homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Microfoons en preamps

Mededelingen

Microfoons en preamps Microfoons zijn uiteraard onmisbaar als je geluid wil opnemen. En het belang van preamps wordt nog te vaak onderschat. Alles daarover in dit subforum.

Reageren

Discussietools Weergave
  #11 (permalink)  
Oud 20-03-2017, 21:05
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerdbert stoltenborg wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Opzoek naar een pro preamp

Met citaat reageren
  #12 (permalink)  
Oud 20-03-2017, 21:09
Active Member

Reputatie: ruff-sense is op goeie weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert stoltenborg Bekijk bericht
Snap deze reactie niet?
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 20-03-2017, 21:19
Senior Member

Reputatie: herriemaker wordt hier goed onthaaldherriemaker wordt hier goed onthaald

De microfoons die je als laatste noemt zijn wel van een totaal andere orde dan een SM-7.
Als je een hekel aan die vervorming hebt, en je gebruikt een Duet, dan heb je een hekel aan de sound van die microfoon, of je doet nu zelf iets met je processing waardoor die vervorming ontstaat (want een Duet is zo clean als maar zijn kan).
De sound van de SM-7 is wel vrij dik, je zou het vervorming kunnen noemen, zeker in vergelijking met een U87. De AT4050 ken ik niet, die zal wel iets cleaner klinken?
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 20-03-2017, 21:21
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door herriemaker Bekijk bericht
De microfoons die je als laatste noemt zijn wel van een totaal andere orde dan een SM-7.
Als je een hekel aan die vervorming hebt, en je gebruikt een Duet, dan heb je een hekel aan de sound van die microfoon, of je doet nu zelf iets met je processing waardoor die vervorming ontstaat (want een Duet is zo clean als maar zijn kan).
De sound van de SM-7 is wel vrij dik, je zou het vervorming kunnen noemen, zeker in vergelijking met een U87. De AT4050 ken ik niet, die zal wel iets cleaner klinken?
Maar daarom gaf ik ook aan, dat ik de mic ga vervangen.
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 10:30
Moderator

Reputatie: Rikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerdRikke wordt alom gerespecteerd

Voor rap lijkt een SM7 in een Duet me een combinatie die je bijna niet kunt 'haten'. Van vervorming kan geen sprake zijn, of je doet echt iets verkeerd.

Uit jouw logica en manier van vragen blijkt dat je de klok hebt horen luiden maar nog helemaal geen idee hebt waar de klepel hangt. Als je dan quasiprofi met termen en apparatuur smijt kunnen sommige wat verzuurde audionerds daar slecht tegen. Iets met afgunst, pikorde, snobisme, I don't know. Vandaar dat je dan zo'n krijgt.

Wat je misschien wél op weg helpt is dat je eens langs gaat bij een goede professionele studio. (En dan bedoel ik niet bij producer X op de hoek met een reflexiescherm en tien dure preamps zonder kennis van gainstaging). Ga daar eens een dagje opnemen. Kijk de boel af. Luister. Vraag. Denk. En kom dan tot de conclusie dat je je SM7 in je Duet met steken en de boel alleen nog onder de knie moet krijgen. Als Michael Jackson het kon op die microfoon, dan moet het jou toch zeker ook lukken!

Good luck!

Rikke

Laatst gewijzigd door Rikke; 21-03-2017 om 10:32
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 12:28
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Ik kan alleen maar bevestigen dat een SM7B op een APogee preamp heel goed werkt. Detail, clean en veruit een geniale preamp voor zijn prijs in een Duet.

Wat jij beschrijft als gebreken zijn zoals Rikke aanhaalt vooral foute manipulaties. Ik vrees dat je na een hele dure mic en preamp aankoop tegen hetzelfde gaat blijven aanlopen. Is je motivatie eerder dat je een andere klank wil, dan is spelen met mic's en preamps heel plezant, maar duur en smaak afhankelijk.
Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 12:31
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikke Bekijk bericht
Voor rap lijkt een SM7 in een Duet me een combinatie die je bijna niet kunt 'haten'. Van vervorming kan geen sprake zijn, of je doet echt iets verkeerd.

Uit jouw logica en manier van vragen blijkt dat je de klok hebt horen luiden maar nog helemaal geen idee hebt waar de klepel hangt. Als je dan quasiprofi met termen en apparatuur smijt kunnen sommige wat verzuurde audionerds daar slecht tegen. Iets met afgunst, pikorde, snobisme, I don't know. Vandaar dat je dan zo'n krijgt.

Wat je misschien wél op weg helpt is dat je eens langs gaat bij een goede professionele studio. (En dan bedoel ik niet bij producer X op de hoek met een reflexiescherm en tien dure preamps zonder kennis van gainstaging). Ga daar eens een dagje opnemen. Kijk de boel af. Luister. Vraag. Denk. En kom dan tot de conclusie dat je je SM7 in je Duet met steken en de boel alleen nog onder de knie moet krijgen. Als Michael Jackson het kon op die microfoon, dan moet het jou toch zeker ook lukken!

Good luck!

Rikke
Ik vind dat je een vreemde mening hebt. Aangezien we elkaar niet kennen. Maar goed. Het gaat erbij mij om dat ik opzoek ben naar de Amerikaanse Urban sound. Die heb ik tot opheden in Nederland nog niet gehoord.

Dus ik wil mijn studio wijzigen om zo dicht mogelijk bij die sound te komen en omduidelijk te zijn, dat red je niet met een SM7. Dan mag wel Micheal Jackson het hebben gedaan met die microfoon maar ook hij had een andere preamp erachter.

Laatst gewijzigd door ruff-sense; 21-03-2017 om 12:33
Met citaat reageren
  #18 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 12:45
Active Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Ik kan alleen maar bevestigen dat een SM7B op een APogee preamp heel goed werkt. Detail, clean en veruit een geniale preamp voor zijn prijs in een Duet.

Wat jij beschrijft als gebreken zijn zoals Rikke aanhaalt vooral foute manipulaties. Ik vrees dat je na een hele dure mic en preamp aankoop tegen hetzelfde gaat blijven aanlopen. Is je motivatie eerder dat je een andere klank wil, dan is spelen met mic's en preamps heel plezant, maar duur en smaak afhankelijk.
Oke dat klinkt logisch. Ga toch die Neve 1073LB uitproberen.
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 13:00
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ruff-sense Bekijk bericht
Het gaat erbij mij om dat ik opzoek ben naar de Amerikaanse Urban sound. Die heb ik tot opheden in Nederland nog niet gehoord.

Dus ik wil mijn studio wijzigen om zo dicht mogelijk bij die sound te komen en omduidelijk te zijn, dat red je niet met een SM7. Dan mag wel Micheal Jackson het hebben gedaan met die microfoon maar ook hij had een andere preamp erachter.
Je zou verbaasd zijn hoeveel grote nummers met "bescheiden" mics opgenomen zijn.

Wat je vergeet, is de Amerikaanse "soul". En dat begint bij de muzikanten, gaat verder via gewoontes (manier van spelen, stemmen...) tot de ruimte waarin ze spelen.

Ik weet niks van rap, maar hele grote blues nummers zijn vaak opgenomen op café of zelfs op straat.

Ik vermoed dat jouw ruimte eerder leeg is. En daar moet je eerst naar kijken, want een vintage of boutique mic preamp verandert daar niks aan. Reflectie blijven reflecties en zijn in post niet weg te werken. Ze zijn al deel van de "soul" geworden.

Eens je ruimte goed klinkt, kan je beginnen uitkijken naar vintage gear. En dan eerder één goede mic, dan enkele peperdure preamps.

Boutique preamps zijn goed als je al een reeks mics hebt en als je veel ervaring met opnemen hebt. Tot je daar aankomt, is een andere mic preamp geen vooruitgang, alleen verwarring.

Overigens ben ik zelf wel te vinden voor de cleane, diepe rap sound die in Nederland op dit moment geproduced wordt. In mijn ogen heeft de Amerikaanse brei zo'n beetje z'n tijd gehad...

Maar zoals ik al zei, rap is niet echt mijn ding.

Laatst gewijzigd door cyrano; 21-03-2017 om 13:03
Met citaat reageren
  #20 (permalink)  
Oud 21-03-2017, 13:08
Active Member

Smile Re: Opzoek naar een pro preamp

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cyrano Bekijk bericht
Je zou verbaasd zijn hoeveel grote nummers met "bescheiden" mics opgenomen zijn.

Wat je vergeet, is de Amerikaanse "soul". En dat begint bij de muzikanten, gaat verder via gewoontes (manier van spelen, stemmen...) tot de ruimte waarin ze spelen.

Ik weet niks van rap, maar hele grote blues nummers zijn vaak opgenomen op café of zelfs op straat.

Ik vermoed dat jouw ruimte eerder leeg is. En daar moet je eerst naar kijken, want een vintage of boutique mic preamp verandert daar niks aan. Reflectie blijven reflecties en zijn in post niet weg te werken. Ze zijn al deel van de "soul" geworden.

Eens je ruimte goed klinkt, kan je beginnen uitkijken naar vintage gear. En dan eerder één goede mic, dan enkele peperdure preamps.

Boutique preamps zijn goed als je al een reeks mics hebt en als je veel ervaring met opnemen hebt. Tot je daar aankomt, is een andere mic preamp geen vooruitgang, alleen verwarring.

Overigens ben ik zelf wel te vinden voor de cleane, diepe rap sound die in Nederland op dit moment geproduced wordt. In mijn ogen heeft de Amerikaanse brei zo'n beetje z'n tijd gehad...

Maar zoals ik al zei, rap is niet echt mijn ding.
Bedankt
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten