homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #81 (permalink)  
Oud 08-04-2017, 00:44
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Opzoek naar een pro preamp

Als je uw systeem op zijn staart wil trappen dan moet je hier eens kijken:

Cplayer: asio spelercMP≤ | CPlay / Download

muziek: http://www.2l.no/hires/
Met citaat reageren
  #82 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 18:52
Active Member

Reputatie: Peters86 is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Radix Bekijk bericht
Ik kan geen rechtstreekse vergelijking maken tussen oude en nieuwe Neumann's. Ik geniet van de kwaliteiten van de KM184, en maak gebruik van de voordelen van de daarin verwezenlijkte moderne techniek. Dat heb ik in duurdere Sennheisers nooit gehoord. Dat Neumann eigendom is van Sennheiser wil niet zeggen dat de producten op elkaar lijken.
Dat je er van geniet, lijkt mij het belangrijkste. De rest is bijzaak.

Naar mijn mening is Neumann geworden wat Lexus voor Toyota is. Uitstekende microfoons, maar ik vind het verschil tussen nieuwe en oude exemplaren een verschil van dag en nacht. Misschien komt het ook gewoon omdat die oude Neumanns letterlijk verouderd zijn en ik van die sound hou. Let's agree to disagree
Met citaat reageren
  #83 (permalink)  
Oud 10-04-2017, 18:56
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peters86 Bekijk bericht

Naar mijn mening is Neumann geworden wat Lexus voor Toyota is. Uitstekende microfoons, maar ik vind het verschil tussen nieuwe en oude exemplaren een verschil van dag en nacht. Misschien komt het ook gewoon omdat die oude Neumanns letterlijk verouderd zijn en ik van die sound hou. Let's agree to disagree
Den eerder dat niemand hier op het forum nog weet hoe een nieuwe neumann in de jaren 70-80 klonk.
Met citaat reageren
  #84 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 13:01
Vintage Member

Reputatie: Radix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatieRadix heeft een uitstekende reputatie

Citaat:

Er is veel verandert van bijvoorbeeld de KM84 naar de KM184. Het verschil in karakteristiek is bij Neumann beschikbaar.
Dit is wat ik kan verzinnen als verschillen.
- Het kapsel is hetzelfde,
- De openingen aan de achterzijde zijn iets verkleind, wat weinig invloed heeft,
- De versterker is veranderd, met als gevolg:
--- (opzettelijk) 2 dB lift in de hoge tonen
- De transformator is verdwenen, met als gevolg:
--- verder doorlopen in het laag,
--- mogelijk verder doorlopen in het hoog,
--- vermindering van fasedraaiÔng, signaalverlies, e.d.
--- signaal is niet symetrisch meer, nog wel gebalanceerd,
- De 48 V fantoom wordt opnieuw gegenereerd in de microfoon, met als gevolg:
--- iets meer spanning op het kapsel
--- mogelijk wat h.f. restanten van de generator
--- mogelijk wat hysterese bij heel zwakke signalen in heel lage tonen (wat meer rust)

Omdat het kapsel hetzelfde is, lijkt het mij logisch dat de essentie van de klank - namelijk het vermogen om heel neutraal de kleinste details weer te geven - behouden is gebleven.
Wel stelt de nieuwe techniek hogere eisen aan de kwaliteit van de voorversterker (niet symetrisch signaal, lagere frequenties) en de AD-convertor (ultrasone frequenties, en restanten storing daarin).
Voor mij heeft de KM184 een voordeel omdat ik bij metingen ook de subsone geluiden gebruiken kan.

P.S. Werken met de KM184 als meetmicrofoon vergt veel extra denkwerk over nabijheidsefecten, reflecties, e.d. Echter de signalen zijn zoveel bruikbaarder, stabieler en betrouwbaarder, dat ik de goedkope meetmicrofoon in de kast laat liggen.
Een extra voordeel is, dat ik meet met de microfoon die ook ook gebruik voor muziekopnames.
Met citaat reageren
  #85 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 14:03
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frederic Bekijk bericht
Den eerder dat niemand hier op het forum nog weet hoe een nieuwe neumann in de jaren 70-80 klonk.
Meer zelfs, weet iemand die ze in die tijd gebruikte echt nog hoe die klonken? Of is het eerder nostalgie of de context t.o.v. andere mic's die men onthouden heeft.

Nu ja, ik vind het allemaal een non-discussie. Als't goed klinkt, maakt het label of de leeftijd toch niks uit?
Met citaat reageren
  #86 (permalink)  
Oud 11-04-2017, 17:03
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Misschien komt het ook gewoon omdat die oude Neumanns letterlijk verouderd zijn en ik van die sound hou. Let's agree to disagree
Dat denk ik ook. Neumann, B&K e.d. "verouderen" goed. Lesser mics don't. Maar ik heb al wat "vintage" MXL's gehoord die ook goed schijnen te verouderen. Ook al zijn ze geen veertig jaar oud...
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten