homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 25-06-2017, 08:19
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Re: Advies gevraagd: overstap Imac naar Mac Pro?

Hey

even een follow-up.

Enkele van mijn collega's bleken nogal wat expertise te hebben. Ik werk dan ook tussen grafische vormgevers en architecten en we hebben een goede 500macs op het werk. Dat ik er niet eerder aan dacht!

Hun reacties: de Mac Pro (model 2013) werd afgeraden ten nadele van een recente Imac. More juice in de K4 en K5, klonk het.

Dan krijg je uiteraard de discussie i5 vs i7. Daarover vond ik dit uitgebreid verslagje: https://www.youtube.com/watch?v=hOUH9BTCskw
MAAR, SSD in een I5 brengt hem wel weer op het niveau van een i7. Het advies bleek: beter een i5 met ssd ipv die hybride van een i7. M.a.w als je moet kiezen tussen een I5 met SSD of een i7 zonder om budgetredenen, dan beter de eerste optie.

In mijn geval ga ik voor een Imac 21 met 32DDR4 + extra 21 scherm. Twee keer 27" blijkt te veel plaats in te nemen. Enig nadeel: ik verlies hoogte. Dat is een nadeel omdat ik zelden onder de 30 tracks blijven bij mijn productietjes. Ik ga dus meer moeten scrollen. Jammer dan de 24" Imac al jaren niet meer gemaakt wordt... Ik zou ook kunnen aanvullen met een groter scherm, maar dat oogt zo lullig langs elkaar.

Wat ik extra zou moet kopen is een thunderbolt dock. Mijn vraag daar: kan die om met dongles? Momenteel is dat immers mijn grootste probleem. Ik heb een usb hub, maar zowel mijn Icon midibank als dongles werken niet op zo'n ding. Mijn Icon moet ik even in- en uitpluggen in de hub en dan herkent de IMac pas.

Nog een vraag: wie werkt er op een externe HD. Plaatst je dan je programma's op de SSD en je opnamefiles elders, of hoe zie ik dat?

Tenslotte geef ik dit nog mee voor de mensen die Mac volgen: er komt in december een IMAC PRO. Maar 18 cores enz. zijn voor mij best zinloos omdat geen DAW dat aankan. Dit zijn de specs:

iMac Pro
Overzicht Specificaties
iMac Pro
Power voor de pro.
Voor professionals gaat er niets boven een iMac. Dus toen zij vroegen om een iMac die zijn gelijke niet kent, hebben we daar serieus werk van gemaakt. En dat heeft geresulteerd in een indruk*wekkend krachtige combinatie van graphics, processors, opslag, geheugen en I/O die je in geen enkele andere Mac aantreft. En het bijzondere all‑in‑one-ontwerp is er geen millimeter dikker door geworden. Video-editors, 3D‑animators, muzikanten, softwaredevelopers en weten*schappers: met deze machine kunnen ze doen waar ze goed in zijn. Beter dan ooit tevoren. De nieuwe iMac Pro is de gedroomde krachtpatser.
Verkrijgbaar vanaf december
18 cores in een iMac. En dat is geen typfout.

Een iMac met een 8‑coreprocessor is op zichzelf al bijzonder. Laat staan een iMac met tot wel 18 cores. En met Turbo Boost-snelheden tot 4,5 GHz levert iMac Pro ruim voldoende vermogen en flexibiliteit voor razendsnelle multicore*processing en voortreffelijke single-threadprestaties. Dus of je nu bestanden rendert, 4K‑videos edit, realtime audio-effecten maakt of een nieuwe app ontwikkelt, het gaat allemaal bliksemsnel. Meer is in dit geval dan ook echt: beter.
Complexe materie? Net zo makkelijk.
Een uitslaande brand. Stortbuien. Wuivend graan in de wind. Met tot 18 cores en hyperthreading‑technologie kun je op iMac Pro moeiteloos allerhande deeltjes*simulaties opzetten en renderen, in statische of geanimeerde vorm, en in 2D of 3D.
8-, 10- of 18‑core Xeon‑processor
Turbo Boost tot 4,5 GHz
Tot 42 MB cache
Vega Graphics. Het monster achter al dat moois.

Toen we bedachten wat deze iMac allemaal moest kunnen, was meteen duidelijk dat er maar n grafische chip geschikt voor was. Die bestond alleen nog niet. iMac Pro heeft dus een compleet nieuwe GPU. De Radeon Pro Vega is meer dan drie keer zo snel als alle vorige iMac-GPUs en tot net zo veel in staat als een videokaart van dubbele breedte. Hierdoor zijn hogere frame‑rates mogelijk voor VR, net als realtime 3D‑rendering, meer levensechte speciale effecten en gamen op zn best. Kortom, iMac Pro staat gelijk aan pure power.
De externe VRAM is vervangen door on-package HBM2, waardoor de GPU een gegevens*snelheid haalt van maar liefst 400 GB/s.
Virtual reality wordt realiteit.
Op iMac Pro met nieuwe Vega-GPU ga je niet alleen volledig op in een virtuele wereld, je kunt die nu ook helemaal zelf creren.
Radeon Pro Vega
11 teraflops bij single precision
22 teraflops bij half precision
8 GB of 16 GB High Bandwidth Memory
Geheugen*bandbreedte van 400 GB/s
Meer geheugen voor megaprojecten.

In iMac Pro is nu plaats voor tot maar liefst 128 GB geheugen. Zo kun je moeiteloos complexe 3D‑modellen visualiseren, simuleren en renderen. Of meerdere testomgevingen creren om software te ontwikkelen voor verschillende platforms. Je werkt zonder problemen in meerdere apps tegelijk. En handelt data-intensieve taken af alsof het niets is.
Videoperformancekunstenaar.
iMac Pro biedt ruim voldoende bandbreedte om meerdere videostreams af te handelen. En met tot 4 TB aan flashopslag is het bewaren en laden van gigantische projectbestanden zo gebeurd.
Tot 128 GB
2666‑MHz DDR4 ECC
Geavanceerde opslag. Sneller laden. Sneller openen.

Met tot maar liefst 4 TB aan flashopslag kun je ongeacht de codec aan grote 4K- en HD‑projecten werken. En met een overdrachtssnelheid van 3 GB/s gaat het laden van grote bestanden en het openen van apps sneller dan ooit. Wil je zien hoe snel? Wil je t nog een keer zien?
SSD van maximaal 4 TB
Doorvoer van 3 GB/s
Serieuze I/O. Voor het serieuze werk.

Zoals je mag verwachten van een machine voor professionals, is iMac Pro voorzien van snelle poorten waarmee je heel makkelijk een hoogwaardig werkstation opzet. Om te beginnen heb je vier Thunderbolt 3-poorten, dus je kunt twee 5K‑displays aansluiten waardoor je in totaal over maar liefst 44 miljoen pixels beschikt. Gegevens zet je over met een snelheid van niet minder dan 40 Gbps. En hij beschikt over 10‑Gigabit Ethernet, iets wat je waarschijnlijk niet in een iMac had verwacht. Daardoor gaat het uitwisselen van bestanden tussen desktops of het werken met geavanceerde netwerkopslag nu tot 10 keer sneller.
Je werk op het grote scherm. Of op twee. Of drie.
Als je twee RAID-systemen en twee 5K‑displays aansluit op de vier Thunderbolt 3‑poorten creer je een geavanceerd werk*station. En kun je je werk bekijken in maar liefst 44 miljoen pixels.
Vier Thunderbolt 3-poorten (USB‑C)
Tot 44 miljoen pixels
10‑Gigabit Ethernet
Biedt ook ondersteuning voor Nbase‑T-internetsnelheden van 1 Gb, 2,5 Gb en 5 Gb.
Retina 5K‑display. Alles knalt van het scherm.
Het spreekt bijna voor zich: het display van een iMac is zonder meer schitterend te noemen. En iMac Pro bewijst dat opnieuw. Het 27‑inch display is zelfs het beste display dat we ooit hebben gemaakt, met een indrukwekkende helderheid van 500 nits en 14,7 miljoen pixels. Met de P3‑kleurweer*gave en ondersteuning voor meer dan een miljard kleuren zien beelden er op iMac Pro geweldig natuurgetrouw uit.
Net zo echt als in het echt.
Op een display met een miljard kleuren ziet elke foto er precies uit zoals hij is gemaakt, met vloeiende overgangen en veel minder banding.
500 nits
43% helderder
1 miljard kleuren
Ondersteuning voor 10‑bits spatial en temporal dithering.
Geavanceerd warmtemanagement. Cool.

Voor prestaties is energie nodig, en door energie ontstaat hitte. Om dit te reguleren, hebben we de thermische architectuur van iMac Pro helemaal opnieuw ontworpen met twee ventilatoren, een grote koelplaat en extra ventilatie. Het resultaat? Bijna 75 procent meer lucht*stroom en 80 procent meer thermisch vermogen. Dit betekent dat iMac Pro 500 watt aankan (67 procent meer vermogen dan de vorige iMac) zonder zijn koelbloedigheid te verliezen.
Speel opnieuw af
Gloednieuwe speakers. Make. Some. Noise.iMac Pro klinkt net zo indrukwekkend als hij eruitziet. De verbeterde stereo*speakers leveren een groter frequentie*bereik, een zwaardere bas en meer volume. Kletterende bekkens, gelaagde effecten, gesampled geluid, alles klinkt je even helder in de oren.
Accessoires met een donkere kant.Deze nieuwe accessoires in spacegrijs zijn de ideale match voor iMac Pro. Bovendien zijn ze draadloos, oplaadbaar en gewoon geweldig om te zien. Het nieuwe Magic Keyboard bevat een numeriek toetsenblok en wordt geleverd met Magic Mouse 2 of Magic Trackpad 2.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 25-06-2017, 16:36
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Dus als ik het goed begrijp...

Ben je op zoek naar iets dat geen iMac is wegens te weinig aansluitmogelijkheden, stel ik een Thunderboltdock voor, wordt dat idee afgeslagen, en wil je nu ineens een nieuwe iMac met Thunderboltdock?
Ik ben je volledig kwijt denk ik.

Je zegt dat je Thunderbolts volhangen, aan de ene hangt een scherm, en aan de andere? Welke Icon-midihub gebruik je, welke interface heb je, hoeveel hubs/welk type gebruik je en wat hangt er allemaal aan (merk+type)? Beste is dat je USB-hubs sowieso gepowerd zijn en dat je best ook nadenkt over wat je waar aanhangt. Als ik m'n midikeyboard en m'n launchpad samen aan een ongepowerde hub hang ondervind ik soms ook het probleem dat m'n launchpad teveel stroom trekt en uiteindelijk niets meer doet.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 25-06-2017, 20:23
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Hey Plonserd

Zo gek is het ook weer niet. Ik heb een Imac ui 2012 en moet vernieuwen. 5 jaar kan tellen op computervlak, h.

Jij stelde een dock voor, maar dat leek me nogal zonde op zo'n oud beest. Daarom wilde ik ineens voor een mac pro gaan, die aansluitingen zat heeft. Helaas is dat model achterhaald, want het is vier jaar oud.

Ik heb een geluidskaart aan n thunderbolt, een scherm aan de andere. Ik heb een Ilok en een dongle, een toetsenbord, een icon midihub, en twee externe schijven. Ik zit dus nu al met een usb-hub te werken. Daarnaast wil ik opnieuw een masterklavier voeden vanaf de hub. Nu heb ik er een synth tussengegooid omdat mijn klavier mij harde schijf soms deed wegvallen. Ook mijn Sparks moet er terug aan.

De nieuwe imac heeft overigens thunderbolt 3. Die zou beter kunnen omgaan met dat soort dingen. Als ik daar een hub aan hang kom ik uit op een extra OWC aan vast hang win ik een thunderbolt, een FW800, S/PDIF, minidisplayport, sd kaart, enz. Dat lijk me toch de moeite, niet? Die thunderbolt docks zouden niet de problemen geven die usb-hubs geven, klopt dat?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 25-06-2017, 21:52
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

5 jaar kan idd tellen, maar je zei dat hij doorgaans wel snel genoeg was. Om dan nog 250 euro te investeren in een TB-dock is nu ook niet de zotste kost.

Als je per s nu wil vernieuwen is een nieuwe iMac + TB3-dock sowieso de beste keuze. Als je het nog even kan uithouden misschien beter wachten op de nieuwe Mac Pro. Die zou volgens Apple moeten uitkomen in 2018 en wordt weer volledig modulair, in tegenstelling tot de huidige trashcans.

Die Thunderbolt docks geven geen enkel probleem.
Maar om je huidige setup te evalueren: welke interface gebruik je? Veel TB-interfaces (waaronder ook mijn UAD Apollo) hebben 2 TB-poorten waardoor je die ook nog eens kan doorlussen. Dan zou je daar bv je display kunnen aanhangen. Als je een draadloos toetsenbord van Apple koopt (die hebben ze nu ook EINDELIJK met numpad) spaar je een USB-poort uit,..
Ik werk zelf al jaren enkel op laptops, m'n huidige laptop (11" MBA) heeft het minste aantal poorten dat ik ooit heb gehad (1x TB2 en 2x USB3) dus ik ken het probleem wel een beetje Ik heb ook 2 harde schijven, een iLok, UAD interface, display, keyboardcontroller, launchpad en arturia spark eraan hangen zonder problemen. De ene externe HD (die volstaat met samples, projecten en Kontakt libraries) hangt rechtstreeks aan 1 usbpoort, UAD via TB, display via tweede TB-poort van de UAD, de rest allemaal aan een gepowerde USB-hub. Die tweede HD is een backupschijf dus die moet niet per s heel snel zijn.
Als het op mijn Macbook air lukt moet het bij jouw iMac met dubbel zoveel poorten zeker ook lukken
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 26-06-2017, 00:06
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
5 jaar kan tellen op computervlak, h.
Bwah...

Mijn Mac is van 2009. Ik kan niet zeggen dat snelheid een argument is dat me een nieuwe zou doen kopen.

Met meer dan vier kernen kan je niks met audio.

Op de nieuwste Macs ontbreken poorten, tvv alleen nog USB-C. Ik ben al niet gecharmeerd van al die adapters voor USB-C en nog minder van de compatibiliteit voor audio en video hardware.

Wachten op de nieuwe Mac Pro volgend jaar (in de praktijk eerder 2019, want die is voor nov. 2018) lijkt geen slecht idee.

Ik ben zelf niet gek van imacs. De nieuwe Mac Pro kan me eventueel nog boeien. Of een nieuwe Mini. Maar vziw zijn daar geen plannen voor.
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 30-06-2017, 16:32
Vintage Member

Een 2009 kan (zonder foefjes) geen Sierra aan. Dat is voor mij al een reden. Ik kocht me in januari de recentste Ni Komplete Ultimate upgrade aan. Ik wil binnen een half jaar niet zitten kl*ten met updates, wat dat is al een reden geweest om Cubase voor Reaper in te ruilen. Verouderde OSX en updates die elkaar in de weg stonden. Ik wil graag alles een beetje je up to date.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 17-08-2017, 16:03
DBD DBD is offline
Junior Member

Reputatie: DBD is op goeie weg

Hoi Mr B

Ben je er intussen uit gekomen wat de beste koop is?
Zelf heb ik gelijkaardig probleem. Graag zou ik een Imac aanschaffen. Mijn bedoeling is om via m'n Beringher 1832USB m'n gitaarspel op te nemen.
Mijn vraag is dan vooral, heb ik die duurdere imac (model 2017) nodig of volstaat het als ik het vorige model aanschaf. Ik gebruik soms ook giutar rig en wil de latency dan ook zo laag mogelijk houden. Dit zal dan wel vooral een punt zijn van m'n mengpaneel met ingebouwde audio interface.
In wat kan ik eventueel een verschil merken bij die 'zwaardere' mac dan bij z'n "lichtere" lees vooral goedkoper broertje?
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 06-09-2017, 21:57
Active Member

Reputatie: peeke001 is op goeie weg

Ik heb een mid 2010 27 inch iMac.
2,93 ghz I7
16 GB ram
250GB ssd waar Sierra opstaat.

Ik kan nog met alles mee. Hij draait zonder problemen de nieuwste protools, met veel sporen.
En virtual instrumenten en een hoop plugins.

Het enige wat jammer is is dat de mijne geen thunderbolt heeft.
Hij loopt zo goed dat ik er nog niet aan denk om hem te vervangen.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten