homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Roddels & naast-de-kwestie

Roddels & naast-de-kwestie Alle geleuter dat niet direct in een andere kategorie past, kan hier terecht. Behalve de elementaire forumregels heerst hier de absolute vrijheid.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 20:35
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie
Standaard Surround-muziek: ervaringen?

Hallo allen,

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier postte, maar ik wilde weer eens terugkomen op een oud onderwerp.

Ondertussen heb ik een mooie grote luisterruimte ingericht, behoorlijk gedempt, met in totaal 9 tweeters en 1 subwoofer, een Dolby Atmos setup. Ik vind het heerlijk, gewoon gaan zitten en een muziekje opzetten. Ik heb gemerkt dat ik Dolby Surround (opmixen van stereo naar surround) voor 95% van mijn muziek echt een serieuze verbetering vind. Uiteraard is echte surround (5.1, 7.1) content beter, en gelukkig heb ik ondertussen een paar SACD's, Audio-DVD's en Audio Blu-Ray's.

Ik had altijd plannen om mijn eigen opnames ook in 5.1 te mixen, maar ik merk dat upmixtechnieken zoals Dolby Surround het vaak beter doen dan het mij lukt met 2 extra microfoontjes. Met een grote setup lukt dat vast wel. Zijn er hier mensen die muziek in surround mixen? Wat zijn je ervaringen?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-05-2017, 06:39
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Surround-muziek: ervaringen?

Met surround doe ik niks. Ik heb er jaren zitten naar kijken, of het wat ging worden. En 't wordt niks, denk ik. Behalve voor film dan.

Ambisonic daarentegen lijkt de toekomst. Net als quadrofonie vroeger

Mijn 4 kanalen setup voor opname is klaar. De acht monitors waren klaar, tot eentje besloot ermee op te houden. Die staat dus op de groeiende stapel reparaties...

Voorlopig dus vier luidsprekers. Geen 3D.

De industrie ziet er wat in, maar vnl. voor hoofdtelefoon weergave, raar genoeg. Allemaal voor VR (virtual reality) en ER (enhanced reality). Vroeger zat dat in een pilletje, nu in een brilletje

Ik heb nog niet geprobeerd 4 kanalen ambi opnames om te zetten naar "ambi" hoofdtelefoon, maar dat kan blijkbaar vrij makkelijk met een plugin.

Daar kruipt momenteel veel tijd in, in plugins, gain staging en prullen aan knopjes. En voorlopig met opnames van derden.

Ik heb ook nog het plan een ambi microfoon te bouwen, tenzij ze ineens heel betaalbaar worden. Maar eerst moet ik kunnen luisteren. En dat neemt veel meer tijd in dan ik verwacht had. De luidsprekers moeten nl. zo identiek mogelijk zijn en de ruimte werkt tegen. Bovendien bouw ik dit als mobiele setup, wat maakt dat ik ze elders moet kunnen snel inregelen.

Voor wie niet kan volgen, hier een aantal ambi mics:

Ambisonic - Goed geluid

en software:

Ambisonic - Goed geluid
  #3 (permalink)  
Oud 05-05-2017, 07:23
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Surround, ambisonic enz. zijn allemaal leuk als gadget en in bepaalde situaties zoals cinema een ervaring. Maar voor dagelijks gebruik vragen die dingen veel te veel inspanning van de consument, waardoor het doorgaans nooit echt doorbreekt. Denk maar aan de 3D tv. Iedereen was die mottige brillen snel beu. Zelfde met surround thuis: geen kat installeerde dat correct en het werd al snel een slechte stereo met veel te veel sub.
  #4 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 17:19
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Reputatie: ktf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatiektf heeft een uitstekende reputatie

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Met surround doe ik niks. [...] En 't wordt niks, denk ik. [...] Ambisonic daarentegen lijkt de toekomst.
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen. Ambisonics is net zo goed surround, alleen op een andere manier opgenomen en opgeslagen. Het eindresultaat is echter net zo goed surround lijkt me.

Wat vind je de grote toegevoegde waarde van het Ambisonics formaat?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Maar voor dagelijks gebruik vragen die dingen veel te veel inspanning van de consument, waardoor het doorgaans nooit echt doorbreekt. Denk maar aan de 3D tv. Iedereen was die mottige brillen snel beu.
Maar het gaat toch niet om wat 'de consument' denkt, het gaat om wat jij denkt. Ik heb een 3D TV, en ik heb brilletjes, en ik vind het fantastisch.

Het is mij vooral enorm meegevallen hoe goed die upmixen technieken zijn. 2D naar 3D conversie vind ik over het algemeen belabberd, maar stereo naar surround, dat gaat m.i. heel erg goed.

Laatst gewijzigd door ktf; 09-05-2017 om 17:21
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 09-05-2017, 22:37
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ktf Bekijk bericht
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen. Ambisonics is net zo goed surround, alleen op een andere manier opgenomen en opgeslagen. Het eindresultaat is echter net zo goed surround lijkt me.
Yep. Slecht uitgedrukt. Vervang surround door "muziek via 5.1 installaties".

Citaat:
Wat vind je de grote toegevoegde waarde van het Ambisonics formaat?
2 dingen:

- ruimtelijkheid
- achteraf wijzigen van parameters om dan te condenseren naar stereo.

Citaat:
Maar het gaat toch niet om wat 'de consument' denkt, het gaat om wat jij denkt. Ik heb een 3D TV, en ik heb brilletjes, en ik vind het fantastisch.
Mmmm... De films die ik mocht meemaken, vielen nogal tegen. Uit film standpunt, dan. Misschien is dat ook wel omdat ik 3D beeld niet eens zie, vanwege maar ťťn oog.

Citaat:
Het is mij vooral enorm meegevallen hoe goed die upmixen technieken zijn. 2D naar 3D conversie vind ik over het algemeen belabberd, maar stereo naar surround, dat gaat m.i. heel erg goed.
Upmixen? Van stereo muziek?

Ik denk dat de grote kans zit in de gaming en interactieve sfeer, niet zozeer in muziek.
  #6 (permalink)  
Oud 10-05-2017, 21:31
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Euhm, ik moet dringend eens leren minder snel typen en meer context geven. Ik plaatste me op dat moment in de persona van een doorsnee consument en die heeft daar gewoon geen interesse in, omdat het moeite kost. Er zijn al bergen Usability boeken en papers die dat ondersteunen. Een consument is lui, en zodra een technologie te veel moeite vraagt, dan loopt het mis. Een stereo-mix is ook zo'n voorbeeld. De doorsnee consument gaat niet exact in het midden zitten genieten van de spreiding, ie staat te huppelen op de beat (of erger, ie staat intussen te stofzuigen).
  #7 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 08:58
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Citaat:
Upmixen? Van stereo muziek?
Mijn receiver heeft 2 technieken: Dolby Surround en DTS Neo. Voor zover ik begrepen heb, deelt een DSP het geluid op in frequentiebanden, en kijkt naar de fasecorrelatie. Banden waarbij links en rechts identiek zijn gaan naar center speaker, banden die in tegenfase staan gaan naar de surroundspeaker etc. Er zit vast veel meer intelligentie achter.

Ik vind het fantastisch werken. Als je een live-CD opzet, weet hij het publiek er feilloos uit te filteren en op de surroundspeakers te krijgen. Tot nu toe heb ik pas een CD gehad waarbij de mix zodanig was dat de upmixer er wat raars van maakte.

Citaat:
Ik denk dat de grote kans zit in de gaming en interactieve sfeer, niet zozeer in muziek.
Zonder meer heeft het daar meer toegevoegde waarde. Voor live opnames wordt het ook al veel gebruikt (met beeld) en daar heeft het ook zeker toegevoegde waarde. Voor gewone muziek is allicht de meerwaarde beperkt, maar hij is er m.i. zeker. Vooral het spreiden van het geluidbeeld over 3 speakers t.o.v. 2, het maakt de stemmen gewoon veel helderder omdat links en rechts elkaar niet in de weg zitten met faseverschuivingen als je je hoofd niet perfect midden tussen de speakers houdt. Daarom prefereer ik 5.1 boven quadrafonie.

Citaat:
Ik plaatste me op dat moment in de persona van een doorsnee consument en die heeft daar gewoon geen interesse in, omdat het moeite kost. Er zijn al bergen Usability boeken en papers die dat ondersteunen.
Vast wel. Dat is waarschijnlijk ook de reden om als muzikant enkel een stereo-mix uit te brengen. Maar er is wel degelijk een niche.

Maar wat vind je er nou zelf van Alexxx? Heb je al eens aandachtig met een goede surround-set naar met zorg gemixte surround-muziek geluisterd?

Citaat:
De doorsnee consument gaat niet exact in het midden zitten genieten van de spreiding, ie staat te huppelen op de beat (of erger, ie staat intussen te stofzuigen).
Daar zit ook een groot voordeel van 5.1/7.1/9.1 surround. De extra speaker in het midden zorgt dat je niet exact in het midden hoeft te gaan zitten. Daarom werkt het ook extra goed bij films, want die kijk je meestal niet in je eentje
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 12:07
Vintage Member

Interessant. Ik had surround receivers opgegeven als geluidsbron, omdat ik er nooit iets goeds hoorde uitkomen...
  #9 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 12:43
Moderator

Citaat:
Maar wat vind je er nou zelf van Alexxx? Heb je al eens aandachtig met een goede surround-set naar met zorg gemixte surround-muziek geluisterd?
Ik dacht ook dat al beantwoord te hebben:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Me, Myself and I
Surround, ambisonic enz. zijn allemaal leuk als gadget en in bepaalde situaties zoals cinema een ervaring.
Ik heb zo eens de DVD van die nederlandse female fronted metal band (ben de naam nu even helemaal kwijt) beluisterd. Ik vond het erg tof en tegelijk heel bizar om in het midden van een concert te staan ipv ervoor.
  #10 (permalink)  
Oud 12-05-2017, 15:03
ktf's schermafbeelding
ktf ktf is offline
Senior Member

Citaat:
Interessant. Ik had surround receivers opgegeven als geluidsbron, omdat ik er nooit iets goeds hoorde uitkomen...
Er komt bij mij ook geen geluid uit de receiver, maar uit de speakers.

Ik ben altijd wars geweest van het idee dat er iets mis was met surround receivers als versterkers, omdat ze 'te goedkoop' zouden zijn, en 'teveel knopjes' zouden hebben. M.i. grote onzin. Volgens mij kun je voor 1000Ä prima een 9 kanaals versterker maken met een gigantische hoop toeters en bellen zonder dat dat afbreuk doet aan het geluid.

Citaat:
Ik dacht ook dat al beantwoord te hebben:
Oh, ik heb dat waarschijnlijk niet als mening gelezen, omdat het er niet als mening maar als feit geschreven stond

Citaat:
Ik heb zo eens de DVD van die nederlandse female fronted metal band (ben de naam nu even helemaal kwijt) beluisterd. Ik vond het erg tof en tegelijk heel bizar om in het midden van een concert te staan ipv ervoor.
Epica? Delain? The Gathering? Within Temptation?

Anyway, als ik onderweg muziek luister maakt het me ook niet zoveel uit, maar als ik thuis op de bank ga zitten en echt naar muziek *luister*, dan vind ik het wel echt veel toevoegen om 'ondergedompeld' te worden. Met stereo is dat gevoel m.i. toch veel minder.

Voor games kan ik niet meer zonder. Je hoort gewoon veel beter waar je (afhankelijk van het soort game) naar op zoek bent, voor op moet passen, naar moet kijken etc.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten