homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 12-04-2017, 08:57
Junior Member

Reputatie: robinn is op goeie weg
Standaard Hulp bij 'all-round' mic-keuze

Beste allen,

Ik heb al een aantal threads afgestruind, maar durf nog steeds niet echt een keuze te maken. Ik neem demo'tjes (vnl. pop/rock) op via Garageband op Mac (met Tascam 2x2) en gebruik verschillende VST's voor gitaren. Momenteel gebruik ik de ingebouwde mic in mijn laptop om in te zingen () maar ik wil 't graag iets beter aanpakken en ben op zoek naar een goede mic om zang mee op te nemen, af en toe akoestische gitaar en evt gitaar rechtsstreeks van m'n amp.

Ik heb vroeger enige tijd vocalen opgenomen met een goedkope Behringer condensator-mic; was veel ploeteren. Ook een tijdje met een SM58 (nu helaas kwijt), vond dat ook niet ideaal, maar kreeg uiteindelijk ok geluid maar op zich gebruiksvriendelijk.

Budget: liefst rond 200 euro.

Mijn vragen:
- Bestaat er een mic die al dat bovenstaande redelijk kan? Moet ik op zoek gaan naar 2 mics nemen (evt sm58 voor vocalen; een sm57 voor akoestische en elektrische gitaar?)
- Zijn er (inmiddels) goede condensatormics voor om en nabij deze prijs (Rode NT1a of Blue Spark)?
- Kortom: wat raden jullie aan?

Thanks
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 12-04-2017, 11:42
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Hulp bij 'all-round' mic-keuze

Als beginner kun je het beste beginnen bij het begin:
De minimum setup | homerecording.be
(die tekst is alweer 9 jaar oud, maar de informatie geldt nog steeds).

- Een AudioInterface, sjiek woord voor een externe geluidskaart, is even belangrijk als een microfoon.
- De SM57 en 58 zijn kwa electronica identiek.
- Als je voor een Condensator mic kiest, is de ruimte waar je opneemt veel belangrijker dan bij een dynamische mic. Je zou kunnen kiezen voor zo'n Reflectiefilter als hier: https://ehomerecordingstudio.com/reflection-filters/ - maar als je die in een rotruimte plaatst heb je nog steeds geen beste opname.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 12-04-2017, 11:52
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik neem aan dat je ook nog anderen gaat opnemen? Of is dit alleen voor jouw stem?

In 't laatste geval zou een sample een goed idee zijn

Ik denk in de eerste plaats aan de Rode NT1, die in je budget past, maar niet bij elke stem.

Verder denk ik ook aan de Sennheiser zang micro's (E-reeks) die goed zijn voor hun geld. En natuurlijk een stuk goedkoper dan condensator mics...
  #4 (permalink)  
Oud 12-04-2017, 20:44
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

Ik heb thuis een Shure SM7.
In mijn studio heb vrij veel mics (40+), en ik heb ondervonden dat deze het meest allround is in een minder akoestisch behandelde ruimte.
Kanttekening is wel dat je een redelijke preamp moet hebben.

Het financiele aspect heb ik bij mijn test achterwege gelaten.
De SM7 valt niet direct in jou budget, maar tweedehands kom je in de buurt.

Doe ermee wat je wil, maar ik zat met dezelfde vraag als jij
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 13-04-2017, 11:01
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

Ik gebruik diverse mic's omdat ze allemaal net weer een ander geluid geven.
Bijvoorbeeld een accoustische gitaar neem ik op met twee verschillende mics, met ieder hun eigen geluid op een apart spoor, welke dan allebei weer apart in het bewerken meegenomen kunnen worden.

Zo heb ik zelfs een keer een miskoopje gedaan op een mic die ik wel laat liggen omdat hij juist zo'n apart (matig) geluidje produceert wat juist in een enkel geval weer eens handig kan zijn.

Ik gebruik juist graag dynamische. Omdat ik de mindere gevoeligheid daarvan juist handig vind in mijn 'niet geluidsperfecte studio'. Terwijl goede mics gevoelig genoeg zijn.
En ik wil er nog meer.

Kijk bijvoorbeeld eens bij 0:35 ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=vGylzhpYZTY

Laatst gewijzigd door bsp; 13-04-2017 om 11:15
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 13-04-2017, 11:34
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Misschien zijn er mensen die mij gaan doodschieten maar bon:
Kijk eens naar de Behringer B1, topcondensator voor geen geld. Kan zo naast een NT1-A of een SE X1 die dubbel zo duur zijn. En met de overschot van het koop je nog een SM58 en een setje Behringer C2's. Dat zijn de enige vier microfoons die je de komende jaren gaat nodig hebben eens je doorhebt wat de gebreken zijn, wat je specifiek zoekt in een microfoon, en je budget wat hoger ligt.
  #7 (permalink)  
Oud 13-04-2017, 14:08
Mr. B's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: Mr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstralingMr. B heeft een prima uitstraling

Belachelijk goed voor het geld: iSK RM-8 Condenser Microphone
Ik heb een Brauner Phantom gehad en die deed het niet beter. Grootste verschil: de prijs...
Soms is een mic ook te perfect, zeker als je nog aan de weg timmert. Een betere mic levert niet noodzakelijk een betere zangopname op. Hoe beter de mic, hoe beter de zanger(es) moet zijn. Zelf ben ik geen topzanger dus camoufleer ik al eens.

Een jaar of twee geleden heb ik de akoestische gitaar en alle zang opgenomen met deze mic.
https://soundcloud.com/user-36313242/after-the-war

Ze hebben ook een ribbon. Dat is mijn absolute favoriete mic momenteel. Die zit ergens tussen de 200 en 300. Maar ribbons zijn delicaat en vragen wat meer gain.

Je kan ook eens tweedehands kijken. Ik heb een oude Beyerdynamic die elke sm58 (of beta) ver achter zich laat.
  #8 (permalink)  
Oud 13-04-2017, 19:15
drummerke's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: drummerke is op goeie weg

Indien je geen behandelde ruimte hebt zou ik toch steeds eerst kiezen voor basis dynamische microfoons. Maar daar is ook veel keuze in. Ikzelf ben "voor mijn stem" fan van de SM57beta.

Grt
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten