homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-02-2017, 22:22
Junior Member

Reputatie: Jurgen_w is op goeie weg
Standaard Isolatie (Beeld)montagecel

Hallo,

In ons nieuw kantoor willen we de (beeld)montageruimte van geluidsisolatie voorzien zodat er geen hinder is voor de vergaderzaal en bureauís ernaast en omgekeerd. De ruimte komt op het gelijkvloers te staan en wordt gebouwd tussen 2 muurpijlers, grenzend aan een volle muur. Het plafond bestaat uit houten gewelven met best wat contactgeluiden van de bureauís daarboven. De vloer is een dubbele OSB 18mm plaat waarmee we de oude (lelijke) tegelvloer hebben genivelleerd om tapijt en laminaat te leggen.

Het hoeft geen top notch geluidsstudio te worden maar we willen toch een VO kwalitatief kunnen opnemen of een eerste ruwe mixage doen zonder ons bedrijf of opnames te storen. Kunnen jullie me hierover wat advies, doís & donít geven aub.

- De rode en blauwe scheidingswanden zou ik optrekken uit een dubbel metalstud frame (50mm) met glaswol isolatie en daarop een dubbele of driedubbele Gyproc beplating van 12mm.

- Alles in Gyproc uitvoeren of 1 laag in OSB ?

- Is het de moeite om met Soundblock beplating en profielen te werken?

- Hoe bevestig ik de platen aan de vorige laag? -> Lijmen, schroeven, vast, losÖ?

- Hoe werk ik de voegen tussen de platen onderling af?

- Welke isolatie neem ik best tussen de profielen.

- Hoe isoleer/monteer ik de profielen aan de grond / muur / Houten balken. De muur is erg bruut en ik vrees dat enkel een isolatieband nog steeds veel spleten zal open laten.

- Moet ik de volle muur ook isoleren?

- Hoe pak ik het plafond best aan?

- Volstaat een enkele deur.

Merci!
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_2052.jpg
Bekeken: 25
Grootte:  114.5 KB
ID: 18217   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  IMG_2053.jpg
Bekeken: 26
Grootte:  119.4 KB
ID: 18218  

Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 03-03-2017, 19:32
Junior Member

Standaard Re: Isolatie (Beeld)montagecel

Ik heb even een plannetje en ontwerp gemaakt. Edit 1 zouden we willen isoleren, de ruimte meet 4m op 3m. Links en rechts daarvan zijn nog 2 ruimtes die Edit 1 niet al te veel mogen storen (of omgekeerd)

Zo zou ik het momenteel aanpakken.

- Dubbel frame metal studs van 50mm
- 50mm spouw
- 50mm isolatie aan beide zijden
- 3 x 12mm gyrpoc langs ene kant (doorgeschroefd op studs)
- 1 x gyrpoc 12mm + 2x OSB (paars) langs andere kant (massa + ander materiaal toevoegen)

Enkele concrete vragen:

- Houdt dit ontwerp wat steek?

- Welke isolatiemateriaal kunnen jullie me aanraden? Rockwool 211 of vlokkenschuim (op voorraad)

- Hoe bevestig ik de verticale studs aan de muren, en de horizontale aan de grond? Moet daar een speciale demping tussen of is die akoustische band van Gyproc voldoende?

- Maak ik nog best gebruik van een RC langs 1 leaf?

- Hoe werk je de naden tegen muur en plafond af? Ik veronderstel dat ze de muur en grond best niet raken? Ik denk dan aan siliconen? :/

- Moet ik eigenlijk aan de volle oude muur nog een extra wand plaatsen?

- Hoe werk ik de (dubbele?) deur af zonder een koppeling te maken daardoor?

- Is een zwevende grond nodig in dit geval? Er liggen 2x18mm OSB platen + ondervloer op de grond. De platen lopen wel door onder de scheidingswand waardoor ik voor overdacht vrees.

- In de meeting room willen we de flatscreen aan een soort van uitstekend portaal/muur hangen. Hierdoor creŽer ik vermoedelijk een tripple leaf en klankkast? Kan ik dit verhelpen door die ruimte vol met isolatie te steken of moet ik dit anders aanpakken?

Bedankt voor het advies!

J
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Screen Shot 2017-03-03 at 20.40.40.jpg
Bekeken: 21
Grootte:  71.2 KB
ID: 18232   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screen Shot 2017-03-03 at 20.40.51.jpg
Bekeken: 20
Grootte:  86.3 KB
ID: 18233  

Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 03-03-2017, 20:10
Junior Member

Door het plannetje te maken ben ik me wel beginnen afvragen hoe ik de scheidingswanden het best aan de balken kan bevestigen. Als ik de profielen eronder monteer (uivoering A), met akoestische band, dan worden alle contactgeluiden van de houten bovenverdieping toch genadeloos doorgegeven aan het frame? Of is met een speciale demping (oranje) dit probleem op te lossen?

Is uitvoering B dan geen betere oplossing, welke ophanging (groen) gebruik je hiervoor best ?

J
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Screen Shot 2017-03-03 at 21.28.16.jpg
Bekeken: 17
Grootte:  39.0 KB
ID: 18234   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Screen Shot 2017-03-03 at 21.34.55.png
Bekeken: 14
Grootte:  31.9 KB
ID: 18235  

Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 04-03-2017, 11:09
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie

Je kunt IVI-regels en andere ontkoppelende spijkerregels kopen.

Ik zou als ik jou was eerst eens uitzoeken hoeveel geluid met wat voor spectrum moet worden gereduceerd voor ik hier geld en moeite aan ging spenderen.
En ik zou bekijken hoe het met flankerende geluidsoverdracht zit.
Daarna kun je aan die constructies van je gaan rekenen om te kijken of dit allemaal zinvol is.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 05-03-2017, 08:15
Junior Member

Dank voor je antwoord Bert. Hoe kom ik dat spectrum & DB te weten?
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 05-03-2017, 13:51
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie

Dat kun je door meten of opnemen bepalen.
Je moet weten hoeveel en wat voor geluid uit de omgeving je moet reduceren en hoeveel en wat voor geluid naar de omgeving toe je moet reduceren.
Verder moet je nagaan hoeveel flankerende geluidstransmissie er via bijvoorbeeld de vloer wordt doorgegeven.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 04-05-2017, 08:27
Junior Member

Inmiddels zijn we aan de slag gegaan:

- Constructie (dubbele muur) opgebouwd uit Metatstuds 50mm, met daarin hoge dens rotswol (50mm). De spouw tussen de muren is 150mm

- De muur zelf bestaat uit 2 X 12,5mm gyproc met daartussen Tecscound SY100 (10kg/m2). Op de profielen wordt eerst ook nog een strook Tecsound gekleefd zodat gyproc niet direct in contact staat met de Metal studs. 2de plaat gyproc wordt bevestigd met Green Glue.

- Alles wordt afgedicht met Green Glue (Sealent). Grote luchtspleten tussen de ruwe bakstenen muur wordt eerst opgevuld met Elastische Pro Foam van Rectavit

- Ontkoppeling gebeurt door IV-regels van Nevima, Kruisverbinders van Nevima aan het plafond en Vibrablock stroken.

Enkele vraagjes:

- Vul ik de 150mm luchtspouw ook nog op met bvb minerale wol? Of heeft dat een averechts/nutteloos effect.

- Op de vloer (opgetrokken uit 2x0SB die op oude tegelvloer ligt) gaan we 2xVibrablock 10mm leggen. Daarop nog eens 2x18mm OSB (zwevend). Lijkt dit een goede oplossing?

Alvast bedankt!
Bijgevoegde miniaturen

Naam:  Image uploaded from iOS (1).jpg
Bekeken: 10
Grootte:  144.6 KB
ID: 18441   Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Image uploaded from iOS (2).jpg
Bekeken: 11
Grootte:  129.7 KB
ID: 18442  

Met citaat reageren