homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŰnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dÚ plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 04-04-2017, 10:45
Junior Member

Reputatie: Nearly1 is op goeie weg
Standaard Kleine muziekruimte: zwevende vloer of niet...

Ik werk aan bescheiden muziekruimte (4.5 x 2.7). Deze ruimte is nergens star aan bestaande bebouwing aangebouwd, en grenst niet met de woning van de buren. Ik wil echter wel zoveel mogelijk geluid dempen (ook drums en gitaar), vooral naar de tuinen toe. Ook voor de binnenopbouw werd hier al gedrumd, wat nog niet tot klachten heeft geleid (en zo goed als geen hinder naar de eigen woning toe). Er moest echter wel nog thermisch ge´soleerd worden, liefst met ook akoestisch een verbetering...

Deze ruimte is nu opgebouwd uit:

vloer: 15 cm gewapend beton in zand
buitenmuur: 20 cm betonsteen
dak: predallen (5 cm massief beton) met daarop 15-10 cm beton in helling, (totaal 15 tot 20 cm beton dus)

binnenmuur: 3 lagen gipskarton op metalstud frame op een strook agglomer met een spouw van 10 cm zachte rotwol. Deze wand is opgebouwd op een halve blok (12.5 cm hoog, 7 cm breed) cellenbeton (om koudebrug te vermijden).
plafond: 2 lagen gipskarton op een metalstud frame met spouw van 15 cm zachte rotswol.

Voor de vloer twijfel ik echter nog. Er moet in elk geval thermisch ge´soleerd worden. Om een minimum aan warmtebuffer op te bouwen verkies ik een cementdekvloer. De vraag rest nog welke isolatie hieronder komt. De dekvloer heeft een massa van ca. 140 kg/m▓

Optie 1: 8 cm xps (harde isolatie)
Optie 2: 4 cm xps op betronvloer + daarboven 3 cm rockwool vloerplaat 501 (maximale belasting 200kg/m▓)

Intu´tief lijkt optie 2 akoestisch beter (zwevende stenen vloer), maar uit informatie hier op het forum leidt ik af dat intu´tie de fysica vaak niet volgt. De betonnen ondervloer is een een goede start en ik wil de boel uiteraard niet slechter maken.

Iemand suggesties over hoe ik best deze keuze maak? Gaat een xps vloer met dit harde maar lichte isolatiemateriaal ook als een spouw werken? Heeft de 3 cm rotswol zin, of riskeer ik een hoge resonantiefrequentie waardoor de geluidsisolatie juist slechter wordt? Of maakt het eigenlijk weinig uit? De prijs van de rotswol en xps zijn min of meer gelijk.

Alvast bedankt voor jullie inzichten! Aangezien ik veel inspiratie opgedaan heb hier op het forum, wil ik in een latere fase ook een verslagje neerzetten met de bevindingen.

Laatst gewijzigd door Nearly1; 04-04-2017 om 10:48
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 05-04-2017, 16:37
Member

Reputatie: jaapgvk is op goeie weg
Standaard Re: Kleine muziekruimte: zwevende vloer of niet...

Ik denk - met mijn beperkte kennis - dat je op zich wel goed bezig bent, en dat je je weinig zorgen hoef te maken over geluidsisolatie, voor welke methode je uiteindelijk ook mag kiezen.

Tenminste, ik ga er vanuit dat het hok rondom al dicht is, hoewel ik wel mijn twijfels heb met betrekking tot deze beschrijving: '3 lagen gipskarton op metalstud frame op een strook agglomer.'

Bedoel je daarmee dat de metalstud op de agglomer rust? Want dat lijkt me nogal een recept voor een geluidslek.

Bij een zwevende vloer - in het geval van een toepassing met betrekking tot een two-leaf systeem - hoort de binnenste leaf ˇp die vloer te komen.

Maar wat je nu volgens mij probeert te doen, is een losse vloer Ýn een constructie leggen die eigenlijk al af is.

Bij mijn eigen studio (zie dit forum) ga ik overigens voor een soort 'optie 1'. Ik ga 3cm dikke PIR-platen direct op de betonnen vloer leggen, met daar overheen laminaat.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 05-04-2017, 21:36
Junior Member

Bedankt voor je antwoord Jaap.
De Metal stud staat inderdaad op een agglomerstrook van 1cm dik. Gipskarton komt tot op een halve cm van het cellenbeton. Deze spleet wordt nog gedicht met silicone, en er komt nog een plint over. Ik denk niet dat je dan nog echt van lek kan spreken?

Klopt inderdaad dat deze vloer geen deel uitmaakt van de rest van de doos in doos constructie. Ik wil eigenlijk vooral het doorgeven van trillingen via de vloer naar de wanden zoveel mogelijk beperken.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 05-04-2017, 22:23
Member

Reputatie: jaapgvk is op goeie weg

Duidelijk

Ik ben eerlijk gezegd een beetje kritisch op de constructie met wanden op de agglomer, ook al kit je het nog af, want wat is daar de toegevoegde waarde van? Dat contactgeluid van de wand niet doorgegeven wordt aan de vloer? Want dat lijkt me niet iets om je veel zorgen over te maken (ik zou me meer zorgen maken aan het gebrek aan massa op die plek). Maar aan de andere kant: als je de gleuf vult met kit en er ook nog een plint voor maakt, dan heb je redelijk veel massa teruggewonnen.

Maar nogmaals: ik zie mezelf niet als een expert, en heb zelf ook nog veel te leren. Misschien heeft Bert er ook een mening over

Verder lijkt het me overigens een hele degelijke constructie. (Ik heb mijn binnenste leaf overigens direct op de betonnen vloer geschroefd.)

Wat betreft de vloer: ik zit eigenlijk in dezelfde situatie, dus ik ben op dit vlak benieuwd naar de meningen van anderen.

Mijn idee is als volgt: contactgeluid (bijvoorbeeld trillingen veroorzaakt door de drumkit) is wat mij betreft iets anders dan 'muziekgeluid', in die zin dat ik het minder belangrijk vind.

Ik had bedacht dat ik de vloer massief hou (dus beton->PIR->laminaat). En eventueel - wanneer dat nodig mocht zijn ivm contactgeluid- een 'drumplateau' maken, inderdaad met rockwool vloerplaten of iets in die richting, met daarop een relatief massieve plaat.

Maar goed, ik ben ook niet alwetend, dus alles wat ik zeg is onder voorbehoud
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-04-2017, 22:54
Junior Member

Bedankt voor je antwoord Jaap.
De Metal stud staat inderdaad op een agglomerstrook van 1cm dik. Gipskarton komt tot op een halve cm van het cellenbeton. Deze spleet wordt nog gedicht met silicone, en er komt nog een plint over. Ik denk niet dat je dan nog echt van lek kan spreken?

Klopt inderdaad dat deze vloer geen deel uitmaakt van de rest van de doos in doos constructie. Ik wil eigenlijk vooral het doorgeven van trillingen via de vloer naar de wanden zoveel mogelijk beperken.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 06-04-2017, 09:03
Junior Member

Het achterliggende idee van de agglomer was inderdaad vooral om de vloer, en daarmee de buitenmuur niet te laten meetrillen met de binnenwand.

Misschien heb je gelijk dat de meerwaarde beperkt is door de relatief grote massa van vloer en buitenwand in vergelijking met de binnenwand. Anderzijds kan je geen metal-stud kierloos op een harde ondergrond bevestigen zonder een zacht materiaal ertussen.

Omdat ik zachte randisolatie ga gebruiken (2cm breed) voor de vloer gestort wordt, zal ik ook een vrij dikke plint voorzien waardoor de massa van de gipswand benaderd wordt. Het wordt wel nog zaak deze kierloos aan te sluiten op de muur (geen probleem) en de vloer (minder evident).
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 06-04-2017, 10:25
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie

Wat je nu doet, als ik het goed begrijp, is beide wanden op de vloer plaatsen.
Geluid dat de vloer raakt wordt dan naar de buitenwand geleid en stoot die aan. Je hebt eigenlijk de spouwconstructie op de rand kortgesloten.

Het is uiteraard beter om de vloer en de binnenwand op hun eigen fundering te zetten en de buitenwand ook. Dan heb je geen koppeling/kortsluiting.

Ik heb wel ergens metingen aan constructies die wel en niet zijn kortgesloten op de randen; in het laag maakt dat volgens mij al gauw een dB of 10 uit, zo uit mijn hoofd. Ik zal het vanavond eens opzoeken.
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 06-04-2017, 11:50
Junior Member

Bedankt voor de feedback!

Ik heb vlug een schetsje gemaakt:

- grijs= beton/dekvloer
- lichtbruin = rotswol
- wit= gips/cellenbetonblok
- blauw = agglomer
- donkerbruin= plint

De cellenbetonblok staat inderdaad op de vloer, maar het is de bedoeling dat de bovenkant van de vloer boven deze blok uitsteekt en dat de vloer nergens star contact maakt met deze blok of met de gipsplaten (randisolatie). Kan je in dat geval nog van kortsluiting spreken? Rotswol en de agglomer vormen rondom een aansluiten geheel (op de opening (zwart) onder de gipsplaten na, die gevuld wordt met flexibele silicone.

Een geheel zwevende box (wanden op een zwevende vloer) heb ik ook even overwogen, maar leek mij uiteindelijk te complex (o.a. door de variabele belasting van de vloer).

Ik had ook de metal stud op de agglomer op de betonvloer kunnen plaatsen, maar dan zat ik met een enorme koudebrug (metaal op koud beton), en het risico op interne condensatie... Op een ononderbroken (thermische) isolatielaag te bekomen ben ik daarom gestart van een blok cellenbeton.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  overzicht.JPG
Bekeken: 12
Grootte:  58.4 KB
ID: 18356   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  detail2.JPG
Bekeken: 15
Grootte:  34.1 KB
ID: 18357  

Laatst gewijzigd door Nearly1; 06-04-2017 om 11:54
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 06-04-2017, 12:02
Junior Member

NOg twee foto's van de cellenbeton/agglomer constructie
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_20170210_152928.jpg
Bekeken: 18
Grootte:  122.3 KB
ID: 18358   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_20170308_104953.jpg
Bekeken: 20
Grootte:  112.1 KB
ID: 18359  

Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 06-04-2017, 12:28
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie

Dus je hebt een zwevende vloer? Hoe is die berekend?
En je wanden zweven op die gipsblokken? Heb je daar aan gerekend?
Waarom niet die wanden op de zwevende vloer laten aansluiten?
Zijn die metalstuds ontkoppeld van de basisconstructie? Hoe?
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten