homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Muziek opgenomen. What's next? > Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten

Mededelingen

Opgenomen muziek reproduceren, uitbrengen, verspreiden en promoten Je neemt op en wil je muziek naar buiten brengen. Hoe zit dat met auteursrechten, distributie en muziek online? Hoe gaat cd-persing in z'n werk? Waar ga je heen met je drukwerk? Wie kan helpen met promotie? En de juridische kant?

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 18:51
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: iTunes, Tunecore en Sabam

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
Van zulke afdrachten is geen sprake als een cd in eigen beheer door de volledige auteursrechthebbende uitgebracht wordt.
Ook dat staat te lezen op Buma Stemra.
Topicstarter is een Belg, en ik ken ook alleen maar het Belgisch auteursrecht :P
Bij Sabam betaal je OOK in eigen beheer die reproductierechten. Je krijgt ze achteraf wel voor een 90tal % terugbetaald, maar het is toch een serieuze kost om rekening mee te houden bij de begroting van je release.. Kan ineens een paar honderden tot duizenden euro meer kosten afhankelijk van je oplage.
Je kan ook wel eenmalig een vrijstelling vragen. Maar als je dan je tweede album uitbrengt zal je toch moeten betalen
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 20:30
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Topicstarter is een Belg, en ik ken ook alleen maar het Belgisch auteursrecht :P
Bij Sabam betaal je OOK in eigen beheer die reproductierechten. Je krijgt ze achteraf wel voor een 90tal % terugbetaald
Vreemde constructie inderdaad.
Al is enige verdienste voor hen uiteraard wel logisch. Ook buma/stemra kost geld (o.a. administratiekosten).
Daarom ook mijn advies met attentiepunt; weeg de kosten af, want voor de meesten hier is het verre van interessant.

Citaat:
Vanaf welk bedrag is het verantwoord om geld aan een rechthebbende uit te keren? Die afweging maken wij geregeld. Wij werken immers met collectief geld van onze leden, waarbij de uitkering minimaal hoger moet zijn dan de administratieve kosten.
https://www.bumastemra.nl/over-bumastemra/geldstromen/

Laatst gewijzigd door bsp; 10-05-2017 om 20:36
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 21:55
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg

@Plonserd Auteursrechten in het engels is royalty, en wanneer er staat op een pagina van tunecore "We collect your songwriter royalties for you...." dan betekent dit toch de auteursrechten ? Maar ik had het duidelijk gelezen waar ze zeiden dat ze royalties innen voor het streamen van je lied. Ik vind die pagina zelf ook niet meer terug.

Ik kan natuurlijk nog steeds alles een beetje met elkaar verwarren, misschien zal dit wel het geval zijn. Maar het toont ook aan hoe verwarrend het voor de grote meerderheid is.

De pagina waar de uitspraak "We collect your songwriter royalties for you...." op staat : What is TuneCore? | TuneCore

De 13 types royalties dat tunecore int : How to Collect Royalties From iTunes, Pandora, & Spotify

Hé bedankt iedereen voor jouw bijdrage aan deze topic!
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 22:55
bsp bsp is offline
Senior Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
@Plonserd Auteursrechten in het engels is royalty, en wanneer er staat op een pagina van tunecore "We collect your songwriter royalties for you...." dan betekent dit toch de auteursrechten ? Maar ik had het duidelijk gelezen waar ze zeiden dat ze royalties innen voor het streamen van je lied. Ik vind die pagina zelf ook niet meer terug.
Ik denk toch echt dat zij inderdaad royalties innen voor de clicks die zij op je nummers ontvangen, maar dat zij ook weer royalties af moeten dragen uiteindelijk aan sabam omdat deze jouw auteursrechten beheerd.

Youtube draagt ook royalties af, alleen int youtube ze niet. Youtube haalt het geld uit de advertentieopbrengsten waarvan uiteindelijk weer royalties betaald worden. Youtube belast dus zijn afnemers niet om een gratis dienst te kunnen blijven aanbieden.

Uiteindelijk is het zo dat een cd winkel ook royalties int over elk nummer op elke verkochte cd, welke ook weer afgedragen worden (al bij inkoop) om uiteindelijk via maatschappij bij de maker terecht te komen (min kosten voor alle tussenpersonen).

Het is een doorgeefsysteem.

Laatst gewijzigd door bsp; 10-05-2017 om 22:58
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten