homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Basisinformatie (home)recording > Beginners-forum

Beginners-forum Een vriendelijke plek waar beginnende homerecorders met hun vragen terechtkunnen. Belangrijk! Lees voor je begint te posten onze "verplichte kost" en "veelgestelde vragen" door. Neem ook de tijd om te zoeken of je vraag al niet eerder beantwoord werd. Als je die moeite doet helpen we je graag verder.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 09:02
Member

Reputatie: matty is op goeie weg
Standaard nieuwe homestudio setup

Hallo,

ik heb vroeger al wat homerecording gedaan, dan wegens reizen, verhuizen en kinderen al mijn spullen verkocht maar nu kriebelt het terug

ik zou een nieuwe setup willen bouwen rond mijn 24" imac die ik nog staan heb en ik zou graag de volgende dingen doen:

- opname van stem
- opname van acoustische gitaar
- opname van gitaar via mic of rechtstreeks via xrl (heb een marshall jmd1)
- opname van toetsen via midi
- minimum 2 kanalen zodat ik gitaar en zang tegelijk kan doen
- bediening via control surface of mixer, ik hou niet zo van een muis

ik heb nog kleine edirol speakers die ik voorlopig hou, kan later altijd upgraden
ik zou vooral eerst de "inputs" willen kopen, dus een audio interface met controller of mixer, al gaat dat misschien wat duur zijn.

ik vond bijvoorbeeld de tascam 1884fw een heel leuk idee, maar die is niet meer compatibel met os x tegenwoordig en ik weet ook niet of er zo nog alternatieven zijn? ik was ook al de yamaha ev01 tegengekomen waar veel mesen toch ook redelijk enthousiast over zijn?

de allen & heath zed 14 lijkt me ook heel interessant, maar daar heb je natuurlijk maar 2 outs, an sich is dat genoeg voor mij, al zou het fijn om meer te hebben maar geen must voorlopig. nadeel is hier dat ik dan nog steeds met de muis in de weer moet

of misschien is het sowieso beter een aparte interface en controller te nemen?
het is echt voor hobby gebruik en ik weet dat voor audio geld dat beter duurder is, maar ik zou het toch liefst zo schappelijk mogelijk houden voorlopig

alle tips en info zijn meer dan welkom!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 09:52
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald
Standaard Re: nieuwe homestudio setup

Met welke DAW wil je gaan werken?
Voor Protools heb ik nog een Avid Artist control liggen ter overname.
Interfaces zijn er veel, heb zelf goede ervaringen met de Focuste Scarlett reeks
Op veel interfaces zit geen midi meer, maar dit is volgens mij heel makkelijk uit te breiden met een USB midi interface van een paar tientjes...
Qua mics zou ik een drietal zeggen, grootmembraan (stem), kleinmembraan (acoustic gitaar) en een dynamic (elektrisch gitaar)
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 11:24
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Wat denk je van een Zoom R16 recorder?

Interface en recorder in één. Acht kanalen, waarvan 2 met phantom voeding.
  #4 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 12:22
Member

daw heb ik nog niet echt een voorkeur, ik heb in het verleden met cubase, garageband, logic en ableton gewerkt.

ableton vond ik daar het minste.

die zoom r16 ziet er inderdaad zeer interessant uit, ik had die afgeschreven omdat die geen midi had en het mij beter leek midi in het device te hebben qua syncen enzo, maar misschien maakt dat geen verschil..

kan die r16 al die sporen tegelijk naar de daw sturen?
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 20:41
Member

ik heb nog wat research gedaan en ben op dit gestoten, maar ik vind er nog maar heel heel weinig informatie over:

de presonus ar12 lijkt me helemaal wat ik zoek, of ben ik mis?
de alesis multimix 16 is eventueel ook een optie?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 20:58
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

De presonus ar12 ken ik niet. Ik vermoed dat die maar 2 kanalen kan opnemen?

De Alesis multimix zou ik perqoonlijk niet kopen. De meeste kunnen maar 2 sporen opnemen en sommige werken niet zo goed met Windows.

De Zoom R16 kan 8 kanalen opnemen of doorsturen naar de computer. De drivers zijn ondertussen stabiel.
  #7 (permalink)  
Oud 21-04-2017, 23:53
Member

ik had begrepen van beide interfaces dat ze alle kanalen tegelijk konden opnemen :/

I’ve been testing the StudioLive AR12 USB, the middle sibling wedged between the AR8 and AR16. On the Studio side of the coin, the AR12 is essentially a 14-in/four-out USB audio interface. It also has eight analogue outs. A pair each for main monitor outputs, control room outputs, a stereo headphone jack and two mono aux outputs. That’s a pretty handy audio interface, especially considering it operates at 24-bit/192k with eight mic preamps.

die kan dus 4 sporen tegelijk opnemen of begrijp ik dat verkeerd?

en alesis:

Alesis MultiMix 16 FireWire
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 22-04-2017, 08:36
Senior Member

Reputatie: DJTheike is op goeie weg
Stuur een bericht via MSN naar DJTheike Stuur een bericht via Skype™ naar DJTheike

mischien een Lexicon 8 kanalen opnemen enz .
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 23-04-2017, 12:13
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matty Bekijk bericht
die kan dus 4 sporen tegelijk opnemen of begrijp ik dat verkeerd?
Op grond van wat ik lees, zou ik denken dat die 14 kanalen kan opnemen...

Het probleem met Alesis is dat die toestellen al jaren gemaakt worden, allemaal met dezelfde naam. En de Firewire versie kan ook veel kanalen opnemen, maar de oudere USB versies zijn allemaal 2 in, 2 uit via USB. Je moet dus alleen goed uitkijken wat je koopt. De documentatie van Alesis doet ook geen enkele moeite om duidelijk te maken hoeveel kanalen kunnen getransporteerd worden via USB...

Nog een suggestie is de nieuwe Soundcraft lijn van kleinere mixers. Ook die kunnen veel kanalen opnemen.

De Presonus is misschien de beste van de drie?
  #10 (permalink)  
Oud 23-04-2017, 16:41
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd

Ik heb een Behringer umc 1820 gekocht, laatst, die kan 8 kanalen opnemen (met preamps en fantoom) en bij mij doet hij het goed met cubase 2 en 5 onder Windows 7.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten