijkheden. Je hebt 2 thunderbolts en 4 USB.
Ik heb er hubjes aanhangen voor mijn twee extra HD's, Icon midihub, Ilok, dongle, geluidskaart, toetsenbord, enz.
Mijn thunderbolts hangen ook vol, oa door een extra schermpje.

Nu wil ik hem misschien gaan verkopen (of inruilen) en op zoek gaan naar een mac pro. Ik zou er eventueel wat SSD in willen steken. Dan zou ik op zoek gaan naar twee schermen van pakweg 24" die ik wat dichterbij kan zetten. Twee keer een 27" is te veel gezien de beperkte ruimte en staat eigenlijk net te ver. Ik heb er immers een masterklavier en toetsenbord voor staan en mijn meubel is niet ideaal, maar het past net in de ruimte.

Samengevat:
1. is het risico om een tweedehands pro te kopen te groot?
2. hoe oud zou je max gaan om toch een bak in huis te halen die nog enkele jaren meekan (op vlak van processoren enz.). Ik ken namelijk weinig van al die processoren...
3. Ik wil op z'n minst 10 aansluitingsmogelijkheden (USB, thunderbolt en ethernet opgeteld) willen

Om niet die discussie erbij te halen: ik wil niet naar windows, omdat ik met vier verschillende mac-toestellen zit die mooi afgestemd zijn op elkaar. Mijn andere exemplaren zijn ook van het werk, dus het wordt geen PC.
  #2 (permalink)  
Oud 11-06-2017, 10:50
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Advies gevraagd: overstap Imac naar Mac Pro?

Al gedacht aan een Thunderbolt Dock? Een Thunderboltpoort enkel voor een display gebruiken is echt doodzonde.
  #3 (permalink)  
Oud 11-06-2017, 14:17
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd

Als je de Mac Pro-route kiest, dan zou ik in eerste instantie hier eens een kijkje nemen.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 11-06-2017, 18:00
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Citaat:
Al gedacht aan een Thunderbolt Dock? Een Thunderboltpoort enkel voor een display gebruiken is echt doodzonde.

Citaat:
Als je de Mac Pro-route kiest, dan zou ik in eerste instantie hier eens een kijkje nemen.

Groetjes,
Gert
Ik vermoed dat je advies bedoelt of zou je daadwerkelijk eentje uit het VK laten overkomen?
  #5 (permalink)  
Oud 12-06-2017, 14:24
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Twee meningen?

Laat ik concreter worden. Zou je bv een refurbished Mac uit pakweg 2010 durven kopen, als die een octacore, massa geheugen, en wat extra aansluitmogelijkheden heeft in huis heeft?
  #6 (permalink)  
Oud 12-06-2017, 14:58
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Octacore zegt niet veel hé. Het zijn de prestaties die er achter zitten. Ik kan me goed inbeelden dat een octacore van 2010 minder presteert dan een dualcore van 2017.

Een benchmark die mijn punt lijkt te ondersteunen vind je hier: https://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
M.a.w. de prestaties van een 2017 Dualcore krijgt als score "4690". De best presterende Mac Pro met octacore van 2010 krijgt maar een "2465".
  #7 (permalink)  
Oud 12-06-2017, 16:32
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Vergeet benchmarks...

Voor audio is een hoge bus throughput nodig. Dat is niet alleen equivalent aan een hoge bussnelheid, maar ook aan de snelheid van de rest van de periferie chips. En hoe goed die samenwerken.

Een machine met een snellere bus en een hogere klok frequentie zal voor audio altijd beter presteren.

Meer dan 4 kernen zal je niet zogauw gebruiken voor een DAW. Dus meer dan 8 kernen heeft geen zin. Bij 4 voor het DAW heb je nog één voor 't systeem. En drie die quasi niks doen.

Het is wachten op de software, tot die beter gebruik maakt van meer kernen. Maar dat zeggen we al jaren...

Een Mac Pro kan je met wat geduld en zoeken voor een paar honderd euro op de kop tikken. Probeer gewoon, het hangt van je workflow af.

Ik heb het zich nog niemand weten beklagen.

Een Mini kan even goed, maar biedt geen ruimte voor expansie.

Probeer wel een Mac Pro met wat geheugen te vinden en check of de riser cards erbij zijn. Dat zijn dure krengen achteraf en zonder kan je geen ram bijsteken.
  #8 (permalink)  
Oud 13-06-2017, 14:47
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Ik stoot op een nieuw vraag. Ik zit met Reaper al onder Sierra met mijn opnames. Kan dat een probleem worden met mac van toch een paar jaar oud? Want bij Leapp zit er bv geen enkele boven El Capitan...
  #9 (permalink)  
Oud 13-06-2017, 15:36
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Je archiveert je opnames toch direct na de opname als wav bestanden? En dat werkt in elk DAW.

Als je projecten wil uitwisselen, is er met REAPER geen probleem. Je moet wel "vergelijkbare" configuraties hebben. Een XP PC die nog geen mp3 kent, zal een probleem zijn als je project mp3's bevat, bv.

Met andere woorden: wie een strak professionele workflow heeft, kan zonder meer projecten overbrengen, zelfs van Mac naar PC. Wie in 't wilde weg werkt, gaat zich wel eens stoten aan een steen.

En voor uitwisseling van projecten met video editors, bestaan er twee goede vertaalprogramma's: AAtranslator en Vordio. Beide kosten iets, maar de demo versie doet in aloude REAPER traditie, al heel veel. De ontwikkelaars zijn ook zeer behulpzaam. Gun ze dus die enkele centen.
  #10 (permalink)  
Oud 13-06-2017, 19:19
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Citaat:
Je archiveert je opnames toch direct na de opname als wav bestanden? En dat werkt in elk DAW.

Dan ga je wel voorbij aan het gebruik van VSTi, hé. Ik laat soms dingen rusten. Jouw professionele workflow beschrijft eerder een situatie waarbij je een opname maakt, mixt en afrond. Ik zit met productie en dat is een andere wereld. Soms is een productie klaar na aan avond werken. Soms na een jaar...

Citaat:
Met andere woorden: wie een strak professionele workflow heeft, kan zonder meer projecten overbrengen, zelfs van Mac naar PC. Wie in 't wilde weg werkt, gaat zich wel eens stoten aan een steen.
Dat heeft niets met professioneel te maken en is een beetje kort door de bocht. Cohen schreef zes jaar aan Hallelujah. Dat was vast ook een amateur?

Laatst gewijzigd door Mr. B; 13-06-2017 om 19:31
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten