homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Mixen en masteren

Mixen en masteren Na opnemen is mixen ťťn van de belangrijkste topics, en een kunst op zich. En masteren wordt door velen onderschat, maar kan op elke productie een enorme impact hebben. Dit subforum behandelt alle aspecten van mixen en masteren.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 01:20
Spiritje's schermafbeelding
Member

Reputatie: Spiritje is op goeie weg
Standaard Mastering is vreemd

Mastering is niet gemakkelijk zonder de kennis en ervaring. Zonder kennis sta je maar te gissen.
Ik begreep niet waarom de opgenomen muziek met stem dof bleef klinken bij het afspelen op een 16bit medium.
Het klonk ahetemaal helder door de niet goedkope studiomonitors van Focal bij gebruik van een externe soundcard van 24 bit met 96.000Hkz range. Na conversie tot mp3 van 320kbps met 44100Hz, normale kwaliteit dus, klonk het dof.
Bij het uittesten van de klank of frequentiespectrum op de monitors door het afspelen van een paar cd's begreep ik waarom. Ik hoorde veel helderheid en scherpte maar via de hifi klonk het normaal. Ik was vergeten dat de soundcard en de monitors op 96.000hkz werken... Het is dus normaal dat wanneer je de helderheid afstelt op "normaal" beluisteren op de monitors dan ook dof gaat klinken op 16 bit luidsprekers.
Maar toch vreemd dat ik genoeg bepaalde frequenties moest bijgeven om een helderheid te bekomen op 16 bit luidsprekers.

Moeten jullie ook na het opnemen frequenties verhogen/bijgeven om de helderheid te bekomen ?

Hieronder zie je hoeveel frequenties ik heb moeten bijgeven:

Dit is de multibandcompressor :

Laatst gewijzigd door Spiritje; 08-03-2017 om 01:40 Reden: afbeeldingen toevoegen
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 06:39
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Mastering is vreemd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritje Bekijk bericht
Mastering is niet gemakkelijk zonder de kennis en ervaring. Zonder kennis sta je maar te gissen.
Ik begreep niet waarom de opgenomen muziek met stem dof bleef klinken bij het afspelen op een 16bit medium.
Het klonk ahetemaal helder door de niet goedkope studiomonitors van Focal bij gebruik van een externe soundcard van 24 bit met 96.000Hkz range. Na conversie tot mp3 van 320kbps met 44100Hz, normale kwaliteit dus, klonk het dof.
Bij het uittesten van de klank of frequentiespectrum op de monitors door het afspelen van een paar cd's begreep ik waarom. Ik hoorde veel helderheid en scherpte maar via de hifi klonk het normaal. Ik was vergeten dat de soundcard en de monitors op 96.000hkz werken... Het is dus normaal dat wanneer je de helderheid afstelt op "normaal" beluisteren op de monitors dan ook dof gaat klinken op 16 bit luidsprekers.
Maar toch vreemd dat ik genoeg bepaalde frequenties moest bijgeven om een helderheid te bekomen op 16 bit luidsprekers.
Hier stapelen de (hooguit) halve waarheden en de begripsverwarring zich wel heel hoog op. Ten eerste is het allesbehalve normaal dat je helderheid zou verliezen als je van 24/96- naar 16/44-verpakking gaat. Mensen met veel betere oren dan ikzelf suggereren dat er in zo'n scenario enkel wat zeer subtiele ruimtelijke informatie verloren gaat, maar dat ze dat enkel kunnen horen als ze de beide varianten rechtstreeks met mekaar kunnen vergelijken – en dan nog: een correct uitgevoerde a/b/x-test vormt op dat vlak een even leerrijke als confronterende ervaring.

Ik spring misschien iets te snel naar conclusies, maar als je werk te dof klinkt op een hifi-installatie en commerciele CD's klinken dan weer te scherp/bright op je monitors – nota bene in de mate dat je 4 dB moet compenseren in het frequentiegebied waar onze oren het gevoeligst zijn – dan zou ik alleszins eerst naar de combinatie van afluistering en akoestiek kijken als je een verdachte zoekt. En ja, Focal heeft nu eenmaal de reputatie een en ander wel eens iets "enthousiaster" voor te stellen dan het hoort, met als rechtstreeks gevolg dat de beslissingen die je op basis daarvan neemt ertoe leiden dat je werk op andere systemen in verhouding vaag en futloos overkomt. Tel daarbij het feit dat de ruimte waarin je werkt dat karakter misschien nog wat meer in de verf zet (de respons van je kamer uitmeten zorgt op dat vlak voor objectief fundament) en je begrijpt wellicht dat je de bits en de kilohertzen teveel eer zou bewijzen door hun een hoofdrol in je plot toe te dichten.

Groetjes,
Gert

PS: substantiele dip in de respons rond 4k… je zou bijna gaan vermoeden dat je een drummer bent?!

Laatst gewijzigd door gertvanhoof; 08-03-2017 om 07:15
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 15:57
Member

@Gertvanhoof Ze hebben me weeral in de luren gelegd dus. Men verkoopt iets duur en het klinkt goed en men (ik dus) vertrouwt erop dat men eerlijk over dit soort apparatuur is. Ik wist natuurlijk niets van Focals reputatie.

Betreft de akoestiek zal dit wel niet goed zijn. Ik heb een andere ruimte in gebruik genomen dat klein is. Als je de twee focal monitors (die langwerpig in breedte zijn, niet in hoogte) naast elkaar zet samen met twee pc schermen heb je de breedte van de kamer. Dus ik zit niet ver van de monitors met mijn oren. Veel terugkaatsende klanken die aan de oorzaak zouden liggen acht ik niet mogelijk, ik krijg het geluid rechtstreeks in de oren omdat er te weinig afstand is tussen mij en de monitors. Ook staat de volume dus ook nooit hoog.
Als ik een cd opzet en afspeel via die soundcard en monitors klinken ze niet overdreven scherp ofzo maar het verschil is heel goed hoorbaar, te goed zou ik zeggen. Als ik nu naar die cd's luister op 16 bit luidsprekers, hoor ik nu ook goed hoedat klanken ingeperkt worden alsook het beperkt bereik in de hoge frequenties. Is ook wel interessant eigenlijk, was me nog niet echt opgevallen als nu.
Ik heb nu ook gewone huiskamer luidsprekers geplaatst in de kamer om het verschil te horen en bereik nu wel de helderheid zonder dat het scherp klinkt. Die verhoging van decibels in een bepaalde frequentie range liggen juist vůůr de scherpe klanken.

Ik spreek je niet tegen betreft de akoestieke invloeden maar die hebben hier weinig kans door de echt kleine afstand tussen mijn oren en de monitors. Dat is toch wat ik denk.

Ik moet maar steeds denken dat er misschien toch nog een andere reden bestaat en die zal ik snel weten. Ik ga eerst nog iets uittesten. De monitors zijn eigenlijk aangesloten op de behringer mixer en nu zal ik ze rechtstreeks op de geluidskaart aansluiten. Dat zal mij meer vertellen.
  #4 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 16:53
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Die 'reputatie' van Focal maakt op zich bitter weinig uit. Als je je afluistering door en door kent weet je op de duur ook wel wat de zwakke punten zijn en waar je rekening mee moet houden. En die zwakke punten, dat kunnen zowel je monitors zelf zijn, maar ook de plaatsing, de ruimte, de DA-conversie,...

Als je je song mťt die 4K boost beluistert op je Focals, merk je dan ook veel verschil tov. de normale versie?
  #5 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 17:01
Member

Ik heb de test gedaan. Meerdere punten :
- Behringer gaf het geluid scherper door
- normaal moet de soundcard 96000hkz weergeven maar volgens de software op de pc, programma om de instellingen te veranderen voor de soundcard, geeft deze maar 44.100hz weer.
- als ik nu een cd speel klinkt het goed. Niet scherp.
- de micro was rechtstreeks op de soundcard aangesloten maar is toch dof, dankzkj de verhoogde frequenties in de CurveEQ (zie foto) is dit nu helder.
- vraag is of de Behringer mengpaneel het geluid doffer doorgaf aan de pc maar scherper via de monitorsuitgangen. Vraag is of de Behringer wel een probleempje heeft...

Je zal nu wel afvragen waarom ik om te beginnen de monitors op de mengpaneel had aangesloten. Antwoord is simpel, omdat bij het inspelen het stereogeluid van muziekinstrumenten mono klinken. Dat ligt aan de Tascam soundcard. Het beschouwt elke kanaal als mono. Enkel wanneer het geluid is opgenomen hoor je het in stereo. Dat werkt de inspiratie en creativiteit tegen zeg maar. Dus had ik onmiddellijk stereo via de mengpaneel. De Roland Integra en andere apparaten blijven op de mengpaneel aangesloten, ik heb geen keuze dus.
Vandaar dat ik nu gewone luidsprekers heb aangesloten op de mengpaneel (via een versterker natuurlijk) om alles in stereo te kunnen horen bij het inspelen.

Laatst gewijzigd door Spiritje; 08-03-2017 om 17:29 Reden: correctie uitgevoerd
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 17:03
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Die 'reputatie' van Focal maakt op zich bitter weinig uit. Als je je afluistering door en door kent weet je op de duur ook wel wat de zwakke punten zijn en waar je rekening mee moet houden. En die zwakke punten, dat kunnen zowel je monitors zelf zijn, maar ook de plaatsing, de ruimte, de DA-conversie,...

Als je je song mťt die 4K boost beluistert op je Focals, merk je dan ook veel verschil tov. de normale versie?
ja er is een groot verschil. Van dof naar helder.
  #7 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 20:14
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

Als ik je verhaal lees dan denk ik dat de akoestiek van je ruimte je parten speelt en niet zo zeer de cijfertjes van je software. Je redenering rond je akoestiek klopt helemaal niet. Je hebt altijd reflecties ongeacht je volume. En dan nog heb jij waarschijnlijk meer last van staande golven in je ruimte die bepaalde frequenties er simpelweg uithalen of sterk overdrijven, waardoor je mix in balans lijkt maar het dus niet is.
  #8 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 21:51
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexxx Bekijk bericht
Als ik je verhaal lees dan denk ik dat de akoestiek van je ruimte je parten speelt...
+1

Hoe kleiner de ruimte, hoe groter de problemen.

En wat betreft de Behringer die anders klinkt: controleer eens de ingangs- en uitgangsimpedanties. Als die niet kloppen, krijg je "dun" geluid in de meeste gevallen.
  #9 (permalink)  
Oud 09-03-2017, 12:12
bsp's schermafbeelding
bsp bsp is offline
Active Member

Reputatie: bsp is op goeie weg

16bit speakers?
Daarom werk ik graag ook met analoog. Dat is full range.

En dan switch ik aan het eind van het editten en masteren ook nog tussen speakers en headphones.
Dan nog een testdrive op de huiskamer apparatuur (ook met behoorlijk goede speakers). Bij twijfel ook nog even op de hoogwaardige apparatuur bij de audiofiel genaamd buurman.
En datzelfde verhaal ook nog een keer na de export naar 16/44.1.
En pas als dat alles goed klinkt is het voor mij klaar.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 09-03-2017, 13:59
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bsp Bekijk bericht
16bit speakers?
Daarom werk ik graag ook met analoog. Dat is full range.

En dan switch ik aan het eind van het editten en masteren ook nog tussen speakers en headphones.
Dan nog een testdrive op de huiskamer apparatuur (ook met behoorlijk goede speakers). Bij twijfel ook nog even op de hoogwaardige apparatuur bij de audiofiel genaamd buurman.
En datzelfde verhaal ook nog een keer na de export naar 16/44.1.
En pas als dat alles goed klinkt is het voor mij klaar.
Wanneer ik luister met de headpvones klinkt dit net als op de monitors. Ik switch ook af om te checken.

Betreft de ruimte, ik heb er (hoe noemt dat nu ook weer?) anti-akoestieke soort mousse aan de muur hangen in heel de ruimte en dikke speciale geluidsisolerend mousse (of wat het ook mag noemen) achter de luidsprekers. De monitors staan op (heb het gemeten) 80cm van mijn hoofd. Om dan nog verstoring te krijgen, vind ik dat wel moeilijk te geloven.
Om de impedantie te meten, hoe doe je dat ?

Labels
bitrate, dof, helder, mastering

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten