homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Studio inrichting & technieken > Opnamestudio Constructie & Inrichting

Opnamestudio Constructie & Inrichting Hoe isoleer je je homestudio of repetitieplek? Wat voor materialen heb je nodig om in een beperkte ruimte een efficiŽnte muziekruimte in te richten? Hoe zit dat met electriciteit en andere bekabeling? Vragen rond akoestiek? Dit is dť plek ervoor.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 01-02-2017, 10:21
Member

Reputatie: Flamingo is op goeie weg
Standaard Geluidsoverlast

Hey,
misschien niet in de juiste afdeling dat ik dit post..

Ik heb net mijn muziekstudio gebouwd, box in the box, door een professionele firma.
Gisteren drums opgenomen (20 uur 's avonds) en om 20:05 kwam een sms binnen van de bovenbuur (die 3 verdiepen hoger woont, andere verdiepen zijn bureaus en lege ruimten) dat ze de 'beat' tot in hun woonkamer hoorden. Dit is niet de eerste keer dat de buren klagen over lawaai, ondertussen al wel veel akoestisch geisoleerd. Wij wonen schuin boven de studio en horen meestal niets.
Vraag: hebben zij het recht om te verbieden om muziek te spelen (na 22 uur is alle lawaai gedaan) heeft er iemand kennis of ervaring met de wet betreffende geluidshinder, is er overdag sprake van geluidsoverlast..

Dit wordt mijn werk, ik kan mij niet permitteren om hier last van te hebben..

laat maar weten,

Grtn,
Damien

nice. recordings.
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 01-02-2017, 10:49
Vintage Member

Reputatie: bert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatiebert stoltenborg heeft een uitstekende reputatie
Standaard Re: Geluidsoverlast

Volgens mij moet je in BelgiŽ, net als in Nederland, als je een bedrijf uitoefent een vergunning hebben. Ik heb afgelopen jaar een paar projecten in BelgiŽ gedaan voor bedrijven en die moesten om een vergunning te krijgen een akoestisch onderzoek overleggen dat aantoont dat maatregelen worden genomen die geluidshinder tot een bepaald niveau reduceren.
In Denderleeuw werd een gevelbelasting LAeq van:
45 dB(A) van 7.00 -19.00, 40 dB(A) van 19.00 - 23.00 uur en 35 dB(A) van 23.00 - 7.00 uur toegestaan, met een strafcorrectie voor muziek van 10 dB.
Er werd niets over inpandig geluid gezegd, maar in Nederland zijn die normen 15 dB zwaarder dan bovengenoemde normen.
Dat betekent dat je overdag minder dan 20 dB(A) en om 22.00 uur minder dan 15 dB(A) in een geluidgevoelige ruimte van derden mag realiseren.

Heeft dat bedrijf ook nog gezegd hoeveel geluidsreductie die box-in-een-box ging realiseren?

Laatst gewijzigd door bert stoltenborg; 01-02-2017 om 10:52
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 02-02-2017, 09:49
Alexxx's schermafbeelding
Moderator

Reputatie: Alexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomstAlexxx heeft een prachtige toekomst

En daarnaast, overlast is overlast. Dat kan je niet altijd herleiden tot "regeltjes en wetten". Eerder iets voor de vrederechter om over te beslissen.
  #4 (permalink)  
Oud 02-02-2017, 16:35
RAM RAM is offline
Junior Member

Reputatie: RAM is op goeie weg

dus de afgesloten ruimte is je werkvloer.
mag er gerookt worden?
is er voldoende ventilatie?
of staan ze steeds op straat te roken,en laten de deur open.
je hebt dan weinig aan decibel metingen.
advies,praat met je buren,en nodig ze uit,en laat ze je agenda zien en laat ze horen wat je opneemt.
en laat ze de vergunning zien,en dan zeg je erbij,dat als ze je weg pesten,dat er dan mischien wat anders in komt,waar ze nog meer last van hebben.
dat is mijn ervaring,maar ik ken je vergunning niet.
bedrijfs ruimte,of live muziek licentie,geen idee wat je hebt.
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 03-02-2017, 10:17
Senior Member

Reputatie: JanvanDuren is op goeie weg

je kunt het ook zo organiseren, dat drums overdag worden opgenomen en niet 's avonds.

Jan van Duren
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten