homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Outboard hardware

Outboard hardware Een rubriek voorbehouden aan outboard hardware, zoals mixers, compressors, reverbs, equalizers, andere effecten.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 06-02-2017, 18:41
Active Member

Reputatie: knob twiddler wordt hier goed onthaaldknob twiddler wordt hier goed onthaald
Standaard Fluittoon op master van TASCAM M-1024 mixer

Hallo,

Als ik mijn KRK Rokit6 actieve speakers aansluit op mijn TASCAM M-1024 mixer krijg ik een lichte fluittoon wanneer ik de master volume opendraai. Het is niet eens zo luid maar supervermoeiend voor de oren. Is hij kapot of werkt hij niet met actieve luidsprekers?

Groeten,

Jan

Edit>> Ik heb net even getest met alleen een koptelefoon op de mixer en dan heb ik hetzelfde probleem.
De mixer zit in een stopcontact zonder aarding maar ik dacht steeds dat dat niks kon uitmaken omdat de stekker van de mixer geen aardinggat heeft.
Vervolgens heb ik hem in de woonkamer aangesloten, daar zijn de enige 2 stopcontacten met aarding en dan hoor ik die toon niet meer (alleen via koptelefoon getest). Kan die aarding echt het probleem zijn? Dan zou ik mijn hele studio naar de woonkamer moeten verhuizen (zucht). In de studiokamer staat ook een desktop die via een usb audio interface ook met de KRK monitors verbonden is. Daar had ik vroeger ook al problemen (een digitale ruis als ik snel met de muis bewoog) omdat de desktop in dezelfde stekkerdoos zat als 1 van de monitors.

Laatst gewijzigd door knob twiddler; 06-02-2017 om 19:38
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 06-02-2017, 20:06
gertvanhoof's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: gertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerdgertvanhoof wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: Fluittoon op master van TASCAM M-1024 mixer

Al eens geprobeerd je interface aan te sluiten via een (powered) USB hub? Dat blijkt soms een verschil te maken.

Groetjes,
Gert
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 06-02-2017, 20:27
Joris J's schermafbeelding
Active Member

Reputatie: Joris J wordt hier goed onthaald

Citaat:
stopcontact zonder aarding
Tenzij je een random zelfmoord plan hebt, zou ik ver weg blijven van deze stopcontacten.
  #4 (permalink)  
Oud 06-02-2017, 21:13
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Ik heb niet zo meteen een schema bij de hand en bij Tascam is alles mogelijk.

Is dat origineel een platte stekker voor de netstroom?

In dat geval zou het niet mogen uitmaken. Als er natuurlijk een andere stekker aangezet is...

Of als de mixer origineel uit Nederland kwam, kan het een randaarde stekker zijn.

De M reeks is soms met ongebalanceerde RCA connectors. En dat is veel gevoeliger voor inlekken van externe storingen.

Ik denk niet dat dat geluid uit de tafel zelf komt. Doet ie 't ook met niks aangesloten (alleen de KRK's)?

Uitgaande van je beschrijving zou ik denken dat het uit je interface of computer komt.
  #5 (permalink)  
Oud 06-02-2017, 22:06
Active Member

Reputatie: knob twiddler wordt hier goed onthaaldknob twiddler wordt hier goed onthaald

Citaat:
Is dat origineel een platte stekker voor de netstroom?
In de handleiding vind ik er niks over, op de stekker en kabel staat kawasaki.

Citaat:
Of als de mixer origineel uit Nederland kwam, kan het een randaarde stekker zijn.
Ik heb hem gekocht van een nederlander, maakt dat echt verschil?

Citaat:
De M reeks is soms met ongebalanceerde RCA connectors. En dat is veel gevoeliger voor inlekken van externe storingen.
Hoe kan je zoiets controleren? Hij heeft jack outs en ook XLR. Meestal is hij via XLR verbonden met de monitors.

Citaat:
Ik denk niet dat dat geluid uit de tafel zelf komt. Doet ie 't ook met niks aangesloten (alleen de KRK's)?
Ja, zelfs alleen met koptelefoon kan je het horen, het komt echt wel uit de tafel. Ter verduidelijking, mijn setup is zonder interface en pc, maar als ik de mixer toch eens inplug in de inputs van het interface hoor ik dezelfde vermoeiende fluittoon.

Ondertussen heb ik de mixer in een paar stopcontacten geprobeerd en niks meer gehoord via de koptelefoon. Kan het eventueel ook aan een storing liggen door audiokabels die elkaar raken? Of de plaatsing van de mixer? Hij stond op zo een rollend TV-kastje.
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 07-02-2017, 00:58
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het KAN uit de mixer komen. Als er ergens iets staat te oscilleren. Dus je hoort het ook met helemaal niks aangesloten? Maar niet op alle stopcontacten?

Is de kabel vast aan de mixer of is het een IEC standaard?

Als die vast aan de mixer zit, en hij komt uit NL, dan is 't mogelijk dat dat een randaarde stekker is, zonder Belgisch gaatje. In dat geval zou ik 'm meteen afknippen en vervangen. Elektrisch is er geen verschil, alleen is 't nogal moeilijk om die in een Belgisch stopcontact te krijgen, want er is geen gaatje voor een aardingspen.

Dit is randaarde:

En dit is de Belgische/Europese combo, die in beide past:

Het zou me verbazen als de aarding er iets aan verandert, trouwens.

Als dat als een zuivere toon klinkt (niet vervormd) en uit de mixer zelf komt, dan moet je op zoek welk deel van de mixer oscilleert. Dan gaat aarding daar niet veel aan veranderen.

Komt het echter van buiten de mixer, zou ik ook beginnen met een aarding te verzinnen. Eventueel bij wijze van test aan een buis van waterleiding of CV. Als dat het gefluit weghaalt, een stopcontact met aarding laten plaatsen. Het is uiteindelijk toch het beste de mixer te aarden, tenzij die een platte stekker heeft, dan maakt het niks uit. Maar voor zo'n groot metalen geval, zou het me verbazen dat die een platte stekker heeft...

Maar ik kan 't niet zien op 't schema, want dat heb ik niet. Kleine Tascam's hebben bijna altijd een platte stekker, grotere een 3-pens geaarde.
  #7 (permalink)  
Oud 07-02-2017, 10:20
Active Member

Reputatie: Moriath is op goeie weg

Op de foto's die een google search oplevert zie ik alleen platte stekkers zonder aarding
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 07-02-2017, 12:02
Active Member

Ja ik heb het even gechecked. Het is de originele stekker, een platte dus.
Dat is eigenlijk heel goed nieuws want volgens cyrano kan het dan helemaal geen aardingsprobleem zijn en het bevestigt ook het feit dat hij het nu niet meer doet in hetzelfde stopcontact. Ik zal vanavond eens alle kabels naar mijn gear en monitors 1 voor 1 opnieuw insteken en proberen te ontdekken wanneer de toon ontstaat.
Het is een kleine kamer van 3 op 3 en slechts 2 stopcontacten dus er gaan een hele hoop kabels van de ene kant naar de andere.

Maakt het iets uit of ik mijn monitors via XLR of jacks verbindt ?
Met citaat reageren
  #9 (permalink)  
Oud 19-02-2017, 14:57
Active Member

Nu bleken die luidsprekers ook nog eens unbalanced RCA's te hebben als 3de ingang...maar aangezien ik niet veel verschil hoorde, tenzij in het zachte ruizen als er geen audio speelt (klinkt echt een beetje anders tussen RCA, XLR en Jack) heb ik alles losgekoppelt, heel de kamer opnieuw ingericht en alle kabels opnieuw op de mixer aangesloten. De fluittoon is weg
Dus de aarding had er niks mee te maken. Wel heb ik overlaatst mijn wasmachine naar de garage gesleept omdat de stroom steeds uitviel als ze 10min liep (was altijd al zo in deze woning). Op het enige stopcontact met aarding ging ze wel, maar dat was in de woonkamer maar ik had nooit de link gelegd dat het aan de aarding lag...
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 19-02-2017, 18:23
Vintage Member

Dat is dus vermoedelijk niet de zekering, maar de verliesstroom schakelaar die tripte door die wasmachine...

Ook gekend als de differentieel.

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten