homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Mededelingen

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-03-2017, 15:39
Junior Member

Reputatie: Benjamindh is op goeie weg
Standaard Midas venice (f24/240)

Beste leden,

Ik wil terug otb mixen en de daw enkel gebruiken als mutlitrack recorder en editor.
Nu hoor ik veel goeds over de Midas venice F(24) serie, heeft een ingebouwde firewire interface. Deze preamps en eq's zouden subliem zijn voor het geld dat je er voor neertelt. Het enige dat me tegenhoud is toekomst gericht de 44.1/48Khz sample rate en de firewire aansluiting.
Maar aangezien ik al in het bezit ben van een focusrite saffire pro40, en deze dan geen nut meer zal hebben, twijfel ik of het niet beter is een midas venice 240 aan te schaffen plus nog een adat uitbreiding voor de saffire pro 40 (96Khz).
De prijs van de Midas venice F24 schommelt tussen 1100 a 1500eur. De prijs van een Midas venice 240 schommelt van 700 a 1500eur. (2dehandsprijzen)

Is het verschil tussen de venice F serie en de venice 160/240/320 serie groot in klank en kwaliteit?
Het zijn 2 live mengtafels die ik opnoem, maar ik hoor dat ze beiden hun mannetje staan in de studio ook.
Wat is volgens jullie de beste zet? Of hebben jullie andere alternatieven?

Ik ben op zoek naar 16kanalen mono, minimum 4 aux's en minimum 4 bussen.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-03-2017, 19:55
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald
Standaard Re: Midas venice (f24/240)

de nieuwe soundcraft signature mtk zijn ook niet slecht.
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-03-2017, 13:19
Junior Member

Ziet er een hl interessante mixer uit. Alleen jammer dat deze geen analoge inserts heeft, dus is het verhaal uit.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 06-03-2017, 20:45
Senior Member

Reputatie: Derick wordt hier goed onthaald

Niet om kritiek te leveren, maar als je OTB gaat doe je dat beter met echt top materiaal.
Dus of je zoekt u een heel goede studio tafel (en denk ook aan onderhoud budget), of je blijft ITB met goede plugins en eventueel een DAW met analoge feel (zoals Harrison mixbus 32c) en een goede controller als je faders wil.

Dit laatste zal u ook nog eens veel centen besparen (prijs van een goede Studiomixer, kabels, patchbay kunnen heel hoog oplopen)

Als je reeds goede outboard hebt kun je deze ook inserten in uw DAW
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 06-03-2017, 21:17
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Er zijn wel enkele uitzonderingen op die regel.

Voorbeeld: als je compressie of limiting nodig hebt vr de AD, ben je niks met plugins. Zelfs niet met een 24 bit AD. En soms is dat nodig.

Eens het opgenomen is en digitaal, heb je aan die analoge mixer alleen nog analoge summing. En daar komt Mixbus aardig in de buurt, terwijl het toch digitaal (en goedkoop) is.

Er is een tussenweg, door een digitale mixer te gebruiken. Maar de Soundcraft MTK reeks is geen pure digitale mixer. Het is een hybride. Veel eraan is nog analoog. Maar volledig digitaal wordt nog duurder.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-03-2017, 06:38
Senior Member

Je kunt die eventuele comp/lim ook voor uw soundcard gebruiken h.

Als je een digitale mixer wil zijn de mogelijkheden voor studio gebruik eerder beperkt (zeker als geen ongelimiteerd budget hebt)

Ik denk dat je dan naar Tascam DM 4800 of Sony DMX R100 of Yamaha DM 1000/2000 moet gaan in de 2de hands markt, en deze gaan ook boven de 2 3000 euro.

Hierbij heeft Yamaha het voordeel dat ze 1-, betrouwbaar zijn en 1-, je veel verschillende uitbreidings kaarten kunt krijgen.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 07-03-2017, 11:25
Junior Member

Mag ik hieruit opmaken dat het verschil tussen een Midas venice F24 vs de Focusrite saffire pro40 nihil is?
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-03-2017, 19:39
Senior Member

De Midas preamps zijn iets gekleurder dan die van de Focusrite, en je hebt natuurlijk analoge summing met de mixer.

Er moet wel gezegd worden dat er in het prijs segment van Focusrite, RME, Motu ed. niet al te veel verschil zit, en ze voor opnames allemaal goede resultaten geven (De tijd van gigantische noise floor is reeds een eind voorbij)

Het verschil ga je pas merken bij toestellen die in een vl hoger prijssegment vallen.
Hetzelfde geld voor mixers, er zijn maar weinig (geen bij mijn weten) mixers (in het prijssegment van de Midas Venise, Allen & Heath, Soundcraft enz.) die puur class A discrete mic ingangen hebben.

Bij mixers heb je dan ook nog de kwaliteit van de summing, de faders, de knoppen enz. waar ze toch wel altijd ergens een hoek afrijden om ze goedkoper te maken.

Wat ik dus wilde zeggen is: dat je pas voordeel doet met OTB mixen als je een berg meer geld gaat uitgeven.

Ik zeg dus niet dat je geen goede resultaten zult halen met een analoge mixer, maar dat je het verschil met ITB mixen (met goede plugins, and remember, less is more) niet of bijna niet zult merken
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 07-03-2017, 22:50
Vintage Member

Reputatie: frederic wordt hier goed onthaaldfrederic wordt hier goed onthaald

Ik zou eerder kijken naar een Studer tafel uit de jaren 70/80 dat maakt echt het verschil.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 08-03-2017, 07:10
Senior Member

Reputatie: drummerke wordt hier goed onthaald

Muzikaliteit en creativiteit is nog iets anders dan kwaliteit.

Ik denk dat er veel homerecorders ergens vast zitten en steeds hun uitweg zoeken in gear/apparatuur. Maar om goeie en leuke muziek te maken heb je niet zoveel nodig. En als de beste workflow voor jou OTB is zou ik dat ook doen.

Ik werk het liefste ook met een setup waar ik zoveel mogelijk tegelijk alles al in een premix zit. Zo kan je vaak gemakkelijker het gewenste resultaat opnemen. Denk meer dan 10 jaar geleden sloot ik eens een klein crapy gitaar versterker aan mijn prehistorische digitale yamaha DMP7 mixer waarvan ik de delay gebruikte om dan naar min PC te gaan voor de opname. Vond ik zelf een geweldig leuk geluid.

Je moet wel goed materiaal hebben om op te nemen, want de kans dat iets goed gaat klinken verbetert niet met aankoop van cheap china microfoon.

Veel succes verder met de zoektocht.
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten