homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 30-04-2017, 21:24
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling
Standaard Welke mics bij debat

Hoi

Ik schets de situatie. Voor een debatavond zoekt een kennis enkele mics. Een eerdere ervaring leert me dat heel wat amateursprekers wild gesticulerend voor een micro heen staan te praten. Ze praten dus niet netjes in de mic, maar erlangs, erboven, eronder en soms erin.

Aangezien deze vereniging wel vaker zulke activiteiten heeft, dacht ik hen clip on mics te adviseren. Voordeel: ik vind daar redelijk betaalbare dingen in, met goede specs. Je hebt geen microtechniek nodig.

Ik weet tegelijk dat er ook een nadeel is. Eventjes een mic doorgeven is geen optie meer. Ik zou in dat geval gewoon adviseren een sm58-achtige achter de hand te houden. Om het praktisch te houden zit ik aan draadloos en dan zit je ook met batterijen. Uiteraard moet je niet aan de micro prutsen met je vingers, maar dat moet je bij geen enkele mic...

Ik weeg voor en nadelen af en zou gaan voor vier clip ons.De twee extra mics heeft ie al. Totaalbudget: 600euro.
  #2 (permalink)  
Oud 30-04-2017, 22:25
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Welke mics bij debat

Staan deze mensen allemaal op 1 plek als ze spreken? achter een katheder of iets?

Is het versterking of opname?

Hoeveel spreken er tegelijk?
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 07:47
Member

Reputatie: Hutfer wordt hier goed onthaald

Ik werk voor een organisatie waar bijna dagelijks workshops, congressen etc. georganiseerd worden. We hebben naast draadloze mics ook een vijftal draadloze Sennheiser headsets. Het materiaal is top en de geluidskwaliteit veel beter gezien de constante afstand, maar: het zou me verbazen als ze vijf keer per jaar gebruikt worden. Mensen hebben dat niet graag op hun hoofd. Misschien iets om rekening mee te houden...
  #4 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 12:03
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

Laatst de Qball in actie gezien, in een zaal met 200 man die vragen konden stellen aan een panel. Was een groot succes.
https://www.youtube.com/watch?v=GQoOLKfTSyI
Increase Size Decrease Size homerecording.be media player
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 12:12
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke is op goeie weg

Vergeet ook niet dat er nog andere microfoons zijn naast de SM58, ik gebruikte vroeger liever de beta58 of sennheiser 835. Je moet deze microfoons kunnen testen met het huidige P.A. systeem en dan luisteren welke het best verstaanbaar en ook het minst last heeft van feedback.

Zo clip on microfoons zijn vaak ook heel gevoelig voor feedback, zeker als ze zo eens langs de speakers passeren.

Maar niet ervaren sprekers is het altijd een moeilijke klus. Maand geleden nog iemand die de microfoon heel ver hield, en dan nog eens richting de speakers hield, en dan heel stilletjes spreekt omdat hij al vind dat alles al luid genoeg is :-)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 14:22
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Merci voor de tips. Het gaat om zittende mensen. In debat praten mensen uiteraard ook door elkaar. Het gaat niet om opname maar versterking, het gaat om debatten met live-publiek.

Headsets wil ik niet, omdat ik geen discussies wil omwille van kapsels enz.
  #7 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 15:10
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drummerke Bekijk bericht
Maar niet ervaren sprekers is het altijd een moeilijke klus. Maand geleden nog iemand die de microfoon heel ver hield, en dan nog eens richting de speakers hield, en dan heel stilletjes spreekt omdat hij al vind dat alles al luid genoeg is :-)
Beetje OT, maar wel interessant: ik hoorde vorige week nog over een geluidstech bij sjieke musicals, die dus met profvocalisten werkt. Hij moet blijkbaar regelmatig mensen opvoeden om fatsoenlijk te zingen. Ze willen dan meer monitor, terwijl hij zegt dat ze eerst maar harder moeten zingen; hij weet dat als de boel steeds gaat rondzingen hij daarvoor verantwoordelijk wordt gehouden.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 19:02
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Citaat:
Ze willen dan meer monitor, terwijl hij zegt dat ze eerst maar harder moeten zingen
Dat kan je niet vragen, hť. Ik ken mensen met veel volume en mensen die een stille stem hebben. Als je je volume aanpast is je stemgeluid vaak ook heel anders. Mensen hebben vaak een verkeerd beeld. Toen bij het Tribute voor Freddy Mercury George Michael na James Hetfield kwam repeteren, moest de geluidsman naar eigen zeggen alles dicht gooien. Dat verwacht je niet onmiddellijk.

Maar goed. Heef iemand ook tips naar merken en types toe? Ik denk dat clip on best kan, omdat het steeds om zittende mensen gaat. Men moet de gasten maar niet voor de speakers zetten.
  #9 (permalink)  
Oud 01-05-2017, 20:14
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

Ik heb gewerkt met BeyerDynamic lavalier mics, die werkte erg goed.
Kan ze zo snel niet vinden bij Thomann,
het was er een met mini XLR naar een soort beltpack kastje waar je dan een normale XLR in stak. Dus niet draadloos.
Het waren nier kapsels, en ik vond dat altijd fijner dan omni's.
Weet helaas geen type nummer.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 02-05-2017, 08:12
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Als 't over lavaliers gaat, ben ik gek van de Sennheiser MKE reeks. MKE10 tot MKE40. Maar die zijn duur tegenwoordig. Een MKE40 kost al 300 Ä bij Thomann:

https://www.thomann.de/nl/sennheisermke_40ew.htm

Het andere einde van het financiŽle spectrum: de mics die meegeleverd werden met sommige GSM auto kits. Die van Tomtom, bv. Kosten minder dan 10 Ä en zijn zeer behoorlijk van geluid.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten