homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnametechnieken

Mededelingen

Opnametechnieken Allerlei discussies over opnametechnieken: microfoonpositionering, gebruik maken van akoestiek, technische aspecten zoals compressie tijdens het opnemen etc.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 25-09-2007, 18:20
Junior Member

Reputatie: branko is op goeie weg
Standaard Welke Vst voor dit effect?

Hallo,

Ik vroeg me af welke vst ik het best kan gebruiken om het effect in deze sample te bekomen(in Cubase)? Ik bedoel dan vooral het metaalachtige effect vanaf 9 seconden. --> sample 1 66 15 - Putfile

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 25-09-2007, 20:38
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie
Standaard Re: Welke Vst voor dit effect?

Noice channel met een FXSend naar een insert (1 keer repeat) echo, insert pitch shifter.
En op deze FX send, als het kan weer terug looppen op dezelfde FX send 1.

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar dat moet hem zijn.
Met een mengpaneel wil het in ieder geval.
Een send met 1 keer repeat echo, met daar achteraan een pitcher, die weer terug laten lopen op een ander channel en weer terug uitstuuren met dezelfde send.

Ik vroeg mij zelf dit al af hoe ik dit doen moest met cubase.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 25-09-2007, 20:51
Groupie

Reputatie: _-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd_-RidDim-_ wordt alom gerespecteerd

Citaat:
Noice channel met een FXSend naar een insert (1 keer repeat) echo, insert pitch shifter.
En op deze FX send, als het kan weer terug looppen op dezelfde FX send 1.
Nope, want het versnelt in de tijd, en dat kan een pitchshifter niet.

Het metaalachtige dat jij bedoelt zijn eigenlijk die verschillende blipjes van in het begin die zo snel beginnen aan en uit te gaan dat ze een hoorbare frequentie beginnen te vormen. Ik ken hiervoor geen vst effecten, dit ga je met een synth moeten doen. grannulaire synthese, of een modulaire synth met een héél snelle LFO (toch tot +-150Hz minstens).

Pzz
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 07:07
Vintage Member

Reputatie: Question is op goeie weg

ik hoor 3dingen waarvan 1 zonder speciale FX.

het eerste dat opvalt lijkt op een freq generator, PT heeft zo een plug. Je kan dit ook gewoon pitchen/afspelen met een sampler als je de juiste samples hebt. Op het einde hoor ik een filtersweep.

Het andere geluid dat steeds versneld herken ik ook als een pitch uit een sampler(idd een pitchshifter kan dat niet maar een sampler wel). Als je een sampler pitcht gaat hij gewoon alles sneller afspelen. Je hoort ,naarmate de sampler het geluid sneller afspeelt, dat zijn sample te kort word om de tijd tussen elke aanslag op te vullen. Dit word een bijkomend effect dat leuk overkomt. Ik denk dat het dat is wat jij zo leuk vind misschien?

Ik deed zoiets eens met een lange portamento op men supernova(synth) zodat je de noten mooi in elkaar hoort overglijden steeds hoger. Dit is gewoon een tip niet wat ik hoor op het fragment.

Q

je kan hiervoor ook een softsampler gebruiken in cubase

Laatst gewijzigd door Question; 26-09-2007 om 07:41
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 07:42
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door branko Bekijk bericht
Hallo,

Ik vroeg me af welke vst ik het best kan gebruiken om het effect in deze sample te bekomen(in Cubase)? Ik bedoel dan vooral het metaalachtige effect vanaf 9 seconden. --> sample 1 66 15 - Putfile

Alvast bedankt!
Hetgéén jij hoort rond 9 seconden (dat metaalachtig geluid) is niets meer dan een delay met veel feedback en een enorm korte delay tijd.
(Je hoort de delaytijd rond +-5 seconden duidelijk verminderen)

(probeer eens met intellingen feedback 98% delaytijd 20ms ofzo)
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 07:51
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mother Misty Bekijk bericht
Hetgéén jij hoort rond 9 seconden (dat metaalachtig geluid) is niets meer dan een delay met veel feedback en een enorm korte delay tijd.
is ook een manier om het effect te bekomen. Hangt er van af met welke sample/geluid je vertrekt. Mother Misty gaat er van uit dat het geluid op het einde het oorspronkelijkr geluid is.
Hij kan gelijk hebben, zoiets haal ik uit men ER1. Toch hoor ik het ook met men sampler gebeuren.

Mother Misty zal wel gelijk hebben omdat er klicks inzitten, dit zou je met een sampler niet hebben.

Q

Laatst gewijzigd door Question; 26-09-2007 om 07:54
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 08:03
Vintage Member

Reputatie: Mother Misty wordt hier goed onthaald

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Question Bekijk bericht
is ook een manier om het effect te bekomen. Hangt er van af met welke sample/geluid je vertrekt. Mother Misty gaat er van uit dat het geluid op het einde het oorspronkelijkr geluid is.
Hij kan gelijk hebben, zoiets haal ik uit men ER1. Toch hoor ik het ook met men sampler gebeuren.
inderdaad, ik heb ook een ER-1, het deed er me direct aan denken.
(dit effect kan je met alles namaken hoor, je hebt alleen een goede delay nodig)
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 08:10
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mother Misty Bekijk bericht
inderdaad, ik heb ook een ER-1, het deed er me direct aan denken.
(dit effect kan je met alles namaken hoor, je hebt alleen een goede delay nodig)
dan is dit misschien de reden waarom de ER-1 zo gewild is

de mijne staat op 2dehands, heb er al enorm veel reactie op gehad maar ik wil hem uiteindelijk toch niet weg doen

Q
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 26-09-2007, 14:31
Banned

Reputatie: DubOracle heeft een niet zo beste reputatie

Ik moest je vraag iets beter lezen, maar dat hooge metaal achtige wordt ongeveer dezelfde routing van effecten maar dan met een delay van 10 repeats naar een pitch shifter met een enkele delay.

Alleen de tienvoudige korte delay na negen sec is een insert op de bron channel en dan gaat hij naar de FX send met een langere enkele delay tijd ( langer) met pitch up.

Het andere effect vanaf het begin is de andere routing.

Sommige oude delays hadden een knop waar je echo tijd kon veranderen naar kortere tijden terwijl hij geluid bleef uitsturen.
Van 512m/sec naar 258, 128 of zo iets, klink ongeveer netzo. (terwijl de pitch niet of soms wel mee veranderde)
Bij andere delays viel het geluid uit.

Het klopt niet wat ik zeg , de delaytijd wordt steeds sneller !!!
Doe je alleen een delay insert, en verander je de tijden ! en dan de boel knippen en plakken.
Of meerder sporen met dezelfde steeds kortere delay, en ga je het bron materiaal knippen op deze sporen.
_
.._
...._
......_
........_
.........._

ENZ, en probeer niet na te mixen wat je hoort van anderen, het is echt bijna niet na te doen.

Welke geuiden het zijn en waar ze uit komen weet ik niet

Laatst gewijzigd door DubOracle; 26-09-2007 om 14:52
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten