Als je Mac inderdaad spontaan herstart, is hardware waarschijnlijk de oorzaak.
Dat kan onrechtstreeks samenhangen met software via belasting, hitte. Als de thermische pasta op de processor of GPU bv. niet goed aangebracht is, kan die te heet worden en aan de noodrem trekken.
Bij een te hete GPU of voeding zet de Mac zich onmiddellijk uit.
Bij een te hete CPU is een spontane restart mogelijk.
Je gaat dat dus vooral bij een zwaar project hebben. Maar ik ken Ableton niet.
Heeft de Mini genoeg ventilatie?
Enige kans dat de ene ventilator stoffig is?
Ik krijg altijd visioenen bij spontane restarts. Zoals die van een Mini die ik ooit zag, op z'n zij tussen boeken en papieren geklemd in een antieke boekenkast. Zo goed als geen ventilatie...
Daar zat wel geen stof in
Als het gekraak alleen optreedt na slapen, is een script misschien de oplossing. Het heet antiplop.
Robert Tomsick | Projects | Antipop
Het "spreekt' een spatie uit om de 10 seconden, om Core Audio wakker te houden. Ik draai het al jaren, omdat het zeldzame problemen vermijdt. Ik draai het wel onder Mavericks...
Wat je ook kan doen, is iets installeren dat de temperaturen toont in de menubalk. Dan kan je kijken wat er heet loopt. In een Mini loopt alles nogal heet soms.
Maar vis eerst eens uit of er werkelijk spontane restarts van heel de machine optreden.
De glazen bol zegt namelijk dat het een software probleem is. En als dat spontane restarts veroorzaakt, is er iets goed mis met (jouw?) Sierra.
Hier:
VST 2.4 Plugin Support Crash - OSX Sierra related? - Questions & Answers | PreSonus
Is al ten minste één Focusrite/Soundtoys gebruiker (met Studio One als DAW) die ook problemen heeft.
Een goede handleiding voor de Console heb ik ook niet meteen. Sinds Snow heeft Apple daar wat teveel aan verbouwd. Ook al zou je 't aan 't uiterlijk niet meteen zeggen...