homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 07:37
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd
Standaard Computers

Er werd een nieuw item gepost in de homerecording.be content sectie:

Citaat:
Introductie
Om het originele en complete item te lezen ga je naar Computers

Commentaar kan je hieronder geven.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 11:15
Active Member

Reputatie: omerobbie is op goeie weg
Standaard Re: Computers

Mooi helder stuk. Op zich voldoet mijn PC momenteel nog wel, maar als die recent geplante geldboom nu eindelijk eens wortel schiet dan ga ik dit stuk zeker gebruiken bij aanschaf van een nieuwe pc...

Hulde!
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 12:58
Junior Member

Reputatie: chriscools is op goeie weg

Hallo,

ik lees in je artikel dat je aanraadt om de harde schijven te partitioneren.
Nu heb ik dit ooit eens gedaan met mijn desktop, en ik wilde dit deze week ook doen met mijn laptop nadat ik er protools m-powered op gezet heb.

Nu kan ik me bij god niet meer herinneren hoe ik dat toen gedaan heb...
ben dan effe op het net gaan kijken en daar vond ik precies alleen maar dat ik daarvoor een bepaald programma moest downloaden, maar kan me niet herinneren dat ik dat toen gedaan had. Dacht dat het ergens een functie in windows zelf was...

Hoe en waar moet dat juist gebeuren om een partitie aan te maken?

alvast bedankt!

grtz,

chris
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 14:10
Vintage Member

Reputatie: Patatje wordt hier goed onthaaldPatatje wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chriscools Bekijk bericht
Hallo,

Hoe en waar moet dat juist gebeuren om een partitie aan te maken?
alvast bedankt!
grtz,
chris
Voor op een pc is dat bvb. met Partition Magic 8.0
Voor een Mac (mijn voorkeur) geen probleem, moet daar allemaal geen apparte software voor kopen.

Verder, mooi artikel gebracht over de pc en Daw, doch ik heb op een genoeg zware desktop pc gewerkt voor muziek, op een pc-laptop en alles te veel lawaai en andere zaken die aan een gewone perconal-computer a la Bille Gates eigen zijn. Vooral de Vista momenteel is voor de muziekmaker bagger.
Wat men ook beweert, Pc en Mac blijven twee werelden van verschil.
Het ene is van het andere afgekeken en dan nog slecht afgekeken met alle gevolgen door de loop der jaren heen ... het enige wat telt vooral bij B.G. is money money. Bij Mac ook wel maar ik kreeg voor mijn geld heel wat anders dan bij de pc's. Mijn pc gebruik ik nu nog voor mailjes, voor homerecording.be en wat prulprogramma's op te draaiŰn want de betere programma's voor foto video, muziek enz zitten toch nog altijd voor veel (de meeste) proffesionelen in het domein Mac.
Gezien het lawaai, had ik toen uiteindelijk voor een i-mac 20 inch gekozen, vooral omdat het toestel steeds in mijn opname/mix ruimte moest staan. Ik heb geen storende geluiden meer nu, zelfs mijn pc. laptop maakte meer kabaal.
En ook kan ik aanraden voor wie toch een laptop wil om mee te nemen, dat deze van Mac (de grotere) uiterst geschikt zijn voor muziek etc. Zelfs op de bune worden ze ingezet, vooral nu met de StudioLogic waarin alle instrumenten ook op het podium kunnen worden ingezet, alles aangepast, geconfigureerd etc ...

Bij een pc als je online wil gaan is trouwens het eerste dat je moet doen, zorgen voor een virusscanner ... money money, tenslotte komt een krachtige goede pc duurder uit dan een Mac. Dit was vroeger net het omgekeerde. Dit alles deed me besluiten er voor te kiezen en ik heb geen spijt van die keuze, al was ik vroeger ook niet te spreken over Mac, duur, snobisme .... maar ja wat men niet kent daar heeft men dan soms vooroordelen over die meestal niet gegrond zijn ...

Patrick.

Laatst gewijzigd door Patatje; 15-02-2008 om 14:24
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 15:12
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Nu kan ik me bij god niet meer herinneren hoe ik dat toen gedaan heb...
ben dan effe op het net gaan kijken en daar vond ik precies alleen maar dat ik daarvoor een bepaald programma moest downloaden, maar kan me niet herinneren dat ik dat toen gedaan had. Dacht dat het ergens een functie in windows zelf was...
Control panel -> administrative tools -> computer management -> disk management
Ik werk op vista, en in het engels dus kan ik je niet 100% zeggen waar het staat, maar het is ingebouwd in XP en Vista, zoek gewoon in control panel naar iets als "administrative functies" ofzo, "computer beheer" en dan "schijfbeheer" dacht ik. Dan kom je er wel.

Onthoud dat de eerste partitie de "snelle" partitie is, dus daar zet je best alle bestanden die je snel moet laden zoals project bestanden enz.

Citaat:
Voor op een pc is dat bvb. met Partition Magic 8.0
Voor een Mac (mijn voorkeur) geen probleem, moet daar allemaal geen apparte software voor kopen.
Nope, windows heeft dat al jaren en dagen. Een nogal basisfunctie voor een OS.

Citaat:
Verder, mooi artikel gebracht over de pc en Daw, doch ik heb op een genoeg zware desktop pc gewerkt voor muziek, op een pc-laptop en alles te veel lawaai en andere zaken die aan een gewone perconal-computer a la Bille Gates eigen zijn. Vooral de Vista momenteel is voor de muziekmaker bagger.
Eigenlijk niet, voor Cubase 4 bijvoorbeeld gaat Vista veel optimaler dan op XP of OSX (leopard dan, tiger heb ik niet getest). Van andere DAW software kan ik niet spreken, maar al bij al is vista's enigste problemen dat de 64bit support van de andere firma's op zich blijft wachten, en dat het een grote RAM vreter is. Voor de rest niks mis mee voor muziek, in tegendeel.

Citaat:
Het ene is van het andere afgekeken en dan nog slecht afgekeken met alle gevolgen door de loop der jaren heen ... het enige wat telt vooral bij B.G. is money money.
Vreemd, als ik apple vergelijk met microsoft kan ik alleen maar constateren dat microsoft juist zo open mogelijk wil zijn, en er in slaagt om zijn software succesvol op miljoenen combinaties van hardware te laten werken, als ik naar S. Jobs kijk zie ik alleen maar een proprietaire politiek om toch maar ervoor te zorgen dat je alles enkel van apple kan kopen (waarom kan/kon je bv. de Iphone niet in de eu kopen?...koppelverkoop wetten). Er is bijvoorbeeld geen enkele reden dat Leopard niet gewoon in de fnac bij wijze van spreken zou kunnen staan om het bv. op je Sony Vaio laptop te installeren, erger nog er zijn veel mensen dat het doen (de illegale "hackintosh" scene). De enige reden dat het niet mag is omdat Apple de hype van stabiliteit nooit kan hooghouden indien het zelf plots moet compatibel zijn met miljoenen stukken hardware zoals microsoft dat moet, en dag dat MacOS even populair wordt als windows kan ik je garanderen dat er evenveel virussen op je mac zullen staan...wie krijgt het meeste haat telefoons, je zus of Britney Spears?

Lawaai, dan moet je maar gewoon eens het artikel herlezen, er is werkelijk geen enkele reden te bedenken waarom een mac zou stiller zijn als een pc. Het ding is natuurlijk als je een pc van 500€ gaat vergelijken met een mac van 1300€ dat er op een paar vlakken verschil gaat zijn, da's logisch. En ben je iemand die zegt, ik wil mij zo min mogelijk bezighouden met het in mekaar steken of configureren van mijn computer is Apple een droom, naar de apllestore, kopen, opzetten en je bent vertrokken, maar daar betaal je dan ook voor natuurlijk.

Citaat:
Bij een pc als je online wil gaan is trouwens het eerste dat je moet doen, zorgen voor een virusscanner ... money money, tenslotte komt een krachtige goede pc duurder uit dan een Mac. Dit was vroeger net het omgekeerde. Dit alles deed me besluiten er voor te kiezen en ik heb geen spijt van die keuze, al was ik vroeger ook niet te spreken over Mac, duur, snobisme .... maar ja wat men niet kent daar heeft men dan soms vooroordelen over die meestal niet gegrond zijn ...
Bwa, ik werk nu al de laatste 6 jaar zonder virusscanner op mijn PC, heb ÚÚn maal een probleem gehad toen iemand een memorystick meehad met ge´nfecteerde bestanden erop (was windows XP toen nog), vlug een gratis online scan en virus was weg. Als je online gaat met je PC, gebruik dan een alternatieve browser (opera rules imo, zowel tov IE als safari), doe je updates en wees niet idioot over wat je allemaal download.
De meeste mensen halen tenslotte malware, spyware en virussen binnen door verdachte shareware-achtige programmatjes te instaleren vanop het internet, er zijn nu eenmaal zoveel meer programma's voor windows te vinden dan voor mac, en kijken absoluut niet uit hun doppen wat er allemaal wordt ge´nstaleerd.

Ik blijf bij mijn standpunt dat kwa kracht en stabiliteit Windows op hetzelfde niveau staat als OSX. Over prijsverschillen...ik heb vlug even de goedkoopste iMac genomen vanop de applestore site, die kost 1 199€ incl BTW, specificaties bekeken en hem even "nagebouwd", ik kom met 20" scherm, toetsenbord en muis, licentie voor Vista premium (64/32bit) en identieke (of allesinds direct vergelijkbare) hardware + kast en 650W voeding op 650€ inc. BTW...da's toch even 550 euro dat naar een strak design is gegaan, niet wat ik wil extra betalen persoonlijk...en mijn gebruikte ram is sneller, betere grafische kaart, muis en toetsenbord zijn draadloos, snellere DVD-Rw en ga zo maar door.
Een zelfbouw PC is zonder twijfel krachtiger voor minder geld, maar wil je graag de pracht van het appledesign (ze zijn echt mooi!) en wil je je zo min mogelijk bezig houden met de details van je computer, dan houd ik je absoluut niet tegen, apple maakt zeer goede machines.

Pzz
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 15:20
Junior Member

Bedankt riddim voor je antwoord ivm de partities! deze avond direct proberen!

Als ik nou met m'n m-powered 16 sporen tegelijk wil opnemen en er nadien 48 tegelijk wil kunnen afspelen, mixen, editen,...
Wat heb ik dan eigenlijk minimum nodig aan processorspeed en RAM om ook niet in de knoei te komen met reverb plugins en dergelijke meer?

muchos gracias!

chris
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 15:37
Groupie

Citaat:
Als ik nou met m'n m-powered 16 sporen tegelijk wil opnemen en er nadien 48 tegelijk wil kunnen afspelen, mixen, editen,...
Wat heb ik dan eigenlijk minimum nodig aan processorspeed en RAM om ook niet in de knoei te komen met reverb plugins en dergelijke meer?
Veel hangt natuurlijk af van welke plugins en hoeveel, maar een Core duo van +2.2gHz en 2Gb DDR2 zou dat zeker moeten trekken. zoals ik al schreef in het artikel, een Quad core (Q6600) is altijd mooi meegenomen voor de meerprijs dat hij kost, dan ben je ineens zoet voor de komende tijd.

Pzz
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 21:05
Junior Member

waarschijnlijk een domme vraag: waar vind ik juis het control panel en die administratieve taken? is het control panel hetzelfde als het configuratiescherm?

Waar kan ik eigenlijk best een audiocomputer laten bouwen? heb dit ooit eens laten doen en uiteindelijk was dat een krachtige computer, maar geen stabiele...

zou het eventueel ook lonen om naar 4 GB ram te gaan? of is dit overbodig?

thanx,

chris
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 15-02-2008, 23:44
Moderator

Reputatie: Mauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatieMauce heeft een uitstekende reputatie

Mooi bijgewerkt kerel

Het enige wat ik hier en daar wat mis is toch over de stabiliteit van OS (besturingsysteem) op pc/mac's. Het is toch wel vrij bekent dat Vista toch niet echt het OS van uitstek is op de pc DAW gebeuren. XP sp2 daaren tegen kan mega goed werken. Ook over het gebruik van firewire kaarten/geluidskaarten. Je wilt geen brakke realtek chips hebben maar Texas op zo maar even wat te zeggen.
Maar verder... niks op aan te merken.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 16-02-2008, 01:00
Vintage Member

Reputatie: classa50 wordt hier goed onthaaldclassa50 wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mauce Bekijk bericht
Mooi bijgewerkt kerel

Het enige wat ik hier en daar wat mis is toch over de stabiliteit van OS (besturingsysteem) op pc/mac's. Het is toch wel vrij bekent dat Vista toch niet echt het OS van uitstek is op de pc DAW gebeuren. XP sp2 daaren tegen kan mega goed werken. Ook over het gebruik van firewire kaarten/geluidskaarten. Je wilt geen brakke realtek chips hebben maar Texas op zo maar even wat te zeggen.
Maar verder... niks op aan te merken.
Sind ik nu mijn nieuwe PC in elkaar geknutseld heb, draai ik met Vista 64bits. En ik kan alleen maar zeggen dat alles als een zonnetje draait !!!!!!!! JA XP is vertrouwd en met sommige drivers ben je beter af, maar ik wil alleen maar zeggen dat het gewoon prima mogelijk is Vista.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten