homerecording.be forum

Ga terug   homerecording.be forum > Hardware > Computer hardware

Computer hardware De juiste computer hardware kiezen voor recording doeleinden is niet altijd eenvoudig. Hier kan je alle computer-hardware vragen en ervaringen kwijt.

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 28-01-2017, 22:46
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd
Standaard extend usb over cat5 kabel

Usb kabels zijn beperkt in lengte. Maar tegenwoordig zijn er ook al usb extended interfaces. Tussen de 2 interfaces kan je dan een netwerkkabel aansluitenwaarme je 50m overbrugd Hier een voorbeeld:

https://www.amazon.de/Digitus-DA-701...s=usb+extender

Op die manier zou ik bijvoorbeeld mijn interface UR824 op 't podium kunnen zetten en die dan verbinden met een usb extender aan mijn laptop die in een aparte ruimte staat. Soms is het interessant dat je in een stille ruimte zit om de opname te beoordelen ipv van in de zaal. Tevens bespaart het in lange microfoonkabels.

Het enige nadeel is dat je dan op voorhand de gain van de preamps correct moet instellen. Ik zie mij tijdens een live concert niet meteen op 't podium lopen om aan een knopje te draaien . Maar een beetje reserve inbouwen in het opnamevolume kan geen kwaad.

Ik vraag mij echter af of de UR824 wel zal comminceren met mijn Daw als die extender er tussen zit.

Heeft iemand dat al eens uitgetest?
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 00:52
cyrano's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd
Standaard Re: extend usb over cat5 kabel

Op het RME forum hebben ze daar heel wat ervaring mee. Enkele werken ook goed.

De Lindy Pro Extension USB 2.0 8 meter, bv.
https://www.thomann.de/fi/lindy_usb_...ung_pro_8m.htm

Er zijn er ook langere, zoals de active USB 2.0 extension cable van StarTech, die is 10 meter.
https://www.amazon.com/StarTech-com-...L6/ref=sr_1_21

En deze is zelfs 35 meter:
https://www.amazon.com/gp/product/B0...sc_sfl_title_1

Nog eentje, 10 meter, van 7link:
7links USB-2.0-Verlängerung aktiv (inkl. 10 m Anschlusskabel)

Maar geen van deze is over UTP kabel.

Deze optische kabel van Corning werkt ook en bestaat in verschillende lengtes:
https://www.amazon.com/Optical-Cable.../dp/B00JOJRF6K

Hou er ook rekening mee dat bovenstaande extenders alleen werken voor één device. En er is ook de PC kant die problemen kan geven Intel en Fresco USB chipsets werken goed, VIA niet. En het device moet een eigen voeding hebben, voeding via USB werkt niet op die afstanden.

Deze extenders over UTP zijn getest en werken NIET:

- Icron Ranger Isochronous USB extender. Ref: 2201, 2212 en 2304
- CYP USB extender USB 2.0 over Single CAT5e/CAT6 (100m) Kit

Er zijn wel enkele gebruikers die melden dat ze een USB over UTP extender gebruiken, maar dat zijn de duurdere (>600 €) en geen enkele daarvan haalt 100 meter. Wel 50-60 meter, ongeveer gelijk met EthernetAVB over willekeurige cat. 6 UTP. Het enige type dat ze vermelden is al niet meer te koop. Die fabrikant is gestopt met USB over UTP extenders. En niemand vermeldt precies welke dat zijn...

Laatst gewijzigd door cyrano; 29-01-2017 om 00:55
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 10:29
Vintage Member

Reputatie: PCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerdPCDJHENK wordt alom gerespecteerd

Cyrano, Bedankt voor de toelichting! Verdient extra punten.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 12:33
thuisprutser's schermafbeelding
Senior Member

Reputatie: thuisprutser is op goeie weg

Citaat:
Op die manier zou ik bijvoorbeeld mijn interface UR824 op 't podium kunnen zetten en die dan verbinden met een usb extender aan mijn laptop die in een aparte ruimte staat. Soms is het interessant dat je in een stille ruimte zit om de opname te beoordelen ipv van in de zaal. Tevens bespaart het in lange microfoonkabels.
Ik denk dat je dan beter een stageblok met multikabel kunt aanschaffen, dan kun je de gain vanuit je luie stoel instellen. Kabel is natuurlijk wel wat dikker dan een UTP kabeltje
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 15:51
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thuisprutser Bekijk bericht
Ik denk dat je dan beter een stageblok met multikabel kunt aanschaffen, dan kun je de gain vanuit je luie stoel instellen. Kabel is natuurlijk wel wat dikker dan een UTP kabeltje
Dat is het 'm net. Een multikabel met 16 aansluitingen en een lengte van 50m weegt al redelijk wat. En hoe langer de kabel hoe meer kans op storingen.

Misschien sckakel ik ooit wel eens over op een volledig digitaal systeem waarbij de preamps digitaal in te stellen zijn.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 29-01-2017 om 16:04
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 16:59
plonserd's schermafbeelding
Vintage Member

Reputatie: plonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerdplonserd wordt alom gerespecteerd

Ik wou dit ook al een tijdje doen om live m'n midikeyboard en Launchpad op het podium te zetten en m'n laptop ergens langs de zijkant. Voorlopig doe ik dit met een USB-repeater waarmee je toch al een 10tal meter mee kan overbruggen. Zou alleen willen weten of je ook een gepowerde usb-hub kan gebruiken icm zo'n cat5 extender.
  #7 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 17:58
Vintage Member

Reputatie: cyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerdcyrano wordt alom gerespecteerd

Het enige dat werkelijk altijd werkt, is video over UTP. De reden is omdat er dan een simpele balun (HF tranformator) tussen zit. Als dat niet werkt, ligt het aan de kwaliteit van één van de componenten.

Zo gauw je digitaal gaat, is het moeilijk te voorspellen. Er bestaat ook nog geen specifieke test apparatuur voor, vziw. Daarom ook dat de duurdere professionele omzetters wel werken, want die gaan naar een "echte" netwerk verbinding. De goedkopere proberen allemaal dingen te doen die technisch niet 100% zijn.

Een tussen oplossing zijn de ADAT naar UTP omzetters van AppSys die ook niet "echt" netwerken, maar wel in orde zijn. Zie:

News

Hun nieuwste doet ADAT, MADI optical, MADI coaxial, MADI-TP, AES50 en Dante. En Dante is "echt" netwerken, via UTP en tot op 75 meter zonder probleem. Om 100 meter te halen, moet je goed uitkijken welke kabel je gebruikt. "Gewone" UTP van 0,18 € per meter geeft het dan op. Dan is het tijd om te investeren in gewapende STP. Maar het is nog steeds uitkijken welke, want sommige werkt prima voor netwerken, maar niet voor audio. Daarom ook dat een 100 meter rolletje van bv. A&H al gauw meer dan 500 € kost. En daarom ook dat Behringer er meer dan een jaar over gedaan heeft voordat ze aanbevelingen hadden voor UTP kabel...
  #8 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 18:02
Vintage Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plonserd Bekijk bericht
Zou alleen willen weten of je ook een gepowerde usb-hub kan gebruiken icm zo'n cat5 extender.
Nee.

Het antwoord is complex. Het kàn werken, maar meestal werkt het niet. En voor audio werkt het veel kans niet.

Er is ook één Wifi router geweest die Midi e.d. over Wifi toeliet. Dat werkte goed (niet met audio, wel met bv. Midi), maar niet met alles, dus is de fabrikant er mee gestopt.
  #9 (permalink)  
Oud 29-01-2017, 18:59
Vintage Member

Wat te denken van deze goedkope extenders.Zit daar electronica in of is dat gewoon een overgang van een USB naar een netwerkaansluiting waar je dan een netwerkkabel op aansluit?

https://www.amazon.de/Digitus-DA-701...s=usb+extender

Op Youtube zag ik een filmpje waarbij iemand een usb kabel midden door knipte en er gewoon een UTP kabel van 10m tussen soldeerde. Dat bleek ook te werken.

Laatst gewijzigd door PCDJHENK; 29-01-2017 om 19:05
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 30-01-2017, 01:24
Vintage Member

De vroegere spullen van Digitus werkten goed met RME interfaces. Latere niet meer. Van deze weet ik het niet.

En je ziet wel meer op Youtube dat fake is. 10 meter zal wel lukken, zeker met een niet-kritische toepassing. Maar probeer maar eens, Henk. Je kan solderen en ik denk wel dat je ergens een paar meter UTP en een overschot USB kabel hebt...

Er zijn ook mensen die luidspreker kabel maken van UTP en zweren dat het beter klinkt...

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten