homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 00:38
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Welke preamps werden legendarisch?

Manley is een moderne buizen preamp bouwer.

Vergeet ook niet dat het niet alleen de buizen zijn, die "tube sound" geven. Meestal zijn de trafo's belangrijker dan de buizen. En bij buizen zijn trafo's nu eenmaal (bijna) onvermijdelijk.

De trafo's zijn ook een stuk duurder en veel moeilijker te sourcen.

Voor de echte klassiekers moet je bij RCA, Ampex, Altec, Amek, Berlant, Calrec, Crown, EMI, Gates, General Electric (GE), Western Electric, RFT, DISA, Studer, Philips, Langevin, Siemens, Demeter, Magnecord en TAB/Telefunken zijn.

Er zijn ook interessante Hongaarse en Russische ontwerpen, maar dat is alweer wat moeilijker, omdat daar veel minder over te vinden is én het niet direct leesbaar is. Bovendien ontsnappen de namen me, buiten Lomo...

Leesvoer:

Classic Schematics
https://groupdiy.com/index.php?topic=32319.0
https://recording.org/threads/manley...s.42726/page-2

En waar IK zou mee beginnen:

Gyraf Audio - G9 DIY

Niet de makkelijkste, wel de beste
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 07:03
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

In hoeverre de plugins representatief zijn weet ik niet, maar in de meeste gevallen klinken ze wel gewoon fijn, los van het feit of ze nu een exacte kopie zijn van... Ik heb iig veel plezier van m'n UAD 1073
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 15:05
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Ik gebruik ook best veel plugins hoor. Maar ik stel wel vast dat zelfs mijn art vlaii met 60's adzam's of mijn Goldmic met mullards erin iets geven dat een plugin niet doet. Dat komt omdat het gewoon niet zo stabiel is. Ik heb het daarbij niet hebben over beter of slechter, maar over het onvoorspelbare dat het wat meer karakter geeft. Een plugin doet wat ie doet. Een buizenamp wil al eens lichte kuren hebben.

Merci voor de merken! Toevallig ook bepaalde types, series?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 15:14
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Sorry, geen bepaalde types. Heel veel van die preamps waren deel van een tafeL 3 tot 5 microfoon ingangen was toen heel normaal bij de radio. Draaiknoppen. Geen faders.

En de verschillende types uit mekaar houden is niet altijd even simpel. TAB/Telefunken heeft een heel logische nummering. Maar de anderen niet altijd. En soms hebben dezelfde types een andere opbouw. Er werd veel geëxperimenteerd, want alles werd met de hand gebouwd. Ook "serie" apparaten. Dus speciale versies waren gewoon...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten