homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Audio Interfaces en standalone recorders

Audio Interfaces en standalone recorders Zowel audio en midi interfaces (geluidskaarten) als zelfstandige opnamesystemen worden besproken in deze zone.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 09:02
Junior Member

Reputatie: Ronbo is op goeie weg
Standaard 16 sporen tegelijk opnemen (low budget)?

Hallo allemaal,

Ik zit in een bandje en wij vinden het leuk om onze repetities en optredens op te nemen. Tot nu toe doe ik dat in stereo middels een Focusrite 2i2 parallel aan de main outs van onze analoge Soundcraft Spirit (16-2) mengtafel. Ik neem op in Ableton live op m'n laptop. Maar eigenlijk zou ik graag willen upgraden naar 16 sporen (gewoon voor de fun, zonder grootse plannen). Mijn (budget) idee is om een Tascam US-16x08 in te zetten en die aan te sluiten op de inserts van de 16 kanalen. Dan ben ik voor zo'n 280 en wat kabels klaar. Is dit een waanzinnig idee of heeft het kans van slagen? (Ik heb wel zitten denken dat ik misschien een 8 kanaals DI moet bouwen om het lijnsignaal terug te brengen voor de 8 microfoon inputs op de Tascam, maar dit lukt me wel met wat hulp van een vriend.)
Graag hoor ik wat jullie hiervan denken en wat eventueel de alternatieven zijn?

Hartelijke groet, en alvast bedankt!

Ron
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 11:27
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst
Standaard Re: 16 sporen tegelijk opnemen (low budget)?

Als die tascam de nodige drivers op haar site heeft staan voor je besturingssysteem, dan is dat zeker een goeie budgetvriendelijke keuze.
  #3 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 14:53
Dekkorr's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: Dekkorr wordt hier goed onthaaldDekkorr wordt hier goed onthaald

Als je 16 insert kabels maakt met een doorgekoppelde tip en ring dan heb je geen di's nodig, dan maak je als het ware een soort splitter/direct out.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 19:08
Junior Member

Dank jullie wel voor jullie reactie! Met de drivers zit het wel goed, ik draai Windows 10 op m'n laptop en daar zijn gewoon drivers voor. En wat betreft de splitter kabels. Zo ik het precies mijn bedoeling, maar de 8 ingangen voor op het apparaat zijn microfoon ingangen, en ik ben bang dat het lijnsignaal uit de insert die ingangen overstuurt. Daarom wil ik er een trafo (DI) tussen zetten die het lijnsignaal omzet naar microfoon signaal niveau. Is dat een plausibele gedachte?
Bedankt voor het meedenken!

Groet,

Ron
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 21:07
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronbo Bekijk bericht
Dank jullie wel voor jullie reactie! Met de drivers zit het wel goed, ik draai Windows 10 op m'n laptop en daar zijn gewoon drivers voor. En wat betreft de splitter kabels. Zo ik het precies mijn bedoeling, maar de 8 ingangen voor op het apparaat zijn microfoon ingangen, en ik ben bang dat het lijnsignaal uit de insert die ingangen overstuurt. Daarom wil ik er een trafo (DI) tussen zetten die het lijnsignaal omzet naar microfoon signaal niveau. Is dat een plausibele gedachte?
Bedankt voor het meedenken!

Groet,

Ron
Uhh, weet niet precies wat je bedoelt, je wilt de preamps van de tafel gebruiken en die uitsturen naar de input van je interface, niet andersom toch?
Een insert is altijd Line level, Insert komt na de Preamp en (meestal) voor de EQ en fader etc.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 21:21
Junior Member

Hallo Dekkorr, ik wil inderdaad het signaal uit de inserts van de mengtafel uitsturen naar de interface. Het probleem (waarschijnlijk) is dat 8 van de ingangen van de interface microfoon ingangen zijn. Als ik daar dus het lijnsignaal (vanuit de mengtafel) instuur, ben ik bang dat deze ingangen gaan oversturen. Om dat op te lossen moet ik (waarschijnlijk)het ingangsniveau van deze kanalen terugbrengen naar microfoon niveau.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 21:59
Senior Member

ahh zo, ik snap hem.
In theorie moet je dan een DI hebben inderdaad, maar je zou ook kunnen kijken of het gewoon goed gaat als je de gain op de Tascam dicht laat.
Als dat niet werkt kijk je naar een DI of een ander soort verzwakken.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 02:06
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

Een smerig low budget experimentje dan misschien?

Soldeer eens op een insert kabel de tip en ring van de TRS jack aan elkaar.

Zodoende brug je het "send" aan het "return" kanaal van je kabel.
Voor je mixer lijkt het dan alsof er geen TRS jack in die insert socket zit.

Maar: op je "insert output" TS jack Tip staat dan wl het lijnsignaal dat uit de gain stage van je mixer komt.

Laat je "return" TR jack gewoon uitgeplugd, of knip die af.

Even schematisch:
TRS "insert" jack:
- Send aan Return ( tip aan ring)
- bovendien kabel core ader aan Tip en/ of Ring, shield van je kabel aan sleeve.

TR "send" jack:
- core van je kabel aan Tip van je TS "insert" jack.
- shield van je kabel aan sleeve.

Dit komt overeen met een input splitter kabel in jouw geval, zij het op lijnniveau.
Wellicht niet erg netjes met ingangsimpedanties, maar ik maak me sterk
dat je zo op je DAW/ Audio interface 16 lijnniveau signalen (wellicht post-gain/ pre- EQ) krijgt aangeboden, en tevens je kanaal strips op de mixer blijven werken. Zonder DI op je returns, weliswaar.

Let dus wel: de insert kanalen op je mixer zullen dus worden bezet enkel en alleen voor je direct outputs in combinatie met de normale inputs van je mixer.
Verdere outboard gear is dus uitgesloten zonder verder goochelen met kabelconfiguraties.
Dit is een custom kabelconfiguratie.

Probeer het eens met 1 kanaal. Is dit naar je zin, dan ben je goedkoop vertrokken:
-16 TRS jacks.
-16 TR jacks.
- Wat kabeloverschot, 1 core ader & shield is voldoende.
2 core aders bijeen brengen in de "send" op tip # 3 is mogelijk beter in sommige gevallen ( grondgecompenseerde inputs, cf. Soundcraft).

Grafisch:

- Sleeve 1 naar 1
- Tip (3) en Ring (2) van "insert" ( stereo jack) samen naar "insert send" (mono jack) Tip (3).

Happy DIY!

Laatst gewijzigd door hexdiy; 11-04-2017 om 02:15
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 02:42
Active Member

Reputatie: hexdiy is op goeie weg

En mocht ik je verkeerd om begrepen hebben met je Tascam idee heb je ook nog zo dadelijk geen 16 kanaals DI nodig.

Dan routeer je dat gewoon andersom, met behulp van16 XLR3 female naar 2x male splitter kabels.

Je mic signalen gaan dan zowel naar je Tascam interface als naar je mixer.

New 3pin XLR FEMALE jack to dual 2 MALE plug Y SPLITTER cable adaptor 1 ft cord | eBay

Succes!
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 06:23
Junior Member

Hallo Hexdiy,

Je eerste reply is inderdaad zoals ik het zelf ook bedacht had (staat zo ook in de handleiding van de Soundcraft). Je 2e reply is heel interessant. Dat scheelt me inderdaad 8 DI's (8 van de 16 inputs zijn microfooninputs) Ik ben wel benieuwd wat dat doet met signaalsterkte. Eerst maar eens een zo'n kabeltje in elkaar knutselen.
Dank!

Ron
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten