homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 08:02
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie
Standaard Laptop

Jongens,

Ik moet stilletjes aan op zoek naar een nieuwe laptop. Mijn macbook van
7 jaar oud begint het te begeven. Hoewel ik steeds tevreden Mac gebruiker
geweest ben, heb ik momenteel niet het geld om in eentje te investeren.
Bovendien vind ik ze wel erg duur geworden.

Mijn voorwaarden: snelle processor waar ik nog een tijdje mee door kan,
16 gb ram (met uitbreiding mogelijk), connectiviteit met usb en firewire
interfaces die ik al heb (gaat dat nog tegenwoordig?), SSD schijf die groot
genoeg is om op te treden en enkele muziekprojecten te behuizen. Grafish
kaartje. Weinig overbodige shiiiiit en brakke voorinstallaties ...

Iemand enig idee? Ik ken er weinig van ...
Hoe sluit je tegenwoordig trouwens nog firewire aan? Wat is usb-C of thunderbolt 3?

Groetjes
Pieter
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 10:25
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Laptop

Firewire is geen probleem op Macs met een Thunderbolt aansluiting. De adapter kost 30 € en werkt perfect.

Op Windows laptops is het nog steeds een probleem. Nieuwe laptops met firewire zijn er niet, en thunderbolt werkt niet altijd zoals het hoort.

Een Macbook van 2009 of 2010 zou nog moeten meekunnen. Wat is het probleem met de jouwe?

Bij de nieuwe Macs is uitbreiding van het ram geheugen niet meer mogelijk. Wat je bestelt is wat er in zit. Voor meer dan 16 GB ga je moeten uitkijken. Niet veel laptops ondersteunen dat. De Macbooks ook niet.

USB-C is een combinatie stekker. Er zit USB in, Thunderbolt, Displayport en analoge audio. Ook het laden van de batterij gaat via die stekker. Het vereist natuurlijk wel een zootje adapters om je oudere spullen aan te sluiten. En de ervaringen met audio zijn niet onverdeeld positief.

Waar momenteel zeer positief over bericht wordt, zijn de nieuwe ASUS laptops. Ze schijnen mooie kleurtjes te hebben
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 11:02
Vintage Member

Reputatie: Carels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatieCarels heeft een uitstekende reputatie

Mijn grafische kaart heeft een default waardoor mijn mac steeds crasht.
De software patch ervoor werkt niet naar behoren. Bovendien loop hij soms
moeilijk als er heel wat plugins met zware processing lopen.

Is er dan geen goede oplossing voor windows?
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 11:38
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Wat is het budget? En is tweedehands een optie?
Ik ben aan het overwegen om voor in de studio ook over te schakelen naar een stevige Windowsdesktop, maar ik blijf live toch bij m'n Mac. Al was het maar omdat die niet op de meest onmogelijke momenten een automatische update wil uitvoeren
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 12:02
Vintage Member

Budget rond de 1000 euro dacht ik. Ik draai al een tijdje windows thuis
zonder enig probleem en het is zelfs geen stevige desktop
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 13:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik wil al een tijd weg van OSX. Apple maakt er een boeltje van. Zowat niks is nog gedocumenteerd en aan 't ritme dat ze nieuwe versies uitbrengen is er niet eens tijd om die docs te lezen...

Maarrr...

Core audio blijft een eenzame uitblinker. Linux is doenbaar, zeker nu er een (unsupported) REAPER voor is, maar vereist wat studie en wat geluk. Windows blijft een rommeltje. Vier verschillende audio systemen, waarvan het enige professionele (ASIO) niet door MS zelf gemaakt wordt. Je grootste zorg is dan ook drivers voor je audio interface.

Je budget is ruim genoeg. Daarvoor moet je goede hardware kunnen vinden. Bv. een MB Pro 15" van 2013. Het laatste model dat nog repareerbaar is. Alles daarna is weggooi spul. Alles op het mobo gesoldeerd, proprietary parts...

En er is ook interessante hardware om een hackintosh op te zetten. Niet helemaal een Mac, maar toch 99%...
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 13:19
Vintage Member

Drivers zijn momenteel niet echt mijn probleem denk ik. Mijn huidige windows
Usb kaart voldoet meer dan genoeg voor thuis en live. Ik wil echter in mijn
studio die firewirekaart met ADAT naar SSL convertors blijven gebruiken
zonder 30 overzet-stukken en met stabiele drivers.
Ik heb gezien dat RME een usb-Adat bakkie (digi-face USB), misschien blijf ik
beter bij usb en vergeet ik het hele firewire verhaal. Maar ik heb geen idee
in hoeverre dat stabiel blijft ...Iemand ervaring?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 16:45
Vintage Member

Babyface Pro?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 20:33
Vintage Member

kan je op zo'n usb-c een firewire toestel aansluiten met het juiste overzet stukje? En geeft dit voldoende stroom?
Ik las dat je een hele hoop adaptors nodig hebt om dit te doen.

Verder iemand ervaring met laptops samenstellen op bto.eu?

En zo'n hackingtosh hoe gaat dat in zijn werk? Kan ik mijn DVD van het oude Mac systeem gewoon insteken
in een pc waar geen besturingssysteem opstaat en al upgradend naar het nieuwe gaan?

Laatst gewijzigd door Carels; 30-05-2017 om 21:18
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-05-2017, 22:12
Vintage Member

Thunderbolt en USB-C geven in principe niet genoeg stroom voor een uitgebreide (8 kanaals of meer) audio interface.

Met USB-C moet dat wel kunnen, maar het hangt van de computer af of die dat wil doen. Theoretisch gaat USB-C tot 100 Watten... Wait-and-see, dus.

Thunderbolt 2 geeft maar een tiental watts. Nog altijd meer dan USB2 (2,5 W), maar niet genoeg voor een beetje interface.

De RME DigiFace USB komt toe met de 2,5 W uit USB 2, omdat er geen preamps in zitten en het hele signaalpad in de digitale sfeer blijft. De stroom moet dan ook aan de ADAT interfaces toegevoerd worden.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten