homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 03-05-2017, 18:25
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Welke mics bij debat

Niertjes zoals de MKE40 zijn altijd beter dan Omnis wanneer er meerdere mics open staan. Nb: de meeste lavs zijn omni.. Zit er wel iemand met z'n hand aan de faders?
Anders zou je een Dugan automix willen, maar dat zal budgettechnisch niet lukken..Dugan Automatic Microphone Mixers
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 03-05-2017, 19:36
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Dugan zit ook al in de Behringer X32, dacht ik. Maar ik verwed er m'n hoed niet om

En de Shure Dugan's kan je soms voor een prikkie vinden op ebay.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 03-05-2017, 20:29
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Voor een discussie van mensen die zitten zou ik meerdere t.bone SC140 inzetten. Laag-filter aan, kapje erop, vaste posities circa 40 cm van spreker.

Argumenten:

Dynamische microfoons zijn niet gevoelig genoeg om op enige afstand te gebruiken. Dichtbij wordt het geluid instabiel door bewegingen, en gaan mensen aan de microfoon zitten en/of verkeerd houden.
Met een vaste opstelling kun je de microfoons ontrichten op monitor geluid.

De microfoon is licht genoeg om aan een lange stok te hanteren, voor mensen in het publiek. Je moet wel snel zijn als mensen in het publiek vragen gaan stellen, zonder hand opsteken o.i.d.

De rechte karakteristiek maakt het geluid veel verstaanbaarder dan menig hol klinkende dynamische. Met toonregeling kun je het niveau hoge tonen regelen zonder resonanties.

Voor 50 euro per stuk, heb je een universeel toepasbare microfoon. Bruikbaar voor instrumenten (20-20000 Hz), bruikbaar voor zang en spraak (2 standen laagfilter, schuimkapje), gevoelig, ruisarm, lichtgewicht, niet erg handgevoelig (jammer van de microfonie van de schakelaars).

Zelf gebruik ik bij presentaties door leken: de Neumann KMS105 voor de spreker en de SC140's voor publiek, andere sprekers, e.d.
Meestal is er niet genoeg plaats tussen presentatie en publiek om de luidsprekers ver naar voren te zetten. Bij een beamer wil de presentator zich graag omdraaien en naar voren lopen, of ver naar de zijkant wandelen. Zelfs 1 meter voor de luidspreker kan ik rondzingen voorkomen (KMS105). Tegenwoordig plaats ik de luidsprekers zover mogelijk naar achteren, hoog.

Dat is mijn ervaring, voor wat het waard is.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 04-05-2017, 14:01
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Hier kwamen al veel goede tips.

Met een stol voor het publiek lopen is geen optie. Vragen uit het publiek komen er niet vaak. Je zit al met een panel van mensen. De discussie wordt doorgaans door hen gevoerd, niet in de zaal.

Ik blijf een beetje bevreesd voor richtbare mics. Vaak staan die dingen naar mensen hun buit of voorhoofd gericht en ook hier prullen mensen aan. daarom leek vastclippen me een veiligere optie.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 08-05-2017, 13:08
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. B Bekijk bericht
Hier kwamen al veel goede tips.

Met een stol voor het publiek lopen is geen optie. Vragen uit het publiek komen er niet vaak. Je zit al met een panel van mensen. De discussie wordt doorgaans door hen gevoerd, niet in de zaal.

Ik blijf een beetje bevreesd voor richtbare mics. Vaak staan die dingen naar mensen hun buit of voorhoofd gericht en ook hier prullen mensen aan. daarom leek vastclippen me een veiligere optie.
Microfoons zijn geen fototoestellen. Een niertje = cardioide = uni-directioneel zoals de SC140 vangt alles op aan de voorkant. Dus al zet je hem 45 graden scheef, hij zal even hard reageren *). Wat soms wel lukt is het "ont-richten". De hoek waarin de microfoon ongevoelig is is namelijk wel beperkt. Bekijk de richtkarakteristieken maar eens goed. Bedenk wel dat er een flink aandeel indirect geluid is, waar dit ont-richten niet op werkt.

Zelfs de meest gerichte microfoon kun je gerust schuin zetten (slechts 1 dB verlies bij 30 graden schuin).
Veel Lavalier microfoons (clip) zijn gerichte microfoons, soms zelfs naar het publiek gericht omdat ze onder 90 graden nog prima werken. De afstand is ongeveer 25 cm, en er verlies van helderheid door de richtwerking van de menselijke stem; ongeveer hetzelfde als bij een frontale microfoon wanneer iemand naar opzij spreekt.

Kortom, ga niet teveel op je gevoel af, maar bestudeer de karakteristieken en test de conclusies daarvan in de praktijk.

*) Als ik -6 dB als norm neem dan is de openingshoek van een microfoon:
omni 360 graden, halfnier 230 graden, nier 180 graden, hypernier 160 graden, figuur-8 100 graden plus 100 graden aan achterzijde, lange shotgun 140 graden.
En de maximale ongevoeligheid:
omni geen, halfnier 10 dB bij 180 graden, nier 20 dB bij 180 graden, hypernier 20 dB bij 125 graden, figuur-8 25 dB bij 90 graden, shotgun 20 dB bij 110 graden.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten