homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 12:13
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Hulp bij goede zangmicrofoon

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Geen enkele dynamische microfoon komt zelfs maar in de buurt van de accuraatheid van een goede condensatormicrofoon (zoals bijvoorbeeld bovengenoemde Neumanns). Dat kan teleurstelling opleveren, want accuraat wil zeggen medogenloos voor een slechte musicus, en fantastisch voor een goede.
Een bijkomend voordeel van condensatormicrofoons is, dat ze minder last hebben van aanraak- en bewegings-geluiden, ruis, en rondzingen.
Elke microfoon is anders voor een stem en stijl, verder ik koop nooit afgaande op de specs alleen.
Testen is de boodschap.
Dynamische hebben hun voor- en nadeel, condensators ook.
Wat jij als bijkomend voordeel aanstipt ervaar ik nu net het omgekeerde bij condensators ten gevolge van hun grotere gevoeligheid...

Cheers,
Exo.
Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 12:35
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Exoterrestrial Bekijk bericht
Elke microfoon is anders voor een stem en stijl, verder ik koop nooit afgaande op de specs alleen.
Testen is de boodschap.
Dynamische hebben hun voor- en nadeel, condensators ook.
Wat jij als bijkomend voordeel aanstipt ervaar ik nu net het omgekeerde bij condensators ten gevolge van hun grotere gevoeligheid...

Cheers,
Exo.
condensators hebben voor opname geen nadelen tov dynamische.
Je kunt de sound van een condensator altijd downgraden naar het niveau van een dynamische microfoon.
Omgekeerd is dat al heel ander paar mauwen, want 'informatie' die er niet is kun je niet bij creŽren.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 13:33
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Een bijkomend voordeel van condensatormicrofoons is, dat ze minder last hebben van aanraak- en bewegings-geluiden, ruis, en rondzingen.
Vooral dat laatste (minder last van rondzingen) betwijfel ik sterk. Maar ik geef toe, ik heb er nooit last van...

Ze zijn in ieder geval een pak gevoeliger aan wind- en tocht geluiden.
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 17:34
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

@Exoterrestrial: Ik kan me moeilijk voorstellen dat je aanraak- en bewegings-geluiden, ruis, en rondzingen een voordeel vindt. Je zult wel iets anders bedoelen. De gevoeligheid kun je gewoon corrigeren door de voorversterker zachter te zetten. Fantoomvoeding levert wel veel meer storing bij slechte kabels of contacten.

@frederic: Ook al is het downgraden, het is niet makkelijk. Met een convolutie-algorithme kun je het lineaire deel van een karakteristiek namaken. Vervorming wordt al een stuk moeilijker. De richtkarakteristiek kun je niet namaken. Het is dus logisch om, als je van een speciale dynamische microfoon houdt, deze gewoon te kopen. Voor de rest ben ik het gewoon dik met jou eens.

@Cyrano: Wat betreft rondzingen is er inderdaad een voorbehoud. Dynamische microfoons zijn soms veel groter gebouwd, waardoor ze heel dichtbij veranderen in een drukmicrofoon, waarbij ze gevoeliger worden en het nabijheidseffect verzadigt 1)
Windgevoeligheid heeft weinig met het principe te maken. Het is een kwestie van constructie en van lage-tonenbereik. Ter demonstratie een filmpje.
www.youtube.com/watch?v=u9MRGeyiC6I
"Sound and wind test of our new d:facto ll Interview Mic."

1) afstand tussen openingen aan voorkant en zijkant:
Neumann KM184, KMS105, e.d.: 1 cm (bijna onmogelijk om ze afzonderlijk te bespreken, KMS105 helemaal onmogelijk)
Beyerdynamic M201: 2 tot 3,5 cm (een hand in de buurt kan rondzingen veroorzaken)
ElectroVoice RE20: voor lage tonen op circa 12 cm (weinig nabijheidseffect, want niet dicht bij achterkant)
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 18:22
Senior Member

Reputatie: Exoterrestrial wordt hier goed onthaaldExoterrestrial wordt hier goed onthaald

Citaat:
@Radix: Nope, ook ik vind niks goeds aan die neveneffecten doch ik vind dat condensators er net meer last van hebben.
Voor de volledigheid moet ik wel zeggen dat ik nu spreek uit een live ervaring.
Bij studio-opnames is het gebruik, de manipulatie, de omstandigheden e.d. meestal anders .

Cheers,
Exo.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten