homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-05-2017, 19:32
Spiritje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Unhappy iTunes, Tunecore en Sabam

Heb hier al wel iets over tunecore gelezen maar die berichten dateren van jaren geleden. Ondertussen is Tunecore ook uitgebreider en int ook auteursrechten op je liedjes zoals onder andere bij itunes en spotify.

Een geregistreerd lied bij Sabam zorgt voor problemen omdat zij o.a. je niet toelaten een lied gratis ter beschikking te stellen dat bij Creative Commons geregistreerd zou zijn. Je mag daar gewoon niets deponeren als je bij Sabam bent, enkel bij hun.
Een ander groot probleem is wanneer je een lied (geregistreerd bij Sabam) op itunes zet via Tunecore bijv, zit je met twee partijen die auteursrechten int op jouw zelfde liedje !
Ik geraak hier niet aan uit en zal morgen Sabam opbellen voor verheldering, ik verwacht dat ze gewoon gaan zeggen 'dat gaat niet, je mag dat niet doen' en mij verder geen enkele oplossing zullen aanbieden. Daar is Sabam trouwens ook voor gekend.
Ofdat je bij Tunecore kunt vragen om geen auteursrechten te innen zal niet gaan want alles gaat via software en ze zijn hier niet op voorzien. Zij zeggen om je lied te deponeren in een bepaald bureau in amerika maar dat is voor amerikanen natuurlijk.
Mijn liedjes zullen nooit op de radio komen omdat ik niet via een platenlabel ga, ook verwacht ik niet dat het live wordt gespeeld voor een publiek, dus zie ik Sabam enkel als een bureau waar ik mijn liedjes kan deponeren. Maar de situatie is anders, ze innen ook. Dat is wel het probleem.

Is er een andere auteursvereniging waar ik zou kunnen bijgaan (en bij Sabam weggaan dus) om daar mijn liedjes te deponeren ?

Zijn er hier muzikanten die hun liedjes verkopen bij tunecore of elders ?
  #2 (permalink)  
Oud 08-05-2017, 23:01
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: iTunes, Tunecore en Sabam

Je kan via Sabam ook je nummers online deponeren zonder lid te worden.
OnlineDepot.be

En waarom wil je juist je muziek via Tunecore online ter beschikking stellen? Wil je per sé dat mensen je muziek kunnen kopen én streamen op pakweg Deezer of Spotify? Of wil je gewoon je nummers op een gemakkelijke manier kunnen verkopen? In dat geval zou je ook eens kunnen kijken naar Bandcamp.
  #3 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 15:05
Spiritje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

Dat is toch de bedoeling natuurlijk. Wie wilt er niet dat het zo wijd mogelijk beschikbaar is? Dit is niet zomaar een opwelling hoor.

Sabam zegt dat je geen auteursrechten moet betalen op je eigen liedjes op jouw eigen website. Al heb ik eens het tegendeel gehoord van de callcenter van Sabam destijds. Dus ik ga verder van wat er nu wordt verteld.

Sabam int ook rechten van Bandcamp maar dat gaat via een tussenpartij.

Die man aan de telefoon kon niet teveel zeggen betreft wanneer tunecore ook rechten int van bijv iTunes. Hij bleef maar doorhameren dat het Sabam is dat de rechten int. Ik lees iets anders bij Tunecore maar dat was de afdeling van america. Ik ga eens een kijkje nemen bij die van Engeland.

Ik moet eerst de ISRC (International Standard Recording Code) dat wordt gegeven aan elke lied gratis gaan aanvragen bij SIMIM. Dan pas kan ik een lied bij een publisher gaan afgeven.

Tot hier mijn enquête.

Wie verdeelt er ook zijn liedjes ? Misschien zou het goed zijn om een handleiding te maken en de verschillende opties voor te stellen.
  #4 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 15:17
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Sabam zegt dat je geen auteursrechten moet betalen op je eigen liedjes op jouw eigen website. Al heb ik eens het tegendeel gehoord van de callcenter van Sabam destijds.
Dat lijkt me nou zo sterk, auteursrechten betalen op je eigen werk. Daar ging het in een ander topic ook al over.

Als dat echt zo zou zijn dan zou AC DC rechten moeten betalen omdat ze hun eigen nummers verspreiden op cd? Dat zou wel erg ver gaan.
Al kan daar wel sprake van zijn als er meerdere 'eigenaars' zijn, zoals bijvoorbeeld een schrijver van de muziek en een andere schrijver voor de tekst.

Citaat:
Artikel 1 van de Auteurswet definieert 'auteursrecht' sinds 1912 als volgt:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."
Volgens artikel 1 heb je dus gewoon het recht om je eigen werk uit te brengen.

En dat hele deponeren vind ik ook zo'n onzinverhaal.
Citaat:
Men hoeft niets te deponeren of te registreren.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 15:22
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Ik verspreid overigens mijn werk vrij voor niet commercieel afspelen (mits als onbewerkt geheel).

Iedereen mag er vrij en gratis van genieten. (alsof iemand het ooit zou gaan kopen haha)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 14:39
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Als dat echt zo zou zijn dan zou AC DC rechten moeten betalen omdat ze hun eigen nummers verspreiden op cd? Dat zou wel erg ver gaan.
Dat is ook zo, je moet maar eens googlen naar 'mechanische reproductierechten'.
  #7 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 15:02
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Die man aan de telefoon kon niet teveel zeggen betreft wanneer tunecore ook rechten int van bijv iTunes. Hij bleef maar doorhameren dat het Sabam is dat de rechten int. Ik lees iets anders bij Tunecore maar dat was de afdeling van america. Ik ga eens een kijkje nemen bij die van Engeland.

Ik moet eerst de ISRC (International Standard Recording Code) dat wordt gegeven aan elke lied gratis gaan aanvragen bij SIMIM. Dan pas kan ik een lied bij een publisher gaan afgeven.

Wie verdeelt er ook zijn liedjes ? Misschien zou het goed zijn om een handleiding te maken en de verschillende opties voor te stellen.
Om op je laatste vraag te antwoorden: de vrienden van Poppunt hebben een mooi overzicht: Muziek verkopen via online platforms | Poppunt
Mijn muziek staat ook op iTunes, maar de platenmaatschappij regelt dat.

Voor de rest denk ik dat je wat dingen door elkaar aan't halen bent.
Tunecore is in de eerste plaats een aggregator, geen publisher. Ze doen nu blijkbaar ook wel iets dat moet lijken op publishing, maar dat laat je beter over aan iemand waarmee je al eens aan tafel gezeten hebt. Een goeie publisher kan je bakken geld opleveren, ik denk dat het bij Tunecore meer om automatisatie draait dan om menselijk contact. Maar aan een publisher heb je weinig als je geen naambekendheid hebt.

Je ontvangt van je auteursrechtenmaatschappij rechten op de online verkoop en streaming van je muziek. Dat is een redelijk klein bedrag. Van wie? Dat hangt er vanaf bij welke auteursrechtenmaatschappij je aangesloten bent. In de meeste gevallen zal dat dus Sabam zijn, maar niemand verbiedt je om je in meerdere landen aan te sluiten bij een auteursrechtenmaatschappij. Die werken allemaal nogal goed samen.. Ik ben enkel aangesloten bij Sabam en dat verloopt allemaal zonder problemen.
Andere inkomsten komen rechtstreeks van je aggregator/platenmaatschappij/publisher, en dat noemen ze royalties.

En als laatste: Ik vind nergens terug op de website van Tunecore dat zij verantwoordelijk zouden zijn voor het innen van auteursrechten. Kan je mij hier een url van bezorgen of een screenshot maken? Ik geloof er eerlijk gezegd niet veel van

Laatst gewijzigd door plonserd; 10-05-2017 om 15:19
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 16:13
Vintage Member

Voor de rest vraag ik me ook af in hoeverre het zinnig is om je aan te sluiten bij een auteursrechtenmaatschappij. Als je die nummers niet live brengt of je verwacht niet dat ze op de radio gedraaid gaan worden zal je er zogoed als niets aan verdienen. Om even in m'n kaarten te laten kijken: Het bovenste deel van de foto gaat over de rechten op de VERKOOP van een nummer op een digtaal kanaal, het onderste deel gaat over de rechten op STREAMING.
Voor een nummer dat op een kwartaal 27000 keer gestreamd wordt op Spotify krijg ik welgeteld 6,19 euro. (En die mag ik nog door 2 delen omdat mijn publisher ook de helft krijgt ) Voor de streams op Youtube ligt dat bedrag NOG lager. (Gelukkig kan je via Youtube wel nog wat geld verdienen door reclame te laten zien voor je filmpje, goed voor ongeveer 1 euro per 1000 views).

Pas als je veel op de radio gedraaid wordt en veel optredens doet waar je jouw muziek speelt wordt het financieel wél heel aantrekkelijk om je aan te sluiten.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_7050.jpg
Bekeken: 12
Grootte:  177.0 KB
ID: 18445  
  #9 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 16:35
Vintage Member

En voor de volledigheid, met datzelfde nummer kon ik dankzij airplay rekenen op een extra 1200 euro inkomsten aan Sabam in 2015. Het hangt een beetje af van heel wat factoren, maar prime time op stubru kan je zo'n 6 euro per minuut (!) opleveren. Of bijna 20 euro per nummer dus. Aan auteursrechten... Buiten de live fees is de radio m'n grootste bron van muzikale inkomsten, dus het zou belachelijk zijn om je in die situatie niét aan te sluiten. Maar in jouw situatie zou ik het gewoon achterwege laten. Indien een nummer toch een groot succes wordt: Sabam werkt met terugwerkende kracht (tot 2 jaar geloof ik).
  #10 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 17:27
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Dat is ook zo, je moet maar eens googlen naar 'mechanische reproductierechten'.
Ja, in zoverre klopt dat. Maar dan is het de maatschappij welke rechten af draagt zodat de muzikanten/makers/muziekschrijvers/tekstschrijvers hun rechtmatige aandeel ontvangen.
Je zegt het zelf eigenlijk al REproductierechten.

Van zulke afdrachten is geen sprake als een cd in eigen beheer door de volledige auteursrechthebbende uitgebracht wordt.
Ook dat staat te lezen op Buma Stemra.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Als je die nummers niet live brengt of je verwacht niet dat ze op de radio gedraaid gaan worden zal je er zogoed als niets aan verdienen.
+1
Dat zei ik ook al in een ander topic. Bij kleine verspreiding zullen je verdiensten de kosten niet eens overstijgen.
https://www.bumastemra.nl/auteursuit.../lidmaatschap/

En het volgende zei ik ook al.

Citaat:
Om auteursrecht te verkrijgen hoeft u niets te doen, dit geldt automatisch als u een werk maakt. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren. In de praktijk kan het echter voorkomen dat anderen claimen de auteur van uw werk te zijn en het auteursrecht erop te bezitten. Door uw werk te laten registreren, kunnen misverstanden over het makerschap van een werk voorkomen worden. U kunt dit bijvoorbeeld doen bij een notaris. Een andere mogelijkheid is het indienen van een I-DEPOT bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (boip.int). Een MP3 uploaden is hier ook mogelijk.

Het registreren van uw werken bij Buma/Stemra is niet rechtsgeldig als bewijs van eigendom.
https://www.bumastemra.nl/auteursuit...enbescherming/

Je bent dus als maker gewoon automatisch auteursrechthebbende, en om eventueel misbruik te claimen kun je dat ook gewoon in eigen beheer verhalen. Misverstanden omtrent het auteursrecht zijn ook nog op andere manieren aan te tonen, daar waar zelfs ook BS geen garantie biedt. Ook dit zei ik al.
Zo doen fotografen die binnen hetzelfde auteursrecht werken dat ook. Bij ontdekking van commercieel gebruik sturen zij er gewoon een faktuur achteraan.

Let wel, auteursrechthebbende is iets anders dan automatische ontvanger van auteursrechtgelden. Als je (air)play betaald wilt krijgen zul je wel iets moeten gaan organiseren. Maar ben nou eerlijk, voor wie hier is dat nou serieus aan de orde? En voor wie het wel echt aan de orde is zal het snel geregeld zijn, zodra maatschappijen en dergelijke zich er mee gaan bemoeien.

Ik ben trouwens een keer flink bezig geweest met auteursrechten waar ik een parodische cover van een wereldhit legitiem uit wilde brengen.
Man ... wat een hoop gedoe is dat. Alleen al het uitzoeken van alle rechthebbenden is onbegonnen werk. En dan moet ook nog bekeken worden of het juridisch allemaal wel te doen is. Zelfs het risico op claims bij parodie, want al zou je in je recht staan dan nog kun je eindeloze rechtzaken en bijkomende kosten voor je kiezen krijgen om je recht te verdedigen. Maar ook met het vooraf volledig indekken zou ik al aan advocaatkosten failliet gaan voor ik ook maar een noot uitgebracht zou hebben. Want wat een web is het.
In contact geweest met de makers, waar ook weer rechten lagen bij hun productiemaatschappij, welke weer opgekocht was door een andere maatschappij, welke weer onderdeel was geworden van een wereldwijde maatschappij, waarbij afdeling NL me door stuurde naar afdeling europa, en ik uiteindelijk nog niets wist. Want alle partijen hebben belangen in de rechten, en met alle partijen zou je dan overeenkomsten aan moeten gaan waarbij dan weer niemand precies kon vertellen wie er nou precies allemaal rechthebbende was, maar wie zomaar toch het idee zou kunnen krijgen je voor de rechter te slepen omdat je zijn rechten schendt. Zelfs dan was het risico op rechtzaken niet uitgesloten.
Het is zo'n hoop gedoe dat het veel makkelijker was om een eigen werk te produceren (tekst, muziek, productie) en uit te brengen, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb en voortaan altijd doe. Dus mijn advies: Gewoon lekker zelf doen. En tegen de tijd dat iets een hit wordt die meer dan kostendekkend geld gaat genereren kun je altijd nog registreren.

@Spiritje
Ik zou het gewoon uploaden. Dan zoeken zij maar uit hoe ze het onderling met de rechten regelen. Hoe dat allemaal moet is prima geregeld en zij weten beter hoe dat moet dan jij of ik of wie dan ook.
Dat hele systeem van rechten is in het leven geroepen om de makers te beschermen zodat zij hun rechtengelden ontvangen. Dat systeem beschermd dus U!

Laatst gewijzigd door bsp; 10-05-2017 om 18:07
Met citaat reageren
Reageren

Labels
itunes, sabam, tunecore

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten