homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Community > Content Feedback

Mededelingen

Content Feedback Dit is een speciale kategorie waarin je kommentaar kan geven op op items van buiten het forum, zoals de foto's in de image directory, artikels en dergelijke. Threads worden hier automatisch gegenereerd als iemand een artikel of foto geplaatst heeft.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 07:35
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Audio versus midi

Er werd een nieuw item gepost in de homerecording.be content sectie:

Audio versus midi

Citaat:
En van de belangrijkste dingen die je moet weten alvorens te beginnen is het verschil tussen audio en midi. Vaak worden deze twee tezamen gebruikt voor het maken van muziek, maar ze zijn wel degelijk verschillend.
Om het originele en complete item te lezen ga je naar Audio versus midi

Commentaar kan je hieronder geven.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 21-09-2014, 12:43
Junior Member

Reputatie: tnob is op goeie weg
Standaard Re: Audio versus midi

Er bestaat een andere - en, naar mijn idee, heel wat eenvoudigere - manier om MIDI naar audio om te zetten. Eh hieronder neem ik stap voor stap door.

- Om MIDI-emulaties van muziekinstrumenten te spelen heb je allereerst een digitale piano nodig. Die dient om MIDI-boodschappen (in de vorm van enen en nullen) aan de PC door te geven, en heet daarom MIDI controller.

MIDI controllers verschijnen overigens in diverse vormen (o.a. als blaasintrument). En met de juiste bekabeling en software kunnen tegenwoordig ook verschillende snaarinstrumenten als MIDI controller dienen, in principe. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

-Om digitale piano en computer met elkaar te laten "praten" kun je niet zonder USB MIDI-interface. Vermits je digitale piano voorzien is van MIDI In (Ingang) en MIDI Out (Uitgang), zorgt een kabel (het interface dus) met knipperende bobbel in het midden en plat vierkant stekkertje (USB) aan het eind daarvoor. Dat laatste correspondeert met een van de (meestal 5) gelijkaardige sleufjes aan de achterkant van de desktop computer. En soms zitten er ook twee aan de voorkant. Op een laptop zijn er gewoonlijk 2 tot 4 aangebracht.

-Zowel desktop PC als laptop zijn doorgaans voorzien van microfoon- en lijnin/uitgangen voor audio (= geluid). Op desktop (achterkant ook) zijn die lichtblauw, groen, en rood/roze gemerkt. Lichtblauw en rood/roze zijn audio-ingangen. Groen is audio-uitgang.

Lichtblauw dient (onder andere) voor toevoer van externe audio naar de desktop computer. Groen dient voor uitvoer van door de computer zelf gegenereerd geluid (wat dus van die eerder genoemde externe bron afkomstig kan zijn), ten behoeve van een monitor (luidspreker, meestal), zodat je kunt horen wat je doet. Roze/rood is doorgaans microfooningang - en die heb je in dit geval niet nodig.

Op laptop is de microfoon/ingang meestal 1 van 2 gaatjes ter linker-of rechterzijde van het apparaat. Het gaatje links is voor koptelefoon; en rechts is voor microfoon of kabel (invoer dus).

- Mijn MIDI-muziekinstrumenten staan op een aparte laptop; maar Audacity bevindt zich op mijn desktop. Ik verbind dus vervolgens de hoofdtelefoon-uitgang van de laptop met de lichtblauwe audio-ingang van de desktop - en zorg vooral dat het afspeelvolume van de laptop niet te hoog ligt. Van de groene audio-uitgang van de desktop gaat er dan een draad naar monitor of stereo-installatie.

- Vrij verkrijgbaar, online, is Audacity, een digitale meersporenrecorder die grote gebruiksvriendelijkheid aan enorme versatiliteit paart. Audacity is zo ontworpen dat het in alle gangbare operationele systemen (Windows, Mac OS, Linux) zonder problemen of belemmeringen werkt. En meestal onmiddellijk na lading van het net.

Maar elke computer heeft zo zijn eigen eigenaardigheden - dus het kan voorkomen dat er eerst kleine veranderingen in Audacity-instellingen moeten worden aangebracht. Geen nood: volgens mij is er ook een Nederlandse handleiding voor Audacity waarin precies wordt beschreven wat te doen, in zo'n situatie.

Samenvattend:

- Er is dus sprake dus twee 'ketens', in deze opstelling:
de digitale bestaat uit digitale piano > USB MIDI interface > laptop;

- Voor audio wordt dat laptop (hoofdtelefoon) > desktop (achterkant - lichtblauw, in) > desktop (achterkant - groen, uit) > monitor/stereo-installatie.

- Afspeling van MIDI-instrumenten, gereproduceerd middels digitale piano, kan zo rechtstreeks in Audacity opgenomen worden.

- Desgewenst kan het signaal van de laptop (hoofdtelefoon) eerst naar een ander analoog/digitaal opname-apparaat geleid worden, voordat het naar de desktop gaat. Die opname wordt dan, via audio uit en (desktop) audio in, naar Audacity overgebracht - zonder kwaliteitsverlies. Dit is een extra stap erbij - maar beter misschien met het oog op controle van geluidskwaliteit.

tnob
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 21-09-2014, 13:07
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Hoe vind jij met twee computers werken eenvoudiger dan alles op n computer te doen?

Om nog maar te zwijgen over de vrij slechte audio-kwaliteit die je op deze manier krijgt...
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 21-09-2014, 16:52
Senior Member

Reputatie: Seth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstralingSeth heeft een prima uitstraling

Dit moet toch ronduit de slechtste uitleg zijn ivm midi/audio die ik hier ben tegengekomen. Normaal zou ik hier niet zo negatief op reageren, maar aangezien je zo hoog van de toren blaast dat "jouw setup zoveel eenvoudiger is", moet dit mij toch even van het hart.

Het zal wel werken, maar is hoegenaamd niet een ideale opstelling.
Je legt het ook uit aan de hand van jouw opstelling, en dat is er een die zeer weinig mensen hier zullen gebruiken.
Waarom installeer je niet gewoon audacity op de laptop?
En door die audioverbindingen tussen pc en desktop degradeer je het geluid naar een wel heel slechte kwaliteit.
Ik veronderstel dat je ook geen daw op je laptop hebt staan, dus je neemt ook geen midi op, enkel audio. Dus elke keer als je iets wil veranderen, moet je opnieuw alles inspelen...

Wel goed dat je even uitlegt hoe een usb-poort eruit ziet
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 24-09-2014, 14:16
Junior Member

Reputatie: tnob is op goeie weg

Dag Seth en Pixie,

Wat een negatieve reacties, zeg, op mijn inbreng. Dat had ik niet verwacht.

En ja: het klopt inderdaad dat ik MIDI gebruik om playback af te tappen. Wat is daar mis mee? Of “fout” aan?

De in mijn bijdrage beschreven constructie is resultaat van historische ontwikkeling. En mijn keuzes werden gemaakt op grond daarvan. Met het oog daarop denk ik dat enige kanttekeningen op hun plaats zijn.

- Mijn eerste pogingen om een audio-studio van de grond te krijgen waren met Windows (eerst XP, later Windows 7). Dat was, vele jaren lang, om compleet gek van te worden: voor elk probleem opgelost steevast onmiddellijk drie verse in de plaats. Op een gegeven moment werd de situatie werkelijk onhoudbaar, en stelde een vriend voor over te stappen naar Linux. En de rest is geschiedenis, zoals ze zeggen...

Uiteindelijk werd mijn home studio dan toch verwezenlijkt: operationeel sinds april 2014, ten langen leste. En grotendeels drijvend op Linux (Ubuntu 12.04 LTS). Er ontstond echter behoefte aan samples, van lieverlee, voor instrumenten die ik niet beheers (koper, hout, en violen). En dat blijkt in Linux dan weer behoorlijk ingewikkeld (daar leek het althans op, aanvankelijk).

Het enige wat ooit in Windows naar tevredenheid functioneerde, in de loop van tien jaar of langer, was notatiesoftware en video capture. Maar na verloop van tijd bleek muziekinstrumentsample geintegreerd in de eerstgenoemde Windows-applicatie potentie voor 'muziekinstrumentgenerator' te hebben, na enig geexperimenteer: simpelweg een lege score geopend (trompet bijvoorbeeld) - en de selectie kan gespeeld worden, op digitale piano, als ware het een "echt" instrument.

Om latency tegen te gaan (tijdverschil tussen indrukken van toets en weergave van de betreffende noot) werd ASIO4ALL eveneens geinstalleerd. Dat werkte prima, na wat gesleutel. ASIO4ALL ondersteunt echter slechts 1 enkele toepassing, naar ik al snel ontdekte. En dat is toch een nadeel.

- Ik gebruik Audacity veel (en graag). Dat staat o.a. op mijn desktop PC (zowel in Windows 7 als in Ubuntu 12.04). Maar Audacity en notatiesoftware-sample gaan niet samen, in Windows 7, om een of andere reden. Ook als een muziekinstrumentbibliotheek in gebruik is, wordt Audacity steevast geblokkeerd. Zelfde verhaal voor de Windows-laptop. Dus of ik nu hoog of laag spring, Audacity en notatiesoftware/samplebibliotheken gelijktijdig gaat dus gewoon niet. En ik vermoed dat dit met ASIO4ALL te maken heeft. Zo blijft er een wel heel vervelend los eind over. En dat moet dus ergens anders ingeprikt.

- Vandaar dat de Windows laptop nu voornamelijk sample playback levert. Live gereproduceerd middels digitale piano. En verbinding van laptop audio-uit van naar desktop audio-in werkt wel degelijk - via een voor/tussenversterker namelijk (een hoogbejaarde, analoge meersporenrecorder, in mijn geval). Dat zag ik tijdens het schrijven van mijn bijdrage inderdaad over het hoofd.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om de Windows-laptop audio-uitgang op mijn Zoom R16 (digitale meersporenrecorder/interface/controller) aan te sluiten. Die heeft al voorversterkers ingebouwd. Met behulp van piano + interface wordt daarop de gewenste virtuele instrument -playback (van de Windows-laptop afkomstig dus) ingespeeld. En de aldus verkregen tracks gaan nadien naar (Linux) Audacity voor verdere bewerking.

Ik ben bepaald niet 's werelds meest begaafde computergenie. En de absoluut perfecte PC dient nog uitgevonden te worden. Zolang die niet bestaat moet ik het dus doen met wat gangbare operationele systemen – zoals Linux en Windows bijvoorbeeld – te bieden hebben.

Beide bezitten sterke en zwakke eigenschappen. Maar zoals gezegd: op grond van voorgaande ervaringen heb ik van Windows bepaald geen hoge pet op. Helemaal zonder gaat echter niet. Linux daarentegen brengt extra's die in Windows ten enenmale ontbreken. Maar voor omzetting van VHS en DVD naar video file bijvoorbeeld is het echt hopeloos. En de meeste notatiesoftware daar vind ik ook niet echt geweldig. Daarvoor ga ik dus naar Windows.

Zo kies ik het beste uit twee werelden, kortom. Maar vooral wat voor mij gegarandeerd werkt. En dat komt vaak neer op van nood deugd maken. En verder kijken dan mijn neus lang is.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, weet je...

tnob

Laatst gewijzigd door tnob; 24-09-2014 om 14:31
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 24-09-2014, 17:40
Moderator

Reputatie: Pixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomstPixie heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tnob Bekijk bericht
Dag Seth en Pixie,

Wat een negatieve reacties, zeg, op mijn inbreng. Dat had ik niet verwacht.
Hoezo negatieve reacties?
Opmerkingen/kanttekeningen noem ik dat eerder. 't is tenslotte een discussieforum.

Citaat:
En ja: het klopt inderdaad dat ik MIDI gebruik om playback af te tappen. Wat is daar mis mee? Of fout aan?
Wat daar mis mee is, heb ik al proberen duidelijk te maken.
Dat het fout is heb ik nooit beweerd.

Citaat:
Om latency tegen te gaan (tijdverschil tussen indrukken van toets en weergave van de betreffende noot) werd ASIO4ALL eveneens geinstalleerd. Dat werkte prima, na wat gesleutel. ASIO4ALL ondersteunt echter slechts 1 enkele toepassing, naar ik al snel ontdekte. En dat is toch een nadeel.
En enkele toepassing tegelijkertijd zal je bedoelen...

Citaat:
- Ik gebruik Audacity veel (en graag). Dat staat o.a. op mijn desktop PC (zowel in Windows 7 als in Ubuntu 12.04). Maar Audacity en notatiesoftware-sample gaan niet samen, in Windows 7, om een of andere reden.
Ook niet op enig andere OS. Audacity is een audio editor die geen midi of virtuele instrumenten ondersteuning biedt.
Gebruik bijvoorbeeld Reaper (of enig ander degelijk DAW), en je hebt daar hoegenaamd geen last van.

Citaat:
Ook als een muziekinstrumentbibliotheek in gebruik is, wordt Audacity steevast geblokkeerd. Zelfde verhaal voor de Windows-laptop. Dus of ik nu hoog of laag spring, Audacity en notatiesoftware/samplebibliotheken gelijktijdig gaat dus gewoon niet. En ik vermoed dat dit met ASIO4ALL te maken heeft. Zo blijft er een wel heel vervelend los eind over. En dat moet dus ergens anders ingeprikt.
Zie hierboven.

Citaat:
En verbinding van laptop audio-uit van naar desktop audio-in werkt wel degelijk - via een voor/tussenversterker namelijk (een hoogbejaarde, analoge meersporenrecorder, in mijn geval).
Er is hier ook nergens beweerd dat dat niet zou werken, enkel dat dat niet erg fatsoenlijk zal gaan klinken...

Citaat:
Linux daarentegen brengt extra's die in Windows ten enenmale ontbreken.
Zoals?

Citaat:
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, weet je...
Goh ja, zeker. Zoals via Zimbabwe bijvoorbeeld ...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten