homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Mededelingen

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #21 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 15:50
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie
Standaard Re: Computers

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mother Misty Bekijk bericht
Misschien heb je een conflict ergens (soundcard driver issue, gedeelde IRQ's ofzo...)
je kan natuurlijk ook eens proberen in 24bit/44Khz, dat is al een heel stuk lichter voor de CPU. (die 32bit/96Khz is wel wat overkill)

IRQ's ?
Ik weet niet wat je bedoelt, een geluidskaart heb ik niet moet ik erbij zeggen.
Het is een kaalle computer met een Quad 6660 processor en een extra grafische kaart (ook geen keyboard).
Hij begint te stotteren met 6 midi sporen en meerdere plug-ins (meerdan 10) op 32bit/96khz.
Op 24 bit lijkt er niks aan de hand.
Wat bedoel je met gedeelde IRQ's Mother ?

Vroeger, Tja.
Heb wel eens gehoort dat iemand op een oude atari pc ( de DOS tijd ) midi sporen draaide.
Was toen zelf nog met mijn eerste 4 sporen recorder bezig 15 jaar geleden.
Ook wel belangerijk om te weten hoe het vroeger ging.
Ik ben geen muziekant die begon in de kindertijd, ik begon er pas mee op 25 jarige leeftijd.
Ik stap er dus middenin in, tussen de midi sequenser en pc dus.

Laatst gewijzigd door DubOracle; 19-02-2008 om 16:00
Met citaat reageren
  #22 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 16:20
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Ook op homerecording kwam ik er met vragen toch behoorlijk moeilijk uit wat ik echt nodig had voor een goede pc.
Sorry, maar dat vind ik ronduit beledigend, ik en velen anderen op HR hebben je exact en meermaals gezegd wat je nodig had voor een goede DAW pc, tot frustatie toe. (lees oa hier)
En uiteindelijk ben je dan ook na veel onzin te verkopen, toch voor de zaken die werden aangeraden gegaan.
Citaat:
Dit ook omdat direct met ingewikkelde termen wordt gesproken waar je als leek soms niks aan hebt.
Wat had je verwacht? een poppenkast om het uit te leggen? Ik begrijp ook niet alles van de eerste keer als ik over nieuwe dingen lees, daarvoor dient het internet nu eenmaal, begrijp je een term of een concept niet? google het, zoek het op! iedereen doet hier erg zijn best alles verstaanbaar uit te leggen, het wegvegen als "te moeilijk" zie ik altijd als een teken van luiheid bij iemand die je probeert te helpen. Wil je iets leren, moet je daar moeite voor doen en dat gaat niet snel veranderen. Ik heb veel van deze stuff niet op opleidingen enz geleerd (hoewel ik er wel heb gevolgd), ik leerde dit puur uit interesse door veel te gaan opzoeken.

Citaat:
Maar goed dat vandaag te dag bijna alleen maar dual core of quad core te kopen is in de standaard winkel, want een aantal jaren geleden zou ik dus absoluut aan een MAC computer vast zitten voor de rekenkracht die nodig is om midi te draaien met plug-ins.
Mijn eerste PC met cubase was een Pentium 200mHz MMX, en die draaide alle midi dat ik maar wou, plus 8 kanalen audio (Cubase audio). Mijn eerste PC met VSTi's en plugins was een Pentium III 600mHz met 256mb ram, en die draaide ook alles wat ik moest draaien (Cubase VST).
Ik heb nu op mn quad core juist een concert synchronisatie project klaar met 64 tracks aan 48k, plugins op de meeste tracks en een hoop IR reverbs, mijn quad loopt op +-20% capaciteit dus snap ik echt niet wat jij uithaalt op die PC hoor.

Pzz
Met citaat reageren
  #23 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 16:45
Vintage Member

Reputatie: Contender wordt hier goed onthaald

HEREN HEREN!!!

Even snelle aanvulling: MIDI doet geen ENKELE v/d huidige computers langzaam lopen. No way. De doorvoersnelheden en bandbreedte van MIDI-signalen zijn nog steeds gelijk aan de standarden die in de vroege jaren 80 zijn vastgelegd.

IEDERE COMPUTER VAN 15 JAAR EN JONGER LACHT OM DEZE MIDI-GEGEVENS-STROMEN.

Het feit dat hier mensen MSN, Internet, virus-scanners, 20 USB-apparaten, spelletjes, Telebanking en god weet wat nog meer allemaal op hun computer hebben staan, DAT maakt die computers langzaam. Niet MIDI.

Daarbij hebben ze waarschijnlijk nog 1.428 (illegale) VST-plug-ins geïnstalleerd en nog nooit hun harde schijf opgeschoond, wat de harde schijf prestaties beïnvloedt. Oh en natuurlijk nog een prachtig achtergrond-plaatje wat ook weer de nodige geheugencapiciteit in beslag neemt. Zelfde geld voor screensavers.

Hou er ook rekening mee dat bepaalde plug-ins meer rekenkracht vergen dan andere plug-ins.
Met citaat reageren
  #24 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 16:47
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DubOracle Bekijk bericht
IRQ's ?
Ik weet niet wat je bedoelt, een geluidskaart heb ik niet moet ik erbij zeggen.
?!?! Duh?
Je computer zonder geluidskaart begint te stotteren bij 6 kanalen aan 32bit/96Khz? (waar komt dit geluid, of stotters in jouw geval dan uit vraag ik me af als je geen geluidskaart hebt?).
Toch geen onboard geluidskaart hoop ik?

IRQ's zijn interrupt requests (ik zal je de technische uitleg besparen, kan je altijd hier vinden mocht het je interesseren Interrupt - Wikipedia)
Het enige dat je moet weten is dat je moet vermijden dat deze gedeeld worden met andere IRQ's, want dan kan het conflicten geven. (dropouts, kraakjes... je weet wel) zulke dingen vind je in vrijwel elke "tune XP for audio" gids.
Met citaat reageren
  #25 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 16:52
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Contender Bekijk bericht
HEREN HEREN!!!

Even snelle aanvulling: MIDI doet geen ENKELE v/d huidige computers langzaam lopen. No way. De doorvoersnelheden en bandbreedte van MIDI-signalen zijn nog steeds gelijk aan de standarden die in de vroege jaren 80 zijn vastgelegd.
Ik denk dat duboracle het heeft over midi met een VST-instrument aan gekoppeld en dat vraagt natuurlijk wel wat rekenkracht van je PC.

(i know, het is verwarrend als mensen over midi praten en eigenlijk audio bedoelen :-) )
Met citaat reageren
  #26 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 17:08
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
het is verwarrend als mensen over midi praten en eigenlijk audio bedoelen
...of over audio en eigenlijk virtuele instrumenten

Ik denk dat Dub nog altijd zijn interne geluidskaart gebruik, ondanks tot vervelens toe uitgelegd te hebben dat een aparte geluidskaart met goeie asio drivers erbij een wereld van verschil maakt...maar echt posts lezen doet hij duidelijk niet, zeveren daarintegen...

pzz
Met citaat reageren
  #27 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 17:10
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Contender Bekijk bericht
YES! Cubase stond op 1 diskette (lopende op een Pentium 75 met 8mb intern geheugen!!!), synthesizer op de gameport aansluiten en muziekmaken.Dat waren nog eens tijden.

Geen eindeloos geklooi met een muis om in een onoverzichtelijke mixer 15x te zitten klooien om die mid-EQ knop een boost van 3 te geven ipv 3.3 (mijn frustraties komen weer bovendrijven, aangezien ik na maanden pauze afgelopen zondag een projectje probeerde af te mixen). Dan maar weer manueel intypen... Bah.¨
Leren met uw muis werken kan veel helpen ... ;-)

Citaat:
Discussie MAC vs. PC... Ik heb een PC, reuze tevreden mee. Maaaaaaar... Toch ben ik het niet eens met de stabiliteits-kwestie. L

Een vriend van me heeft een mac-notebook (weet de naam niet, maar hij is wit. Die notebook bedoel ik:-). Ik heb 4 dagen met hem aan een projekt gewerkt en die Mac is nooit, niet 1x, zelfs niet CLOSE geweest aan crashen. Mijn PC?!?? Op diezelfde 4 dagen minimaal 5x.

Wat hier veel mensen vergeten is dat een PC is opgebouwd uit componenten van verschillende fabrikanten, die maar allemaal metelkaar 'moeten' werken. Dat dit eerder tot problemen leidt dan bij een mac moge duidelijk zijn.

Als ik het geld ervoor kon en wou uitgeven, had ik toch echt een Mac. No matter wat iedereen hier zegt!!!
mijn oude pc is in 5 jaar tijd 1 maal gecrashed (buiten de laatste maand, maar dat lag aan een kapot moederbord.) Mijn 4 maanden oude nieuwe pc is nog nooit gecrashed ... Als je een goede pc hebt en hem goed onderhoud gebeuren er geen crahses. Als hij 5 maal crashed in 4 uur is het een teken dat hij niet in orde staat. En ik heb al veel maccrashes meegemaakt, voornamelijk met PT maar ook met cubase en samplitude, en zelfs gewoon bij het surfen met een draadloze modem... Vooral sinds de G5 is het erg verslechterd met mac.
Met citaat reageren
  #28 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 17:26
Groupie

Citaat:
Discussie MAC vs. PC... Ik heb een PC, reuze tevreden mee. Maaaaaaar... Toch ben ik het niet eens met de stabiliteits-kwestie. L

Een vriend van me heeft een mac-notebook (weet de naam niet, maar hij is wit. Die notebook bedoel ik:-). Ik heb 4 dagen met hem aan een projekt gewerkt en die Mac is nooit, niet 1x, zelfs niet CLOSE geweest aan crashen. Mijn PC?!?? Op diezelfde 4 dagen minimaal 5x.

Wat hier veel mensen vergeten is dat een PC is opgebouwd uit componenten van verschillende fabrikanten, die maar allemaal metelkaar 'moeten' werken. Dat dit eerder tot problemen leidt dan bij een mac moge duidelijk zijn.

Als ik het geld ervoor kon en wou uitgeven, had ik toch echt een Mac. No matter wat iedereen hier zegt!!!
Kan ik eigenlijk vlot geloven. Ik moet vaak laptops instaleren bij mensen thuis (ja inderdaad, mensen betalen me 50 p/u om een laptop in een stopcontact en een ethernet kabel erin te steken, maar 0.99€ voor een mp3...).
Wat je vaak ziet bij veel merken is dat ze erin slagen zoveel softwarecrap mee te instaleren samen met de computer, dat ik al situaties heb gehad waarbij een splinternieuwe recht-uit-de-doos laptop crashte bij het opstarten.
Daarom opteer ik liever om een clean install te doen bij zo'n laptops, heb ik ook op mn Vaio gedaan, en dat ding crashed werkelijk nooit. Ook niet vergeten dat macbooks simpelweg goeie laptops zijn, net zoals bv. vaio's, vergelijk ze dus ook correct.

Pzz
Met citaat reageren
  #29 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 18:28
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waxx Bekijk bericht
Leren met uw muis werken kan veel helpen ... ;-)
Nou, nou
Als een ontwikkelaar geen goede GUI kan maken vind ik het nogal recht door de bocht om de eindgebruiker de schuld te geven dat hij niet met een muis kan werken. Een goede GUI ontwikkelen is iets wat veel over het hoofd gezien wordt. Voor veel mensen moet het er in de 1ste plaats goed uitzien, ik heb liever dat het makkelijk werkt (en draaiknopjes van 16x16 pixels vallen niet onder makkelijk werken bij mij)
Met citaat reageren
  #30 (permalink)  
Oud 19-02-2008, 19:21
Vintage Member

Reputatie: waxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaaldwaxx wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door _-RidDim-_ Bekijk bericht
Kan ik eigenlijk vlot geloven. Ik moet vaak laptops instaleren bij mensen thuis (ja inderdaad, mensen betalen me 50 p/u om een laptop in een stopcontact en een ethernet kabel erin te steken, maar 0.99€ voor een mp3...).
Wat je vaak ziet bij veel merken is dat ze erin slagen zoveel softwarecrap mee te instaleren samen met de computer, dat ik al situaties heb gehad waarbij een splinternieuwe recht-uit-de-doos laptop crashte bij het opstarten.
Daarom opteer ik liever om een clean install te doen bij zo'n laptops, heb ik ook op mn Vaio gedaan, en dat ding crashed werkelijk nooit. Ook niet vergeten dat macbooks simpelweg goeie laptops zijn, net zoals bv. vaio's, vergelijk ze dus ook correct.

Pzz
cosign, ik doe dat ook, en sommige computers worden inderdaad vol crapsoftware verkocht. Wat er opstaat heeft meer met buissines van de verkoper te maken dan met bruikbaarheid. Ik herinstalleer altijd computers als ik ze installeer.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten